• Xenia

Min sambo ogillar min pappa utan vettig anledning

Jag tycker din sambo verkar både intolerant och oartig.

Det hör ju till att man visar vanlig hövlighet mot sina svärföräldrar, även om man inte riktigt klickar med dem.

Jag skulle kräva ett ordentligt svar från min sambo varför. Kan han inte ge något svar, så skulle jag kräva att han beter sig som folk. Vad skulle han tycka om du betedde dig så mot hans föräldrar? "Om du älskar mig så älskar du mina föräldrar (eller iaf beter dig inte som en knöl mot dem)."

Är din sambo öht okänslig? Annars borde han ju bry sig om dig och inte såra dig.

Jag tror inte jag skulle kunna gifta mig med en man som betedde sig så mot min älskade pappa.

Men vill du ändå hålla fast vid din sambo så tycker jag du ska träffa din far mer ensam utan din sambo. Låt inte din far bli sittande ensam "för husfridens skull". Din far ställde upp för dig när du var barn (och säkert senare också), nu bör du sttälla upp för din far.

• Xenia

Din pappa är snäll men något självupptagen och pratar på om sina egna intressen utan att kolla eller förstå om andra är intresserade. Jag tycker det låter som han har autistiska drag. Han är väl för gammal för ändra på sig nu.

Om han pratar för länge om sina fritidsintressen kan du väl försöka styra in samtalet på något annat.

Din sambo tycks vara väldigt intolerant och tål inte sådana personer. Men han borde skärpa till sig när det gäller hans svärfar. För din skull. Har du tydligt förklarat för honom hur sårad och ledsen du blir?

Alternativt är det den egna uppväxten som påverkar din sambo, så då får ni diskutera det. Om det påverkar hans beteende mot din far, så har sambon verkligen inte kommit över det.

• Xenia

Idag är det Fars dag. Har ni bjudit in din far till er eller hälsat på honom? Jag hoppas han inte fått sitta ensam.

• Xenia
    Anonym (frustrerad och ledsen) skrev 2024-11-10 12:59:30 följande:
    Han har inte riktigt gett någon bra förklaring än och jag har inte vågat fråga heller med risk för att jag ska bli sårad. Inte kul att höra att ens förälder är ogillad om man inte har problem med föräldern själv. 
    Men är det inte lika sårande att se hur han undviker din far? För att inte tala om hur sårad din far måste känna sig.

Jag ser två (el tre) alternativ:

1) Du struntar i orsaken och kräver att han slutar uppföra sig som en knöl utan gör som en vanlig vettig människa, svarar när din far ringer och deltar i samtal med din far istf att fly.

Det kan vara att han ogillar sådana som din far (tystlåten eller pratar på om sina intressen), men skulle han öppet mobba en arbetskamrat som var sådan? För det din sambo ägnar sig åt är faktiskt en form av mobbning.

2) Du envisas och kräver en förklaring eller att din sambo pratar med en terapeut, eftersom han tydligen har sådana problem med din far. Din far är inte problemet här, alla har sina egenheter och fel. Men din sambo är faktiskt oförskämd mot din far.

Det tredje alternativet är att fortsätta som förut, kanske fasa ut din far från ert liv för "husfridens skull" medan din far blir allt äldre och skröpligare. Och en dag är han död och då kommer du att drabbas av samvetskval för att du inte stod upp för honom.
Svar på tråden Min sambo ogillar min pappa utan vettig anledning