• Anonym (Anonym)

Svag i rösten

När jag var ung var jag med om väldigt jobbiga saker (bl.a övergrepp och mobbning som pågick i flera år).
    Innan det här hände mig var jag rätt modig och vågade säga ifrån om saker. Men så blev jag utsatt för mobbning och övergrepp och efter det blev jag helt förändrad, jag blev tystlåten och pratade knappt.

När jag fick gå till en psykolog så nämde hon min röst, att den är väldigt låg och svag. Hon sa att det kan hända om man har fått ptds/varit med om något traumatiskt så rösten ändrar ton.

Detta är något som jag har haft problem med sedan dess, bästa sätt jag kan beskriva det på att den låter och känns skör. Har fått många kommentarer om min röst genom åren och det i sin tur påverkar mig såklart då jag är väl medveten om det själv och men börjat få rätt dåligt över att få höra det så ofta. 

Mycket kommentarer har varit nu på senaste tiden. Av min familj, vårdpersonal, min pojkvän och min pojkväns familj. Fick höra att jag låter som ett eko och fick också en fråga om jag har nån dialekt. Saken är den, även om jag skulle försöka prata tydligare så blir det väldigt jobbigt och blir ansträngande för halsen. 

Min mamma och pappa tyckte det började när jag blev tillsammans med min pojkvän men vet inte varför.

Finns det hjälp att få och vart vänder man sig?.Är det någon som upplevt samma?

• Svar på tråden Svag i rösten
  • Eurydike

Det kan kanske hänga ihop med osäkerhet efter mobbningen som du själv är inne på. Jag kan tänka mig att mobbning kan leda till osäkerhet, som leder till att man inte vill höras och synas och sedan anpassar man rösten efter det, utan att man ens tänker på det. Min röst är väldigt hög och gapig, trots att jag blev mobbad, så det kanske kan påverka åt andra hållet också. Fast antagligen har min röst alltid varit sådan. Distinkt, som en lärare beskrev den.

• Anonym (Rösten)

Jag har alltid sjungit o använt rösten, har liknande bakgrund med mobbing, övergrepp, känner mig svag eller utsatt,känslig och skör som tar sig uttryck på andra sätt hos mig. 

Det jag gör som kanske kan va något för dig det är att kula t.ex gå en kurs i det är väldigt befriande och man får kontakt med kännslor och löser upp blockeringar i halschakrat.
    Eller sjunga, ljuda  ..

Brukar boxas hemma och skrika/vråla samtidigt, till musik som drar igång ilskan i mig, där är mycket från alla gånger man blivit utsatt och skulle stått upp för sig själv som vill ut !

träna på säga ifrån i vardagen
    jag känner som jag vill säga ifrån hela tiden!!!
    där är mycket undertryckt för alla gånger jag skulle stått upp för mig själv, så det kan bli lite överdrivet, är känslig av folks onödiga kommentarer och skämt på andras bekostnad 

var tillåtande mot dig själv

• OlgaElvira

Den hjälp du behöver kan du få hos en logoped. kontakta din region. Men, de arbetar mest med de som har grava talsvårigheter. De finns privata mottagningar men då får du betala själv. 

Svar på tråden Svag i rösten