Han gillar inte att jag engagerar mig
Jag har alltid varit en sån som engagerar mig väldigt mycket och verkar vara en magnet för folk som mår dåligt och behöver stöd. Något som är väldigt givande för mig. Min pojkvän (vi är dock på paus just nu, men har senaste tiden börjat hitta tillbaka till varandra igen. För enkelhetens skull kallar vi honom pojkvän) var förr likadan, men i början av vårt förhållande gjorde han en stor sak av att "nu har vi gjort vårt och förtjänar att bara fokusera på oss själva". Något som i stunden lät fint, men jag har insett att det helt enkelt inte är jag. Jag mår bra av att hjälpa. Han har däremot fortsatt att upprepa de orden då och då.
Under tiden vi inte pratade alls fick jag kontakt med en annan man. Han genomgår något svårt och jag blev som vanligt den som skulle stötta. Min pojkvän är uppenbart svartsjuk på den här mannen och säger att han garanterat har känslor för mig etc (något han aldrig gett minsta sken av, han är snarare helt fixerad vid sitt ex). Min pojkvän vill att jag ska sluta engagera mig så i andras liv "och fokusera på oss". Jag känner snarare att det handlar om svartsjuka, vad han än säger... hade det varit en kvinna jag hjälpte nu hade han inte brytt sig alls...
Hur tar man upp det här på ett bra sätt? Jag kommer inte sluta vara den jag är, bara för att det är bekvämare för honom...