• Anonym (Duschpellen)

Hur länge duschar ni?

Ärligt nu, hur lång tid duschar ni?

30 minuter är typ en snabbdusch för mig om jag ska tvätta håret, men jag stänger av vattnet under tiden jag tvålar in, har i balsam osv. Effektiv tid med vatten är snarare drygt 10 minuter. 

Hur kan vissa duscha på typ 3 minuter? Har ni ens hunnit bli rena? Troligtvis inte. 

• Svar på tråden Hur länge duschar ni?
  • Dexter dot com

Är väldigt korthårig så håret tar ingen tid. Blöter ner mig, stänger av vattnet, tvålar in mig och sköljer av . Skulle tippa 2-3 minuter om jag inte ska raka benen, då tar det nog 1 minut till.

• Anonym (Hjelm)
    Anonym (Duschpellen) skrev 2024-11-10 18:01:55 följande:
    Hur länge duschar ni?

Ärligt nu, hur lång tid duschar ni?

30 minuter är typ en snabbdusch för mig om jag ska tvätta håret, men jag stänger av vattnet under tiden jag tvålar in, har i balsam osv. Effektiv tid med vatten är snarare drygt 10 minuter. 

Hur kan vissa duscha på typ 3 minuter? Har ni ens hunnit bli rena? Troligtvis inte. 

De flesta är inte direkt smutsiga, bara svettiga. Du däremot verkar vara det om du lägger så mkt tid på att göra dig ren.
  • Mayjel

20 min kanske? Inte tänkt på detta så gissar bara.

Vet att jag dröjer mig kvar i duschen när jag är sömnig och trött och då fryser lättare. Då vill man stå där tills vattnet hunnit värma upp en ordentligt. Brukar ske mest om höst och vinter när det är kallt ute. 

• Anonym (Signe)

10 minuter ungefär. Schamponerar 2 ggr, balsam 1 gång. Tvålar hela kroppen noga och filar fötterna. Drar av med hyveln vid behov. Känner mig ren när jag är klar.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-10 19:42:58 följande:

10 minuter ungefär. Schamponerar 2 ggr, balsam 1 gång. Tvålar hela kroppen noga och filar fötterna. Drar av med hyveln vid behov. Känner mig ren när jag är klar.

Oj - hur är det ens möjligt att hinna allt det på bara 10 min? Eller menar du 10min enbart effektiv vattenanvändning?
  • Anonym (A)

10-20 min beroende på om jag ska tvätta håret eller ej. Tog ca 45 min på mig innan jag fick barn, men nu har jag tre. 

Rakar ben, under armar och snippa dagligen. 

• Anonym (samma)

Samma här. Jag förstår verkligen inte hur vissa kan duscha på noll och ingen tid. En snabbduschm då har jag vattnet på i 20 minuter eller så, och då tvättar jag inte håret. Det hinner jag inte på så kort tid. En långdusch tar väl en timme med duschen på. 

Jag använder duschen väldigt mycket för att kunna varva ner och bli varm inför sänggående. Jag duschar aldrig på morgonen, bara på kvällen. Att stå under det varma (sambon säger kokheta, haha) regnet och låta vattnet skölja bort alla tankar är underbart. Det är nästan enda sättet att bli av med "rösterna" i huvudet, slappna av på riktigt och kunna somna.

Egentligen skulle jag ha badkar. 

• Anonym (P)

Jag duschar på tio minuter, inklusive hårtvätt och balsam. Vad mer ska ta tid? Jag tvålar in kropp och underliv, sköljer och rakar valda kroppsdelar ett par gånger i veckan. 

En period var jag tvungen att ha en tvål på kroppen i femton minuter. Jag visste inte vad jag skulle göra under tiden. Jag kan inte förstå hur en dusch kan ta så lång tid.

• cosinus

Är ju olika.

Duschar jag på morgonen innan jobbet - 10 min om jag ska tvätta håret annars kanske 5-7. Då hinner jag dra en sväng med hyveln under armarna också. 

Duschar jag snabbt efter jag tränat på lunchen - 2 min kanske? Tagit tid en gång bara för att jag var nyfiken och då tog det 5 min från det jag gick in genom dörren till omklädningsrummet på gymet tills jag gick ut igen duschad, påklädd och klar.

Duschar jag efter jag sprungit ute på vintern och har hunnit börja frysa. 15 min kanske för att jag just fryser.

Eftersom jag tränar ofta, ibland 2 ggr per dag använder jag inte alltid tvål. Då skulle jag torka ut helt i huden. Brukar använda två första gången jag duschar på en dag så ofta sköljer jag bara av mig. Jag är ju inte smutsig utan bara svettig och det går bra med bara vatten. 

• Anonym (Q)

Mindre än fem minuter om jag bara tvålar in och duschar av.
    Om jag behöver tvätta håret så 10-15 minuter, inkluderar schampoo, balsam och rakning.

Vill jag koppla av så tar jag ett bad, vilket tar 30 min till en timme +, och ofta inkluderar tända ljus, en bok och ett glas vin.

Svar på tråden Hur länge duschar ni?