• Anonym (Ts)

Kollega kritiserar min man! 😡

Kollegan klankar ner på min man i tid och otid som han aldrig har träffat. Ett exempel var när han var hemma och sjuk vilket han aldrig är annars, och direkt klankar kollegan ner på honom att han är en wimp. Jag har sagt åt honom att lägga av. varför beter sig en vuxen man på det viset som annars uppför sig moget? Dessutom, jag vet inte ifall jag hörde fel var tvungen att fråga om vad han sa, men jag tyckte han sa att jag var en hora för att jag och en kollega skojade lite med varann. 

Hälsning TS

• Svar på tråden Kollega kritiserar min man! 😡
  • Anonym (snack)

Arbetsmiljöproblem. Prata med chefen.

• Anonym (Kär?)
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-10 21:18:44 följande:

Kollegan klankar ner på min man i tid och otid som han aldrig har träffat. Ett exempel var när han var hemma och sjuk vilket han aldrig är annars, och direkt klankar kollegan ner på honom att han är en wimp. Jag har sagt åt honom att lägga av. varför beter sig en vuxen man på det viset som annars uppför sig moget? Dessutom, jag vet inte ifall jag hörde fel var tvungen att fråga om vad han sa, men jag tyckte han sa att jag var en hora för att jag och en kollega skojade lite med varann. 

Hälsning TS

Är han kanske kär i dig?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kär?) skrev 2024-11-10 23:21:53 följande:
    Är han kanske kär i dig?
    Nej, han har blivit otroligt otrevlig mot mig den här terminen vilket är jättejobbigt men idet har hänt att han har varit trevlig mot mig också men det sker ytterst sällan numera. Jag har försökt ta upp problemet med honom och varför han håller på så här men få försvinner han från avdelningen. En vuxen man i femtioårsåldern. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (snack) skrev 2024-11-10 22:32:00 följande:

Arbetsmiljöproblem. Prata med chefen.

Har försökt men det är svårt eftersom har är väldigt omtyckt och har alltid varit väldigt stabil. Fick en chock när han då plötsligt började bete sig illa just mot mig då vi innan hade en väldigt bra kontakt och kunde prata om det mesta. Det är verkligen jättetrist och jag vet inte vad dom har hänt, varför han gör utfall på det här sättet.
  • Anonym (Kär?)
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-11 00:57:20 följande:
    Nej, han har blivit otroligt otrevlig mot mig den här terminen vilket är jättejobbigt men idet har hänt att han har varit trevlig mot mig också men det sker ytterst sällan numera. Jag har försökt ta upp problemet med honom och varför han håller på så här men få försvinner han från avdelningen. En vuxen man i femtioårsåldern. 
    Ok - det behöver ju iofs inte innebära nånting; tvärtom är det väl ett klassiskt beteende vid förälskelse. Hos typ 10-åriga pojkar 😆 Med tanke på hur mogen denna man verkar vara så ...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kär?) skrev 2024-11-11 11:51:40 följande:
    Ok - det behöver ju iofs inte innebära nånting; tvärtom är det väl ett klassiskt beteende vid förälskelse. Hos typ 10-åriga pojkar 😆 Med tanke på hur mogen denna man verkar vara så ...
    Men är man förälskad blir man ju glad, uppåt och extra trevlig mot den personen och mot alla andra också för den delen?!  Har inte hört talas om att man blir direkt otrevlig och elak då. Tvärtom. Jag tänker att om man verkligen tycker illa om någon beter man sig som han?? 🙈
  • Tom Araya

Kollegan klankar ner på min man i tid och otid som han aldrig har träffat. Ett exempel var när han var hemma och sjuk vilket han aldrig är annars, och direkt klankar kollegan ner på honom att han är en wimp. 

Sluta dela sådan info med kollegan.

Dessutom, jag vet inte ifall jag hörde fel var tvungen att fråga om vad han sa, men jag tyckte han sa att jag var en hora för att jag och en kollega skojade lite med varann. 

Vad svarade han?
  • Anonym (N)
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-13 13:10:26 följande:
    Men är man förälskad blir man ju glad, uppåt och extra trevlig mot den personen och mot alla andra också för den delen?!  Har inte hört talas om att man blir direkt otrevlig och elak då. Tvärtom. Jag tänker att om man verkligen tycker illa om någon beter man sig som han?? 🙈
    Exakt. Det är en helt felaktig tanke att man blir elak och mobbar den man är kär i.

Det måste vara någon förlegad tanke från förr i tiden när kvinnor skulle lära sig att en knuff eller en elak kommentar var likamed kärlek. 

Markera varje gång han förolämpar dig eller din man. Säg bara att han ska vara tyst och att du inte vill höra hans förolämpningar. Säg att du ska be honom upprepa det inför er chef. 
  • Anonym (Bocken)

Det som har hänt är:

Kollegan har varit intresserad och lite smygkär i dig. Därför har han varit väldigt trevlig och har velat prata om ditten och datten, med förhoppning om att du kanske släpper till på fyllan på nästa firmafest.

Sedan har han förstått att du inte är intresserad av honom på det viset, därför tycker han att du är en hora och din man är en idiot.

Inget konstigt alls, inte för mig som är man i alla fall. 

• Anonym (Eli)

Jag håller med de som tror att han är intresserad av dig. Förmodligen vet han att dessa känslor inte passar sig men han blir svartsjuk när du berättar om din man och när du får uppmärksamhet från andra kollegor och försöker nedvärdera dig.

Och jag menar inte alls "han är ju kär i dig hihi då beter man sig så här". Jag tycker inte alls att hans beteende är passande.

Detta ska du inte acceptera. Prata med chefen.

• Anonym (Kär?)
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-13 13:10:26 följande:
    Så klart - vuxna reagerar ju för det mesta så som du skriver; det var det jag menade med att det beteende din kollega har är klssiskt beteende för småpojkar. Hur många ggr har inte en kille retat, ryckt i håret osv, för att i slutänden erkänna sig vara förälskad i sitt offer? Men ja - det gäller ju 10-12-åringar då.
  • Anonym (Kär?)
    Anonym (N) skrev 2024-11-13 13:18:07 följande:
    Exakt. Det är en helt felaktig tanke att man blir elak och mobbar den man är kär i.

Det måste vara någon förlegad tanke från förr i tiden när kvinnor skulle lära sig att en knuff eller en elak kommentar var likamed kärlek. 

Markera varje gång han förolämpar dig eller din man. Säg bara att han ska vara tyst och att du inte vill höra hans förolämpningar. Säg att du ska be honom upprepa det inför er chef. 
    Se #12 så fattar du vad jag menade.
  • Baam777

Hälsning TS

eller så slutar du prata privata samtal med honom och bara prata jobb. 
  • Anonym (hamb)

Hälsning TS

Börja skriv dagbok över alla hans utfall mot dig.

Efter ca 3 veckor eller liknande, kontaktar du chefen och med dagbokens hjälp kan du ge konkreta exempel på hans mobbning.

Nej, han är inte kär i dig. Är man kär, är man sjysst. Detta är vuxenmobbning.
Svar på tråden Kollega kritiserar min man! 😡