Räkan77 skrev 2024-11-10 20:32:38 följande:
För att bli ren på kroppen krävs inte många minuters effektiv dusch. Troligtvis räcker det med en minut. Har man kort hår eller tunt hår tar ju hårtvätten max fem duschtid. Har man långt tjockt hår verkar det ta rätt så lång tid, men de jag känner med denna hårtyp tvättar håret max två gånger i veckan.
Resten av duschtiden är ju för njutning/värme/avslappning och har ju inget med renlighet att göra.
Jag har hår jag kan sätta mig på när det är flätat, tjockt, kraftigt och det tar verkligen lång tid att tvätta och det går åt massor med balsam framför allt för det blir lätt trassligt. Att jobba in schampo tar 5-10 minuter bara det, 3-5 minuter att skölja ur, så där är 10 minuter. Ibland behöver jag schamponera två gånger, så dubbla tiden. Balsam tar lika länge att jobba in, sen ska det ju sitta en stund, men då stänger jag av duschen. Sen skölja ur lika länge. Så bara att tvätta håret tar mig 20+ minuter, upp till 45. Ska jag ha en inpackning så är det en evighet till men då står jag inte kvar i duschen. Sen ska det torka också.
Men inte heller jag tvättar håret mer än 2, max 3, gånger i veckan.