• Anonym (Fattig pappa)

Betalar jag för mycket i underhåll?

Jag har 2 barn, 11 och 14 år som bor heltid hos sin mamma. Däremot har jag dem rätt ofta och vi gör olika aktiviteter som bio och gym och liknande som jag givetvis står för.
    Jag betalar mamman 5500 i underhåll varje månad och ovanpå det barnens mobilabonnemang så det blir dryga 6000 i kostnader varje månad, lägg sedan till gymkort och annat.
    Enligt Försäkringskassan skulle underhållet bli 3646 kronor. Är det rimligt att jag betalar så pass mycket mer varje månad. Min inkomst är någon knapp tusenlapp högre än mitt ex.

• Svar på tråden Betalar jag för mycket i underhåll?
  • Anonym (Visst)

Hur har ni kommit fram till den summan du betalar?
    Varför bor inte barnen varannan vecka?

• Anonym (Fattig pappa)

Närhet till skola och kompisar. Det vore helt enkelt väldigt opraktiskt med varannan vecka utifrån förutsättningarna.

Summan kommer bara ifrån att hon sade en summa och jag sa ja. Våran relation är mycket spänd, helt fruktansvärd rent ut sagt. Att jag bara betalat utan att ifrågasätta summan kommer sig mest av att jag inte orkat gå i klinch med henne  Men jag får lov att ta tjuren vid hornen nu. Jag ska givetvis betala allt jag är skyldig till, men meningen med underhåll måste vara barnen, inte att finansiera hennes liv. 

• M1820

Får hon hela barnbidraget då eller är det delat så ni får hälften var? :)

• Anonym (M)

3600 ca ska du betala, sen får ni väl dela på mobil å gym kort , Hon lever på dig , ja hade tatt barnen varranan vecka istället, roligare så !

• Anonym (R)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 16:22:24 följande:

3600 ca ska du betala, sen får ni väl dela på mobil å gym kort , Hon lever på dig , ja hade tatt barnen varranan vecka istället, roligare så !

Roligare för vem ? Barnen har ju skolan och kompisarna närmre hos mamman.
  • nihka
    Anonym (Fattig pappa) skrev 2024-11-10 15:40:32 följande:
    Betalar jag för mycket i underhåll?

Jag har 2 barn, 11 och 14 år som bor heltid hos sin mamma. Däremot har jag dem rätt ofta och vi gör olika aktiviteter som bio och gym och liknande som jag givetvis står för.
    Jag betalar mamman 5500 i underhåll varje månad och ovanpå det barnens mobilabonnemang så det blir dryga 6000 i kostnader varje månad, lägg sedan till gymkort och annat.
    Enligt Försäkringskassan skulle underhållet bli 3646 kronor. Är det rimligt att jag betalar så pass mycket mer varje månad. Min inkomst är någon knapp tusenlapp högre än mitt ex.

Nu får mamman 8650 kronor i månaden med det du betalar och barnbidrag inklusive flerbarntillägg. Har hon något sparande till barnen?

Kör på försäkringskassans belopp och dela på mobilabbonemang. Lägg mellanskillnaden direkt på barnen när ni ses och på sparande till dem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Släpp)

Du kanske kan se det som vad du bidrar med till dina barn. Du prioriterar dom inte genom att vara närvarande så ett gymkort och mobil är väl det minsta du kan ge? 

• Studentpappa
    Anonym (Släpp) skrev 2024-11-10 17:02:45 följande:

Du kanske kan se det som vad du bidrar med till dina barn. Du prioriterar dom inte genom att vara närvarande så ett gymkort och mobil är väl det minsta du kan ge? 

Det beror väl på vad mamman gör med pengarna. TS kan ju betala enligt FK och spara mellanskillnaden till barnen istället t.ex.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Släpp)
    Studentpappa skrev 2024-11-10 17:07:04 följande:
    Det beror väl på vad mamman gör med pengarna. TS kan ju betala enligt FK och spara mellanskillnaden till barnen istället t.ex.
    Vad tror du mamman betalar för barnet menar du? 
  • nihka
    Anonym (Släpp) skrev 2024-11-10 17:02:45 följande:

De löpande kostnaderna ska ju föräldrarna dela på. TS prioriterar sina barn genom att låta dem bo där det funkar bäst för dem, även om han hade velat ha  dem hos sig varannan vecka. Längre fram kanske det fungerar bättre att bo på heltid hos pappan så de flyttar dit. Det betyder ju inte att mamman inte prioriterar sina barn.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Z)

Jag tycker det beror lite på. Om mamman har en stor lägenhet pga att hon har barnen på heltid och du har en mindre lägenhet där det inte ens skulle funka att bo allihop så har hon ju större utgifter pga att hon har barnen på heltid. 

Men i stort tycker jag att det är ett ganska högt underhåll du betalar för barnen. Tänk på att hon får hela barnbidragen (troligtvis) och ska även själv bidra med lika stor summa som du till barnens försörjning. 

• Anonym (Pappan)

Beloppet som du ska betala blir aldrig högre än vad vi betalar ut i underhållsstöd:

1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 7 år

1 823 kronor per månad från och med månaden efter barnet fyller 7 år

2 223 kronor per månad från och med månad efter att barnet har fyllt 15 år.

Om ditt barn har haft en inkomst över 60 000 kronor så blir barnets underhållsstöd lägre. I så fall minskar beloppet som du ska betala tillbaka.

Svar på tråden Betalar jag för mycket i underhåll?