• Anonym (Duschpellen)

Hur länge duschar ni?

Ärligt nu, hur lång tid duschar ni?

30 minuter är typ en snabbdusch för mig om jag ska tvätta håret, men jag stänger av vattnet under tiden jag tvålar in, har i balsam osv. Effektiv tid med vatten är snarare drygt 10 minuter. 

Hur kan vissa duscha på typ 3 minuter? Har ni ens hunnit bli rena? Troligtvis inte. 

• Svar på tråden Hur länge duschar ni?
  • Räkan77

För att bli ren på kroppen krävs inte många minuters effektiv dusch. Troligtvis räcker det med en minut. Har man kort hår eller tunt hår tar ju hårtvätten max fem duschtid. Har man långt tjockt hår verkar det ta rätt så lång tid, men de jag känner med denna hårtyp tvättar håret max två gånger i veckan.

Resten av duschtiden är ju för njutning/värme/avslappning och har ju inget med renlighet att göra.

• Anonym (S)

Kanske 15 min. Två schamponeringar och så balsam som får sitta nån minut.

• Anonym (Hm)

15-20 minuter, ibland lite längre

• Anonym (samma)
    Räkan77 skrev 2024-11-10 20:32:38 följande:

För att bli ren på kroppen krävs inte många minuters effektiv dusch. Troligtvis räcker det med en minut. Har man kort hår eller tunt hår tar ju hårtvätten max fem duschtid. Har man långt tjockt hår verkar det ta rätt så lång tid, men de jag känner med denna hårtyp tvättar håret max två gånger i veckan.

Resten av duschtiden är ju för njutning/värme/avslappning och har ju inget med renlighet att göra.

Jag har hår jag kan sätta mig på när det är flätat, tjockt, kraftigt och det tar verkligen lång tid att tvätta och det går åt massor med balsam framför allt för det blir lätt trassligt. Att jobba in schampo tar 5-10 minuter bara det, 3-5 minuter att skölja ur, så där är 10 minuter. Ibland behöver jag schamponera två gånger, så dubbla tiden. Balsam tar lika länge att jobba in, sen ska det ju sitta en stund, men då stänger jag av duschen. Sen skölja ur lika länge. Så bara att tvätta håret tar mig 20+ minuter, upp till 45. Ska jag ha en inpackning så är det en evighet till men då står jag inte kvar i duschen. Sen ska det torka också.

Men inte heller jag tvättar håret mer än 2, max 3, gånger i veckan.
  • Lynx123

Max tre minuter. Blöter mig. Tvålar in mig/shamponerar. Sköljer. Klar.

• Postman

Allt mellan 5 minuter och 15 min. Tvättar mig rätt snabbt men tycker om att bara njuta av det varma vattnet, tänker bra också när jag står där i duschen. 

• Anonym (Michaela)

10 min om jag har bråttom på morgonen och 15-20 min eller mer om jag fryser eller tar en dusch innan läggdags då jag kan njuta av en varm dusch och bli avslappnad och sömnig

• viktorjohan

Jag undrar om ni som duschar så länge som 10 min eller mer har varmvatten ingående i hyran. 
    Om elpriset är 2 kr/kWh kostar en 10 min dusch 13 kr. 
    Två personer som tar varsin sån dusch per dag kostar alltså nästan 10.000 kr per år. 
    Eller ännu värre om två personer duschar 20 min som vissa i tråden gör. Över19.000 kr per år!

Visst kan det vara både billigare och dyrare beroende på elpriset och hur vattnet värms och hur varmt man duschar. Men ändå liksom. 
  • Anonym (Hur)

Snabbdusch 5 min
    tvätta håret 10-15 min
    tvätta håret och värma sig/njuta lite 20 min.

Vad gör Ts i 20 min när vattnet är avstängt??

ja dyrt blir det också, både uppvärmning och vattenkostnad. Slösaktigt på många sätt.

• felicityporter

Jag duschar i ca 10 minuter. Tar schampoo ibland, men oftast bara balsam, låter det verka i 5 minuter och sköljer sedan ur. Rakar mig under tiden medan balsamet verkar.

• beli

Jag duschar och tvättar håret på 5 minuter. Jag schamponerar oftast håret en (1) gång, det räcker så, och jag behöver inte balsam (har inte trasselbenäget hår).

Om jag skrubbar mig, rakar mig och kör lite balsam för lyx skull så tar det kanske 10-15 minuter. Jag tror inte nån rengör sig aktivt längre än så. Som nån skrev i tråden är resten av tiden väl avkoppling och kan inte räknas in i rengöringen.

• Postman
    viktorjohan skrev 2024-11-11 00:59:23 följande:

Jag undrar om ni som duschar så länge som 10 min eller mer har varmvatten ingående i hyran. 
    Om elpriset är 2 kr/kWh kostar en 10 min dusch 13 kr. 
    Två personer som tar varsin sån dusch per dag kostar alltså nästan 10.000 kr per år. 
    Eller ännu värre om två personer duschar 20 min som vissa i tråden gör. Över19.000 kr per år!

Visst kan det vara både billigare och dyrare beroende på elpriset och hur vattnet värms och hur varmt man duschar. Men ändå liksom. 
    Eftersom jag bor i villa så betalar jag varmvatten själv. Jag ser det som en liten lyx som jag mår bra av och unnar mig. Ungefär som någon annan kanske lägger pengar på finare kläder, alkohol eller någon hobby. Elpriset är ju inte heller så ofta på 2 kr. 
  • EpicF

Utan att tvätta håret duschar jag på max 10min, det innefattar invålning och rakning (om det behövs). Och ja, absolut blir jag ren. 

Med hårtvätt tar det väl ca 20min. 

Har aldrig gillat att duscha eller få vatten i ansiktet, så gör det enbart för att jag "måste". 

• Alvina

Ca 2-4 min. Tvättar jag håret blir det ett par minuter längre. Jag har tunt hår så det går snabbt att tvätta. 

• Anonym (Hej)

Jag duschar i flera timmar. Jag brukar sätta mig på golvet och luta mig mot väggen. Brukar somna i duschen.

• Anonym (Signe)
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-10 19:48:51 följande:
    Oj - hur är det ens möjligt att hinna allt det på bara 10 min? Eller menar du 10min enbart effektiv vattenanvändning?
    Det är total tid, har medellångt hår så tar inte så lång tid. Stänger av vattnet emellan så effektiv vattenanvänding blir väl ca 5 min eller kortare.
  • Anonym (Ganska snabb)
    felicityporter skrev 2024-11-11 01:36:13 följande:

Jag duschar i ca 10 minuter. Tar schampoo ibland, men oftast bara balsam, låter det verka i 5 minuter och sköljer sedan ur. Rakar mig under tiden medan balsamet verkar.

Typ samma. 
    Jag duschar varje dag, typ tre minuter. Tvålar in mig o klart. Tvättar håret (långt) med schampo o balsam 2 ggr/vecka, och rakar mig samtidigt. Tar då Max 10 minuter sammanlagt. Stänger av duschen mellan.

Har hus o betalar för varmvattnet (uppvärmningen). Blir väl att man tänker mer på det då.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-11 23:22:51 följande:

Jag duschar i flera timmar. Jag brukar sätta mig på golvet och luta mig mot väggen. Brukar somna i duschen.

varför?
  • Anonym (Max 5 min duschare)

Har hört att vi överkonsumerar vatten i Sverige och att det är därför, i kombination med torrare klimat som grundvattnet sinar.

Svar på tråden Hur länge duschar ni?