• Anonym (Mila)

Han gillar inte att jag engagerar mig

Jag har alltid varit en sån som engagerar mig väldigt mycket och verkar vara en magnet för folk som mår dåligt och behöver stöd. Något som är väldigt givande för mig. Min pojkvän (vi är dock på paus just nu, men har senaste tiden börjat hitta tillbaka till varandra igen. För enkelhetens skull kallar vi honom pojkvän) var förr likadan, men i början av vårt förhållande gjorde han en stor sak av att "nu har vi gjort vårt och förtjänar att bara fokusera på oss själva". Något som i stunden lät fint, men jag har insett att det helt enkelt inte är jag. Jag mår bra av att hjälpa. Han har däremot fortsatt att upprepa de orden då och då.
    Under tiden vi inte pratade alls fick jag kontakt med en annan man. Han genomgår något svårt och jag blev som vanligt den som skulle stötta. Min pojkvän är uppenbart svartsjuk på den här mannen och säger att han garanterat har känslor för mig etc (något han aldrig gett minsta sken av, han är snarare helt fixerad vid sitt ex). Min pojkvän vill att jag ska sluta engagera mig så i andras liv "och fokusera på oss". Jag känner snarare att det handlar om svartsjuka, vad han än säger... hade det varit en kvinna jag hjälpte nu hade han inte brytt sig alls...

Hur tar man upp det här på ett bra sätt? Jag kommer inte sluta vara den jag är, bara för att det är bekvämare för honom...

• Svar på tråden Han gillar inte att jag engagerar mig
  • Anonym (h)

Du behöver väl inte ta upp det alls, bara gör som du vill tycker jag

• Anonym (rsta)
    Anonym (Mila) skrev 2024-11-10 21:56:12 följande:
    Fanns inget som tydde på svartsjuka i början av förhållandet. Jag förstår fortfarande hans poäng efter allt vi gått igenom innan vi träffades, men jag är ingen som kan sluta engagera mig.
    Jag citerande inget om svartsjuka...
  • Anonym (M)
    Anonym (Mila) skrev 2024-11-10 21:31:29 följande:
    Just det här, hans svartsjuka.
    Och hur ska ni lösa det, du vill ju inte ändra på dig?
  • Anonym (Mila)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 22:16:48 följande:
    Och hur ska ni lösa det, du vill ju inte ändra på dig?
    Varför skulle jag ändra på mig när jag inte gör något fel? Det är han som behöver jobba på sin svartsjuka.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mila) skrev 2024-11-10 22:51:48 följande:
    Varför skulle jag ändra på mig när jag inte gör något fel? Det är han som behöver jobba på sin svartsjuka.
    Lycka till. Ni har redan misslyckats en gång men det kanske fungerar nästa gång. 
  • Dimisi
    Anonym (Mila) skrev 2024-11-10 22:51:48 följande:
    Nej du ska inte ändra dig, men det låter lite sorgligt att du lägger din talang att förstå och stötta på andra människor, medan din pojkvän får jobba själv på sin svartsjuka. Dessutom verkar han inte komma nånstans. Vill han ta emot ditt engagemang och bygga upp sin självkänsla, så att han slutar se ditt intresse för människors personliga utveckling som ett hot?

Det låter lite som att han inte släpper in dig, och att du därmed drivs till att engagera dig för någon annan, som uppskattar den sidan hos dig.
  • Anonym (B)

Det här är inte svartsjuka, det är snarare så att du verkar engagera dig alltför mycket i andra människor när du borde fokusera mer på ditt eget liv. Det är inget fel med att hjälpa andra, men man kan inte göra hur mycket som helst, ibland måste man lära sig backa.

• Anonym (Mila)
    Dimisi skrev 2024-11-10 23:11:54 följande:
    Nej du ska inte ändra dig, men det låter lite sorgligt att du lägger din talang att förstå och stötta på andra människor, medan din pojkvän får jobba själv på sin svartsjuka. Dessutom verkar han inte komma nånstans. Vill han ta emot ditt engagemang och bygga upp sin självkänsla, så att han slutar se ditt intresse för människors personliga utveckling som ett hot?

Det låter lite som att han inte släpper in dig, och att du därmed drivs till att engagera dig för någon annan, som uppskattar den sidan hos dig.
    Jag är likadan mot honom, men det finns gränser för vad jag kan göra. Svartsjukan var mycket värre förr dock, så jag har ändå hopp om att kunna nå fram här också.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (B) skrev 2024-11-10 23:18:10 följande:

Det här är inte svartsjuka, det är snarare så att du verkar engagera dig alltför mycket i andra människor när du borde fokusera mer på ditt eget liv. Det är inget fel med att hjälpa andra, men man kan inte göra hur mycket som helst, ibland måste man lära sig backa.

Jo det är svartsjuka, det är uppenbart och också något han erkänt vid vissa tidigare tillfällen. Nu insisterar han på att han förändrats, men jag ser precis samma beteende som tidigare. Jag är helt närvarande i mitt eget liv, det har inte med det att göra.
  • Anonym (Calle)

Vad gjorde ni båda först som han kände var nog sen?
    Hur länge har ni varit tillsammans?

Svar på tråden Han gillar inte att jag engagerar mig