Inlägg från: Anonym (Arg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg)

Gillar inte förskolans personal barn?

En kompis till mig ska snart föda och frågade förskolan om det var okej om barnet går på förskolan sina vanliga tider även om dom kommer åka iväg på förlossningen så kommer barnets moster att hämta och eventuellt lämna. 

Det var inte okej att ha barnet som är 4 år på förskolan om föräldrarna är på förlossningen då föräldrarna då är lediga. Då behöver föräldrarna ordna med barnvakt. Så om värkarna drar igång 10 på förmiddagen en måndag och mamman och pappan åker till sjukhuset då måste även mostern åka hem från sitt jobb då det inte är okej att barnet är kvar då. 

Mamman Är student och kommer fullfölja sina studier fram till förlossningen liksom? 

Barnet går dessutom på förskolan mellan 9-15 varje dag.

Jag tycker att detta är helt orimligt. Om barnet brukar vara där dessa tider, hur påverkar det förskolan om mamman föder barn? ska hon känna stress inför det också då??? 

Gillar förskolans personal inte barnen eller vad är problemet??? 

• Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-10 15:23:24 följande:

Problemet är väl att regler är regler. Är föräldrarna lediga så ska barnet bara ledig. 

Sedan borde man kunna töja lite på de reglerna, men alla förskolor gör inte det. 

Men det här bli ju löjeväckande. Ska mammor behöva föda hemma för att förskolan har konstiga regler? 

Sedan är barnet 3 och har rätt till förskolan oavsett vad föräldrarna gör? Så det här är inte okej och påverkar knappast deras verksamhet.

Det hade varit en annan sak om barnet skulle lämnas 6 och hämtas vid stängning. Nu är det ju bara barnets vanliga tider. Mamman kan ju hamna på intensiven, barnet kan vara dålig och behöva vara med sin pappa för att mamman behöver opereras eller vad som helst? mitt i detta så ska barnet inte ens få kunna gå dom vanliga tiderna på förskolan? det är inte såhär reglerna är tänkta. 

• Anonym (Arg)
    Jemp skrev 2024-11-10 15:30:15 följande:

Föräldrar på sjukhus kan väl knappast räknas som ledighet. Är man sjukskriven har man rätt att ha barnet på förskola, som jämförelse.

Inte enligt rektorn. Det räknas som fritid och rektorn säger att dom tar emot barn till föräldrar som arbetar, studerar och liknande. Om föräldrarna går till tandläkaren är inte detta heller okej, eller om dom skulle göra en synundersökning? det blev ett långt samtal med rektorn och hon har även punktat ner detta i ett mejl. Känns ju inte som att människan är riktigt klok. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Vad är problemet?) skrev 2024-11-10 15:48:57 följande:

Det är väl bara att ordna barnvakt. Finns appar för det.

Så föräldrarna ska fixa en barnvakt som en foodora beställning så fort vattnet går och man ska föda barn och någon ska hämta barnet på förskolan då? Du har inte barn va? 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Snöflinga) skrev 2024-11-10 16:15:51 följande:
    Att gå till tandläkaren, optiker, läkare, handla, gymma, fika etc får man skaffa barnvakt till. Punkt. Förstår vad rektorn syftar till. Dock är föda barn situationen lite annan kan tyckas. Antar att pappan jobbar fram till förlossningen och då är ju inte båda lediga. Och om mamman pluggar fram till förlossningen bör barnet få vara på förskolan som vanligt. Även dagen för förlossningen samt efter. Sedan väljer många föräldrar att ha sitt stora barn hemma en tid efter att syskonet kommit för att bonda. Men de finns även många som till varje pris ska lämna för att den lilla familjen ska ta det lugnt. Då är det synd om det stora barnet tycker jag. Oftast får man ha det stora barnet sin ordinarie tid 2-4 veckor efter att syskonet kommit. 

Så om en förälder ska gå på en hälsokontroll som erbjuds av arbetsgivaren på arbetstid så ska man ordna barnvakt? Du ser inte skillnad på typ tandläkare och att fika? 

Sedan har alla rätt till lunch. Om någon gymmar på sin lunchrast är det inte heller okej då? Förskollärare kan ju ta en halvtimmes promenad på sin lunchrast. Dom kanske borde sluta med detta om dom har barn på förskolan? 

• Anonym (Arg)
    Anonym (S) skrev 2024-11-10 16:17:59 följande:
    Det är så det funkar ja. Förlossningen kan starta mitt i natten också, då är det till att ringa och väcka den man bestämt ska vara barnvakt. Eller på helgen. Förskolan är ingen barnvakt för sådana här grejer. Det är liksom så reglerna är och det är punkt där. Man kan tycka vad man vill om det, och många förskolor hade absolut okejat att barnet var på förskolan i ett sånt här fall, men uppenbarligen gör inte alla det och de har rätten på sin sida. Att barnet är över 3 innebär bara att det har rätt till allmän förskola 15 timmar i veckan (vissa kommuner har fler timmar) även om vardnadshavarna är hemma ELLER att barnet får gå vårdnadshavarnas arbetstider + tid det tar för vårdnadshavarna att åka till/från jobb eller skola. Dessa olika typer av timmar/tider går inte att kombinera eller slå ihop. Barnet går alltså antingen allmän förskola eller baserat på föräldrarnas sysselsättning, inte båda i kombination. Detta barn har vistelsetid baserat på vårdnadshavarnas jobbtider/skolschema. Allmän förskola är också vissa specifika dagar och tider (ofta tis-tors 9-14). 
    Du tycker inte själv att detta är helt knas? Sedan är det skillnad om någon är barnvakt eftermiddagar, kvällar, nätter och helger och att dom ska ringas in på sin arbetsdag? 
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-10 17:22:53 följande:
    De vet att de ska föda. De har ett barn sedan innan. De måste väl ha en plan vem som ska ha hand om deras andra barn?

Vem ska ta hand om barnet om föräldrarna åker in mitt i natten till förlossningen? 
    Skillnaden är att barnvakten kan ha ett jobb dagtid. Typ moster. Moster kan ju på natten. Den kan på eftermiddagen, den kan på kvällen? skulle du ta ledig från jobbet och bara springa iväg när en förlossning börjar för en anhörigs skull? Det är ju en annan sak att säga att min syster ska snart föda och därför behöver jag gå hem tidigare?. Och monstern kan ju inte ta ledigt i typ 6 veckor ifall att förlossningen snart kan dra igång. Fyra veckor innan och två veckor efter beräknat födsel kan barnet komma och räknas som normalt?. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-10 19:21:56 följande:

Regler är regler och man behöver inte berätta för folk att man tänker bryta dem. Det är väl bara att lämna barnet de vanliga tiderna. Om pappan jobbar heltid och mamman pluggar heltid så har de för övrigt rätt att ha barnet på heltid men det är onödigt att starta bråk i onödan. Ibland är det bättre att inte fråga kring detaljerna utan bara göra och om det behövs be om ursäkt i efterhand. 

Nu har dom frågat och fått ett nej av rektorn. Men det är ju löjeväckande verkligen. Påverkar ju knappast verksamheten 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-11 11:39:35 följande:

Tror ärligt att de sätter gränsen för att de frågar. Ingen hade sagt något om de bara åkt till förlossningen utan att hämta barnet på förskolan först. Men när frågan dyker upp behöver de svara på hur reglerna ser ut.

Men detta kan ju knappast stämma. Dessutom är frågeställningen till en specifik situation, det är inte en familj som utnyttjar systemet heller. Så man kan ju faktiskt vara betydligt mer flexibel utifrån situationen, mamman fråga för att hon är stressad inför förlossningen? det måste ju ändå vara bättre att vara öppen. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (F) skrev 2024-11-11 14:41:10 följande:

Jag tror att det här är en påhittad historia för att smutskasta förskolan. Kan du inte skriva vilken kommun förskolan ligger i så ska jag ringa och fråga? För förskolans riktlinjer och policys är absolut att barn till lediga föräldrar ska vara hemma. Eller ja, barn över 3 år har rätt till allmän gratis förskola även om föräldern är ledig, så fint ordnat av Sverige. Men om en förälder till exempel behöver gå till läkaren mitt på dagen och har tagit ledigt från jobbet några timmar, så behöver man ju inte hämta sitt barn, lämna över till en barnvakt, gå på läkarbesöket, hämta barnet från barnvakten, lämna tillbaka till förskolan. Vilket du försöker påstå. Ingen förskola ever har någonsin tillämpat detta kan jag lova. Om föräldrarna åker in till akuten eller förlossningen klockan 10 och barnet har omsorgsschema till 15 så hämtar mostern klockan 15. Jag har dock jobbat i förskolan i 15 år och aldrig någonsin har någon what so ever frågat vad som händer om värkarna börjar mitt på dagen. Det är en störd fråga. Har dom frågat vad dom ska göra om dom hamnar i en bilolycka också eller? Larvigt! Fake news.

Det är en mindre kommun som har ett fåtal förskolor i kommunen. Så kan inte nämna detta här. 
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2024-11-11 20:23:13 följande:
    Men har de ingen barnvakt som kan ta hand om barnet om förlossningen sätter igång?
    Det går ju heller inte att på förhand säga hur långt förlossningen drar ut på tiden så innan barnet hinner födas så kanske förskolan har hunnit stänga för dagen.
    Och det skullle,i så fall,innebära att pappan måste åka ifrån förlossningen,hämta barnet och lämna det till barnvakt och sen åka tillbaka till förlossningen igen.
    Och det låter,i alla fall för mig,omständigt.
    Så finns en barnvakt så är det väl bättre att lämna barnet där direkt istället för till förskolan.
    Så gjorde i alla fall vi när vi fick vårt yngsta barn.
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2024-11-11 20:45:13 följande:
    Det är så reglerna ser ut på många förskolor.
    När jag fick min yngsta så lämnade vi sonen till sina farföräldrar då de bodde närmast.
    Och sen fick han vara kvar där tills vi kom hem.
    Så han var ledig från förskolan då och fick dessutom stanna hemma för att knyta an till sin lillasyster.
    Jag kan inte se problemet med det.
    Va farföräldrarna pensionärer eller hur kunde dessa vara hemma en vardag? 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-11 21:38:29 följande:

Men jobbar hon bara 10-14 typ? Det låter väldigt ovanligt . Det känns ju som atr det är stor risk att hon skulle behöva ta ledigt ändå om barnet bara går 9-15? 

Annars är det ju så att personalen inte kan veta exakt när värkarna startade , om det var kl 10 eller 14.30 så att hon hämtar 15 åtminstone den dagen som värkarna startar borde väl inte vara några problem. Men som sagt låter det ändå lite konstigt att hon skulle ha så korta arbetsdagar som stämmer exakt med barnets tider på förskolan? 

Hon har möjlighet att jobba hemifrån och bor nära familjen och förskolan. Sedan kan man jobba när barnet sover. Men nu ska hon inte utifrån dessa regler få jobba alls vilket ställer till det. Helt orimligt 
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-11 21:50:52 följande:
    Om hon kan jobba hemifrån och dessutom jobba när barnet sover är det väl inga problem för henne att jobba?
    Att jobba två timmar när barnet sover och 8 timmar, du tycker inte det är lite skillnad? Hon har ju ändå möten och liknande dagtid? 
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-11 22:18:18 följande:
    Så varför skriver du då att hon kan jobba hemifrån och när barnet sover?
    För tanken var att hon skulle ha barnet på förskolan 9-15? och då kunde hon jobba 2 timmar sedan på kvällen? och behöver därför inte ta ledigt. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-12 10:24:54 följande:

Men du skrev ju i TS att hon måste åka hem från jobbet? 

När barnet är fött borde de väl förresten ha rätt till så många timmar som man har i er kommun när man är föräldraledig? I vår kommun är det 8.30-14.45 måndag-torsdag. Vet inte om det är 15 timmar i vissa andra kommuner men då har iallafall barnet rätt att vara på förskola oavsett om föräldrarna är hemma eller på sjukhus och oavsett vem som hämtar. 

Och första dagen kan ju som sagt personalen inte veta exakt när värkarna startar och så tror jag inte de tycker att barnet ska hämtas mitt i lunchen , vilan eller mellis så det är väl bara att moster hämtar 15 då? 

Sen om hon har gått med på att vara barnvakt kanske hon får räkna med att inte kunna jobba exakt som vanligt , det handlar ju förhoppningsvis om kanske 2 dagar bara om det är andra barnet och mamman föder vanligt. Annars får de kanske betala för barnvakt. 

Hon har möjlighet att jobba hemifrån också. Problemet med en betald barnvakt är ju att man inte vet när barnet kommer? ingen kan vara tillgänglig i 6 veckor utan lön. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-12 10:41:41 följande:

Jag tänkte genom något företag, tror det brukar finnas med kort varsel. Som kan hämta och lämna på förskolan eller passa när moster jobbar. 

Några timmar på förskolan får ju barnet vara iallafall eftersom även barn till föräldralediga har rätt till det. Hur många timmar är det i er kommun? 

Skulle du själv vilja stå på förlossningen och ringa in en helt okänd människa som ska åka och hämta ditt barn på förskolan, som du aldrig träffat och släppa in i ditt hem? 
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-12 21:25:54 följande:
    Just därför brukar folk planera och ha framförhållning om hur de ska göra med sina andra barn när förlossningen drar igång. 
    Jo men man kan inte ha ett företag inkopplat 24/7 i 6 veckor 
Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?