• Anonym (Abc)

Vi är alla barn.

Åtminstone i statens ögon.

Jag var och köpte piprensare häromdagen. Jag gick genom självscanningen och det blev ålderskontroll på piprensarna.

Vad i hela helvetet är landet på väg? Hur kan en produkt som piprensare vara belagd med ålderskontroll? Det är ju pinsamt.

Vad mer för harmlösa produkter måste man vara vuxen för att köpa?

• Svar på tråden Vi är alla barn.
  • Anonym (Öh)

Vad har ålderskontroll i matbutiker med staten att göra? Det är inte de som bestämt detta. Piprensare hör till tobaksanvändande så butiken/företaget kan ha lagt in en egen spärr pga detta, men de butiker som har självscanning har vanligen 18 års gräns och därför kan man bli stoppad vad man än köper för att kontrolleras.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 10:32:42 följande:

Vad har ålderskontroll i matbutiker med staten att göra? Det är inte de som bestämt detta. Piprensare hör till tobaksanvändande så butiken/företaget kan ha lagt in en egen spärr pga detta, men de butiker som har självscanning har vanligen 18 års gräns och därför kan man bli stoppad vad man än köper för att kontrolleras.

Samhället formar oss. Staten har i allra högsta grad bidragit till den här fragila-människan-tänket.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Abc) skrev 2024-11-11 14:50:23 följande:
    Samhället formar oss. Staten har i allra högsta grad bidragit till den här fragila-människan-tänket.
    Låt mig då svara åt dig eftersom du tydligen inte kan relatera. Staten har inget att göra med privata företags beslut att ha åldersgräns vid sina självscanningskassor. Det har inget att göra med att infantilisera samhällsmedborgare.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 15:31:44 följande:
    Låt mig då svara åt dig eftersom du tydligen inte kan relatera. Staten har inget att göra med privata företags beslut att ha åldersgräns vid sina självscanningskassor. Det har inget att göra med att infantilisera samhällsmedborgare.
    Nej det säger jag inte emot. Men om du tror att dessa privata företag uppfunnit denna föräldraroll på egen hand så tror du fel. Det är en konsekvens av decennier av daltande med medborgare.  
  • Anonym (Stina)

Och så tar vi det igen för den som glömt: regeringen stiftar inte lagar.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-11 17:13:42 följande:

Och så tar vi det igen för den som glömt: regeringen stiftar inte lagar.

Tack för input.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Abc) skrev 2024-11-11 16:32:48 följande:
    Nej det säger jag inte emot. Men om du tror att dessa privata företag uppfunnit denna föräldraroll på egen hand så tror du fel. Det är en konsekvens av decennier av daltande med medborgare.  
    Det har ingenting att göra med det faktum att affärer vill att bara vuxna är de som använder deras självscanning, att det finns åldersgräns på vissa varor, att det blir varucheck ibland när man självscannar eller någonting annat som du kan komma på.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 18:53:32 följande:
    Det har ingenting att göra med det faktum att affärer vill att bara vuxna är de som använder deras självscanning, att det finns åldersgräns på vissa varor, att det blir varucheck ibland när man självscannar eller någonting annat som du kan komma på.
    Nu är ju icke vuxna fullt tillåtna att använda självsvängningen så jag vet inte vart du vill komma med detta.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Abc) skrev 2024-11-11 19:07:36 följande:
    Nu är ju icke vuxna fullt tillåtna att använda självsvängningen så jag vet inte vart du vill komma med detta.
    De affärer som jag har sett använda det, dvs Ica, Willys och Hemköp, har 18 års åldersgräns.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Abc) skrev 2024-11-11 19:07:36 följande:
    Poängen är just åldersgränsen. Köper man varor som kräver ålderskontroll så kommer man att råka ut för det som hände dig. Det beror alltså inte på att staten ska behandla oss som barn.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 19:12:14 följande:
    De affärer som jag har sett använda det, dvs Ica, Willys och Hemköp, har 18 års åldersgräns.
    Ica där jag bor har inte 18-årsgräns.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 19:13:08 följande:
    Poängen är just åldersgränsen. Köper man varor som kräver ålderskontroll så kommer man att råka ut för det som hände dig. Det beror alltså inte på att staten ska behandla oss som barn.
    Har du helt missat vad tråden handlar om?

Det är helt orimligt att det är ålderskontroll på piprensare. 
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Abc) skrev 2024-11-11 19:28:38 följande:
    Har du helt missat vad tråden handlar om?

Det är helt orimligt att det är ålderskontroll på piprensare. 
    Ja du gnäller på att du fastnade i leg-kontroll för en nikotinrelaterad vara och försöker vrida det till att staten (som inte har med privata företag att göra) behandlar medborgare som barn (fast det inte är de som gör reglerna). Staten har inte med det här att göra öht.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 19:35:31 följande:
    Ja du gnäller på att du fastnade i leg-kontroll för en nikotinrelaterad vara och försöker vrida det till att staten (som inte har med privata företag att göra) behandlar medborgare som barn (fast det inte är de som gör reglerna). Staten har inte med det här att göra öht.
    Du är Bara här för att tjafsa. Cirkulera!
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Abc) skrev 2024-11-11 21:51:51 följande:
    Du är Bara här för att tjafsa. Cirkulera!
    Hahaha du tror att du äger forumet eller? :) Du är helt fel ute och cyklar när du tror att staten försöker behandla medborgare som barn och styr vad företag gör i sina butiker. Cirkulera själv du.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Öh) skrev 2024-11-11 22:11:19 följande:
    Hahaha du tror att du äger forumet eller? :) Du är helt fel ute och cyklar när du tror att staten försöker behandla medborgare som barn och styr vad företag gör i sina butiker. Cirkulera själv du.
    Bla bla bla
Svar på tråden Vi är alla barn.