• EpicF

Gillar inte förskolans personal barn?

Problemet är väl att regler är regler. Är föräldrarna lediga så ska barnet bara ledig. 

Sedan borde man kunna töja lite på de reglerna, men alla förskolor gör inte det. 

• EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 15:28:44 följande:

Men det här bli ju löjeväckande. Ska mammor behöva föda hemma för att förskolan har konstiga regler? 

Sedan är barnet 3 och har rätt till förskolan oavsett vad föräldrarna gör? Så det här är inte okej och påverkar knappast deras verksamhet.

Det hade varit en annan sak om barnet skulle lämnas 6 och hämtas vid stängning. Nu är det ju bara barnets vanliga tider. Mamman kan ju hamna på intensiven, barnet kan vara dålig och behöva vara med sin pappa för att mamman behöver opereras eller vad som helst? mitt i detta så ska barnet inte ens få kunna gå dom vanliga tiderna på förskolan? det är inte såhär reglerna är tänkta. 

Jemp skrev 2024-11-10 15:30:15 följande:

Föräldrar på sjukhus kan väl knappast räknas som ledighet. Är man sjukskriven har man rätt att ha barnet på förskola, som jämförelse.

Jag försvarar inte förskolan. Jag skriver bara hur de troligen ser på det hela. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 16:06:43 följande:
    Så föräldrarna ska fixa en barnvakt som en foodora beställning så fort vattnet går och man ska föda barn och någon ska hämta barnet på förskolan då? Du har inte barn va? 
    De vet att de ska föda. De har ett barn sedan innan. De måste väl ha en plan vem som ska ha hand om deras andra barn?

Vem ska ta hand om barnet om föräldrarna åker in mitt i natten till förlossningen? 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 16:21:25 följande:

Så om en förälder ska gå på en hälsokontroll som erbjuds av arbetsgivaren på arbetstid så ska man ordna barnvakt? Du ser inte skillnad på typ tandläkare och att fika? 

Sedan har alla rätt till lunch. Om någon gymmar på sin lunchrast är det inte heller okej då? Förskollärare kan ju ta en halvtimmes promenad på sin lunchrast. Dom kanske borde sluta med detta om dom har barn på förskolan? 

Tekniskt sätt ja. Även om hälsoundersökning eller tandläkaren är på arbetstid.

Lunch är något helt annat, då man fortfarande är på jobbet även om man inte alltid har betald lunch. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 16:23:36 följande:
    Du tycker inte själv att detta är helt knas? Sedan är det skillnad om någon är barnvakt eftermiddagar, kvällar, nätter och helger och att dom ska ringas in på sin arbetsdag? 
    Om man har bestämt att man ställer upp när förlossningen drar igång så får man bara beredd på att ringas in på sin arbetsdag. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 17:29:57 följande:
    Skillnaden är att barnvakten kan ha ett jobb dagtid. Typ moster. Moster kan ju på natten. Den kan på eftermiddagen, den kan på kvällen? skulle du ta ledig från jobbet och bara springa iväg när en förlossning börjar för en anhörigs skull? Det är ju en annan sak att säga att min syster ska snart föda och därför behöver jag gå hem tidigare?. Och monstern kan ju inte ta ledigt i typ 6 veckor ifall att förlossningen snart kan dra igång. Fyra veckor innan och två veckor efter beräknat födsel kan barnet komma och räknas som normalt?. 
    Om man berömt att man ska ställa upp som barnvakt så så är det ingen skillnad om man har ett jobb på dagtid. Alla normala människor vet att en förlossning kan starta när som helst. 

Ja, jag skulle ta ledigt om jag avtalat att jag ska vara barnvakt vid förlossningen. Självklart. Ingen tvekan alls. 

Vem snakkar om arr ta ledigt i sex veckor före? Man har en dialog med sin chef om att ex en syster ska föda barn, att bf är på dag X och att man ska vara barnvakt. Och att det kan innebära att man behöver gå tidigare/inte komma när förlossningen startar. Det heter att ha framförhållning. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-11-10 18:10:52 följande:
    Alla normala människor skulle förutsätta att barnet går på förskolan dagtid som alla andra dagar. Ingen normal människa skulle förutsätta att barnet behöver hämtas från förskolan av en barnvakt så fort mamman får värkar.
    Självklart. Men normala personer förstår också förskolans regler. 
  • EpicF
    EvaLotta75 skrev 2024-11-10 18:38:55 följande:

Självklart ställer förskolan upp om barnet går sina vanliga tider och någon anna hämtar. Jag är själv förskollärare och skulle inte säga något om det inte heller on det blev någon timme extra.

Tyvärr så är inte det självklart. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 11:44:58 följande:
    Men detta kan ju knappast stämma. Dessutom är frågeställningen till en specifik situation, det är inte en familj som utnyttjar systemet heller. Så man kan ju faktiskt vara betydligt mer flexibel utifrån situationen, mamman fråga för att hon är stressad inför förlossningen? det måste ju ändå vara bättre att vara öppen. 
    Regler är regler och det är så det ser ut. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:30:25 följande:
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 
    Och det är man som barnvakt beredd på om der skulöe hända. 

Regler är regler. De skulle aldrig ha frågar från första början. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 21:44:50 följande:
    Hon har möjlighet att jobba hemifrån och bor nära familjen och förskolan. Sedan kan man jobba när barnet sover. Men nu ska hon inte utifrån dessa regler få jobba alls vilket ställer till det. Helt orimligt 
    Om hon kan jobba hemifrån och dessutom jobba när barnet sover är det väl inga problem för henne att jobba?
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 21:44:50 följande:
    Hon har möjlighet att jobba hemifrån och bor nära familjen och förskolan. Sedan kan man jobba när barnet sover. Men nu ska hon inte utifrån dessa regler få jobba alls vilket ställer till det. Helt orimligt 
    Du verkar hitta på problem som inte finns.
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 21:56:58 följande:
    Att jobba två timmar när barnet sover och 8 timmar, du tycker inte det är lite skillnad? Hon har ju ändå möten och liknande dagtid? 
    Så varför skriver du då att hon kan jobba hemifrån och när barnet sover?
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 10:52:22 följande:
    Skulle du själv vilja stå på förlossningen och ringa in en helt okänd människa som ska åka och hämta ditt barn på förskolan, som du aldrig träffat och släppa in i ditt hem? 
    Just därför brukar folk planera och ha framförhållning om hur de ska göra med sina andra barn när förlossningen drar igång. 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 21:44:32 följande:
    Jo men man kan inte ha ett företag inkopplat 24/7 i 6 veckor 
    Och vem har ens pratar om det? 

Har man planerat att moster/faster/granne/väninna/far-morföräldrar ska vara barnvakt när det händer och dessa har sagt ja så är de beredda att rycka in så fort förlossningen startar oavsett när. Ser innebär inte att man ska ta ledigt si och så många veckor, men informera jobbet att jag kan behöva ta ledigt lite hastigt någon gång de kommande ex 6 veckorna pga att min syster/barn/väninna/granne ska föda barn och jag ska vara barnvakt för de andra barnen. 

Du drar alledels förstora växlar och gör allt väldigt mycket mer komplicerat än vad det är. 
Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?