Min sambo ogillar min pappa utan vettig anledning
Min sambo ogillar verkligen min pappa och det känns inte alls kul för min pappa har aldrig gjort något ont. Min sambo har inte sagt det rakt ut men det är otroligt tydligt när pappa t.ex. hälsar på. Han försöker hålla sig undan så gott han kan (typ tar en långpromenad på ett par timmar eller håller sig bara i köket om vi är i vardagsrummet), försöker inte direkt prata med honom och fråga saker och sitter med telefonen exakt hela tiden.
Jag har känt det här sen vi började ses men har väl försökt slå bort tankarna för att det känns så orimligt. Men det har varit så himla tydligt och ikväll erkände han det i princip själv också. Tycker synd om min pappa för han måste ju också känna av att hans blivande svärson inte gillar honom. Min pappa är inte elak någonstans (snarare otroligt snäll) och han har försökt vara trevlig och nått fram till min sambo hela tiden. Han har kommit hem och lagat mat åt oss, och då har sambon slängt resterna som blev över, så fort pappa har åkt. trots att det inte var något fel på maten. Hans argument då var ?ja men det är väl inget som vi kommer äta upp?... Tidigare i vår relation kunde han även ringa min sambo men han ignorerade varenda samtal utan förklaring. Han har inte ens min pappas nummer inlagt men min mamma står som ?svärmor? (de är skilda).
Det enda jag kan komma på som stör honom är att min pappa inte är den mest sociala och är ganska tystlåten av sig. Han har kanske inte riktigt känsla för när man behöver småprata för att det ska vara trevligt under en middag t.ex. utan det kan bli rätt tyst vid bordet. Sen har han en förmåga att prata lite mycket om sitt fritidsintresse när han väl vill ta upp ett samtalsämne. Han har varit en superbra pappa under hela min uppväxt och är en fantastisk morfar till sitt barnbarn. Det hade såklart varit mer förståeligt om han hade betett sig illa på något sätt, men jag tycker inte att han förtjänar att bli ogillad på det här sättet. Jag känner att jag tyvärr också får en irritation gentemot min pappa (känns som att jag letar fel för att ?förstå? min sambo) och det känns skitjobbigt att ta upp att pappa ska komma och hälsa på eller att pappa vill att vi kommer över på middag, för jag ser direkt på min sambo att han känner ?åh nej?.
Hur löser man det här? Ska jag bara leva med att min sambo avskyr min pappa utan vettig anledning? Det känns oerhört jobbigt. Min pappa är 70 år och jag är enda barnet. Jag hade så önskat att min sambo kände att han kunde vara ett stöd när pappa blir äldre men det känns som att det kommer vara en ?nödvändigt ont?.