• Anonym (Mila)

Han gillar inte att jag engagerar mig

Jag har alltid varit en sån som engagerar mig väldigt mycket och verkar vara en magnet för folk som mår dåligt och behöver stöd. Något som är väldigt givande för mig. Min pojkvän (vi är dock på paus just nu, men har senaste tiden börjat hitta tillbaka till varandra igen. För enkelhetens skull kallar vi honom pojkvän) var förr likadan, men i början av vårt förhållande gjorde han en stor sak av att "nu har vi gjort vårt och förtjänar att bara fokusera på oss själva". Något som i stunden lät fint, men jag har insett att det helt enkelt inte är jag. Jag mår bra av att hjälpa. Han har däremot fortsatt att upprepa de orden då och då.
    Under tiden vi inte pratade alls fick jag kontakt med en annan man. Han genomgår något svårt och jag blev som vanligt den som skulle stötta. Min pojkvän är uppenbart svartsjuk på den här mannen och säger att han garanterat har känslor för mig etc (något han aldrig gett minsta sken av, han är snarare helt fixerad vid sitt ex). Min pojkvän vill att jag ska sluta engagera mig så i andras liv "och fokusera på oss". Jag känner snarare att det handlar om svartsjuka, vad han än säger... hade det varit en kvinna jag hjälpte nu hade han inte brytt sig alls...

Hur tar man upp det här på ett bra sätt? Jag kommer inte sluta vara den jag är, bara för att det är bekvämare för honom...

• Svar på tråden Han gillar inte att jag engagerar mig
  • Anonym (Mila)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 21:19:04 följande:

Ni är inte kompatibla. Det bästa är att ni gör slut på riktigt.

Vi är kompatibla på väldigt många sätt, ska det här vara orsaken till att det inte fungerar?
  • Anonym (Mila)
    Anonym skrev 2024-11-10 21:27:45 följande:

Jag hade inte heller gillat om min man privat ville vara en stöttepelare för en ensam kvinna.

Tough. Jag har varit likadan hela förhållandet, om det var en sån deal breaker borde han ha sagt ifrån från början.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 21:28:18 följande:
    Ok, Varför har ni en paus då om ni är så kompatibla?
    Just det här, hans svartsjuka.
  • Anonym (Mila)

Jag har lagt betydligt mer tid på en ung kvinna tidigare i år, det sa han inte så mycket om, men att det nu råkar vara en man, det kan han inte ta... och det trots att han har många tjejkompisar

• Anonym (Mila)
    Anonym (rsta) skrev 2024-11-10 21:50:09 följande:
    ja verkligen "men i början av vårt förhållande gjorde han en stor sak av att "nu har vi gjort vårt och förtjänar att bara fokusera på oss själva". Något som i stunden lät fint, men jag har insett att det helt enkelt inte är jag. Jag mår bra av att hjälpa. Han har däremot fortsatt att upprepa de orden då och då."
    Fanns inget som tydde på svartsjuka i början av förhållandet. Jag förstår fortfarande hans poäng efter allt vi gått igenom innan vi träffades, men jag är ingen som kan sluta engagera mig.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 22:16:48 följande:
    Och hur ska ni lösa det, du vill ju inte ändra på dig?
    Varför skulle jag ändra på mig när jag inte gör något fel? Det är han som behöver jobba på sin svartsjuka.
  • Anonym (Mila)
    Dimisi skrev 2024-11-10 23:11:54 följande:
    Nej du ska inte ändra dig, men det låter lite sorgligt att du lägger din talang att förstå och stötta på andra människor, medan din pojkvän får jobba själv på sin svartsjuka. Dessutom verkar han inte komma nånstans. Vill han ta emot ditt engagemang och bygga upp sin självkänsla, så att han slutar se ditt intresse för människors personliga utveckling som ett hot?

Det låter lite som att han inte släpper in dig, och att du därmed drivs till att engagera dig för någon annan, som uppskattar den sidan hos dig.
    Jag är likadan mot honom, men det finns gränser för vad jag kan göra. Svartsjukan var mycket värre förr dock, så jag har ändå hopp om att kunna nå fram här också.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (B) skrev 2024-11-10 23:18:10 följande:

Det här är inte svartsjuka, det är snarare så att du verkar engagera dig alltför mycket i andra människor när du borde fokusera mer på ditt eget liv. Det är inget fel med att hjälpa andra, men man kan inte göra hur mycket som helst, ibland måste man lära sig backa.

Jo det är svartsjuka, det är uppenbart och också något han erkänt vid vissa tidigare tillfällen. Nu insisterar han på att han förändrats, men jag ser precis samma beteende som tidigare. Jag är helt närvarande i mitt eget liv, det har inte med det att göra.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (S) skrev 2024-11-11 07:58:07 följande:

Jag är ingen svartsjuk person men jag förstår verkligen din pojkvän. Att lägga massor med tid och engagemang på en annan person av motsatt kön (eller samma för ett homosexuellt par) tycker jag är ganska normalt att man inte tycker är ok som partner. Du får hitta någon som inte har problem med att du har den här typen av relationer med andra män, men det kan nog bli svårt. 

Jag är sällan eller aldrig svartsjuk på min man men att han skulle vara stöttepelare för en annan kvinna hade jag inte känt mig bekväm med alls. Även om han hade hjälpt andra män tidigare. 

Jag är bi, då kan jag alltså inte hjälpa någon? För mig är deras kön saksamma, de är vänner. Han har som sagt tjejkompisar och många sådana, vissa finns tom "historia" med, så varför skulle inte jag kunna ha killkompisar?
  • Anonym (Mila)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-11 09:15:19 följande:
    Ha killkompisar. Men gör er båda en tjänst och ge fan i att bli tillsammans med ditt ex igen då. Han gillar det inte. Och jag förstår honom.

Är det något jag lärt mig så är det att tjejer med många killkompisar knullar du bara. Du blir inte tillsammans med dem.
    Och du blundar för att han har tjejkompisar? Betydligt fler än jag har killkompisar. Är dubbelmoralen okej enligt dig?

Jag ligger inte med någon jag inte är tillsammans med.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-11 09:32:57 följande:

Det är dubbelmoral det håller jag med om. Förmodligen så vill han ligga med tjejkompisarna. Det är så de flesta killar fungerar. Varför tror du att han tror att killen du gullar med vill ligga med dig? Vilket han säkert vill. Du kan ju prova. Fråga den där kille du är "stöd" åt om han skulle kunna tänka sig att gå på dejt med dig. Du får en julkalender med fin choklad av mig om han säger nej.

Visst visst, den där frasen har jag hört många gånger. - "Jag är en tjej som normalt inte gör sådant här".

Jag gullar inte, det finns en anledning till att folk dras till mig för att prata och få råd. Hade jag orkat med skolan borde jag ha blivit psykolog.

Det tror jag inte alls att pojkvännen vill, finns inget som tyder på det. Och huruvida han jag pratar med just nu skulle kunna tänka sig något sånt med mig är faktiskt irrelevant, det viktiga är att jag inte skulle tillåta det.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (M) skrev 2024-11-11 10:03:07 följande:
    Om du inte gillar hans dubbelmoral, varför vill du vara med honom? 
    För att jag faktiskt älskar honom och hoppas att vi kan lösa det här.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (M) skrev 2024-11-11 10:45:03 följande:

Du menar att han löser det? Du vill ju inte göra något. 

Om du vill lösa det så förstår jag inte varför du vill fortsätta som vanligt, det fungerar ju inte. Han vill inte att du har kontakt med andra män, han vill inte att du lägger så mkt  tid på andra. 

Han ska ändra på sig men inte du. Det kommer aldrig att hålla, om du inte är villig att kompromissa i relationen. 

Du vet ingenting om vad jag redan gör. Tråden handlar om hur man ska hantera svartsjuka. Jag gör inget fel i det här, jag är den jag varit från början. Att jag bryr mig väldigt mycket om människor har han vetat från start och påstår att det var en av de saker som gjorde att han föll för mig. Hans svartsjuka är inte mitt ansvar, jag gör vad jag kan för att få honom att bli mer trygg, men i slutändan är det bara han som kan jobba på den.
  • Anonym (Mila)
    Anonym (Linda) skrev 2024-11-11 10:11:38 följande:
    Så du pratar bara med denna man över nätet/tele, ni träffas inte ens?

Din kille verkar alldeles för svartsjuk. Du är värd bättre. 
    Bättre att låta alla dubbelmoraliska svartsjuka hitta varandra så slipper vi råka på de sura bitarnaSkrattande
    Vi har träffats, men senaste månaderna har det bara varit över tele ja.
Svar på tråden Han gillar inte att jag engagerar mig