Inlägg från: Anonym (frustrerad och ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frustrerad och ledsen)

Min sambo ogillar min pappa utan vettig anledning

Min sambo ogillar verkligen min pappa och det känns inte alls kul för min pappa har aldrig gjort något ont. Min sambo har inte sagt det rakt ut men det är otroligt tydligt när pappa t.ex. hälsar på. Han försöker hålla sig undan så gott han kan (typ tar en långpromenad på ett par timmar eller håller sig bara i köket om vi är i vardagsrummet), försöker inte direkt prata med honom och fråga saker och sitter med telefonen exakt hela tiden.

Jag har känt det här sen vi började ses men har väl försökt slå bort tankarna för att det känns så orimligt. Men det har varit så himla tydligt och ikväll erkände han det i princip själv också. Tycker synd om min pappa för han måste ju också känna av att hans blivande svärson inte gillar honom. Min pappa är inte elak någonstans (snarare otroligt snäll) och han har försökt vara trevlig och nått fram till min sambo hela tiden. Han har kommit hem och lagat mat åt oss, och då har sambon slängt resterna som blev över, så fort pappa har åkt. trots att det inte var något fel på maten. Hans argument då var ?ja men det är väl inget som vi kommer äta upp?... Tidigare i vår relation kunde han även ringa min sambo men han ignorerade varenda samtal utan förklaring. Han har inte ens min pappas nummer inlagt men min mamma står som ?svärmor? (de är skilda).

Det enda jag kan komma på som stör honom är att min pappa inte är den mest sociala och är ganska tystlåten av sig. Han har kanske inte riktigt känsla för när man behöver småprata för att det ska vara trevligt under en middag t.ex. utan det kan bli rätt tyst vid bordet. Sen har han en förmåga att prata lite mycket om sitt fritidsintresse när han väl vill ta upp ett samtalsämne. Han har varit en superbra pappa under hela min uppväxt och är en fantastisk morfar till sitt barnbarn. Det hade såklart varit mer förståeligt om han hade betett sig illa på något sätt, men jag tycker inte att han förtjänar att bli ogillad på det här sättet. Jag känner att jag tyvärr också får en irritation gentemot min pappa (känns som att jag letar fel för att ?förstå? min sambo) och det känns skitjobbigt att ta upp att pappa ska komma och hälsa på eller att pappa vill att vi kommer över på middag, för jag ser direkt på min sambo att han känner ?åh nej?.

Hur löser man det här? Ska jag bara leva med att min sambo avskyr min pappa utan vettig anledning? Det känns oerhört jobbigt. Min pappa är 70 år och jag är enda barnet. Jag hade så önskat att min sambo kände att han kunde vara ett stöd när pappa blir äldre men det känns som att det kommer vara en ?nödvändigt ont?. 

• Svar på tråden Min sambo ogillar min pappa utan vettig anledning
    Anonym (Usch) skrev 2024-11-09 21:06:32 följande:
    Usch vilken jobbig situation - och ärligt talat: vilken jobbig sambo! Jag kan kanske förstå det om det är så att din pappa vill umgås hela tiden, men annars nej. Även om han inte direkt klickar med din pappa kan han väl ha vanlig hyfs? Hur mycket umgänge rör det sig om?

Jag tycker verkligen att du ska fråga din sambo rent ut vad problemet är. Och tala om att du blir lessen och att det påverkar din egen relation till din pappa.
    Vi bor inte i samma stad så vi ses kanske en gång varje eller varannan månad. Så det handlar absolut inte om att vi ses hela tiden eller att han hänger hos oss för mycket. 
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-09 21:42:03 följande:

Är han han en psykopat eller narcissist? Får du inte bli älskad utav fler än honom? 

Bryr sig DIN pappa om DIG mer än vad HANS pappa gör om HONOM? Detta kan vara en triggade faktor för hat. Han blir avundsjuk helt enkelt. 

Han har inga problem med min mamma, där är det snarare att han själv tar upp att vi borde åka och hälsa på. Däremot har han alltid haft en komplicerad relation till sin egen pappa som inte alls var speciellt snäll mot honom när han var liten och ofta var frånvarande. Känns sjukt om han tar ut det agget på min pappa? Han har alltid sagt att det inte är något han har mått dåligt av i vuxen ålder.
    Xenia skrev 2024-11-10 00:04:49 följande:

Jag tycker din sambo verkar både intolerant och oartig.

Det hör ju till att man visar vanlig hövlighet mot sina svärföräldrar, även om man inte riktigt klickar med dem.

Jag skulle kräva ett ordentligt svar från min sambo varför. Kan han inte ge något svar, så skulle jag kräva att han beter sig som folk. Vad skulle han tycka om du betedde dig så mot hans föräldrar? "Om du älskar mig så älskar du mina föräldrar (eller iaf beter dig inte som en knöl mot dem)."

Är din sambo öht okänslig? Annars borde han ju bry sig om dig och inte såra dig.

Jag tror inte jag skulle kunna gifta mig med en man som betedde sig så mot min älskade pappa.

Men vill du ändå hålla fast vid din sambo så tycker jag du ska träffa din far mer ensam utan din sambo. Låt inte din far bli sittande ensam "för husfridens skull". Din far ställde upp för dig när du var barn (och säkert senare också), nu bör du sttälla upp för din far.

Han är en väldigt trevlig och social person mot andra så jag förstår inte hur han kan bete sig såhär. Han brukar alltid anpassa sig och försöka intressera sig för andra trots att han kanske inte är jätteintresserad egentligen. 

Vi träffar ofta hans mamma och nu har jag inget emot henne, men jag skulle aldrig komma på tanken att bete mig så mot henne. Jag skulle snarare skämmas om hon ansåg att jag betedde mig märkligt och otrevligt. Vet inte hur han skulle reagera om jag inte gillade henne, känns nästan mer som att han skulle rycka på axlarna än att konfrontera mig, trots att han älskar henne. 

Anonym (Svärdottern) skrev 2024-11-10 07:52:50 följande:

Jag kan jämföra lite med hur det var med min mans pappa. Pappan lever inte längre.
    När jag och min man träffats ett tag blev vi bjudna till pappan. Jag minns att jag pratade mycket, försökte vara intresserad av trädgården som jag såg att vi hade som gemensamt intresse mm Kände efter den kvällen att jag pratat på men inte fått så mycket gensvar eller intresse för min person. Tänkte inte direkt på det förrän min man berättade att hans pappa upplevde mig som tyst och blyg. Han själv hade ju knappt sagt ett ljud!

Sedan fortsatte det med konstiga saker. Han undvek att hälsa och prata när han och jag råkade mötas ensamma på stan. När jag berättade det för min man och han frågade sin pappa om det blev svaren att han inte kände igen mig. Han var inte dement. Min man trodde på honom men jag tänkte alltid att det berodde på att han inte ville prata eller hälsa.
    Någon kallade mig en gång för hans svärdotter och då flinade han och sa att det är jag väl inte. 

Jag försökte vara personlig och berätta om en ganska jobbig privat sak angående mina egna föräldrar som uteslutit mig men han ville inte lyssna. Efter det gav jag upp. 
    Alla pratade alltid om hur trevlig och vilken fin man han var men jag såg aldrig den sidan. Min mans brors fru hade en annan relation med sin svärfar, hon var nog favoriten. Pappan hade dessutom haft många förhållanden i sitt liv så han var ju bra inte rädd för kvinnor.

Det var inte så att jag konkurrerade ut en annan kvinna. Min man var närmare 35 när vi träffades och han hade aldrig haft ett längre förhållande utan levt som singel.

Känner att jag är inte personen som är gjord för att vara varken omtyckt dotter eller svärdotter. Som fru och mamma har jag haft mer tur tack och lov. 

När han gick bort var jag så bitter så jag ville egentligen inte stå med i dödsannons, på krans eller vara med på begravningen men för min mans skull gjorde jag förstås det även om jag nog tror att hans far helst velat att jag avstod. 
    Kände mig oförklarligt illa omtyckt och förstod aldrig varför. 

Vad tråkigt att du blev taskigt behandlad av honom. Men jag är helt hundra på att min pappa inte har betett sig på det här sättet mot min sambo. Det enda är väl att han inte är så bra på att fråga saker och intressera sig något djupare i andras liv. Det är däremot inte för att han är en taskig person utan mer att han inte har så bra social skills, så har han alltid varit och jag har själv irriterat mig på det många gånger. Det är ju skittrist att känna att ens svärföräldrar inte intresserar sig nåt speciellt för en och inte frågar mer än ytliga saker, som hur det går på jobbet. Min sambo kanske tror att han är allmänt ointresserad av just honom.
    Anonym (P) skrev 2024-11-10 10:58:26 följande:

Hur förklarar din sambo sitt beteende?

Han har inte riktigt gett någon bra förklaring än och jag har inte vågat fråga heller med risk för att jag ska bli sårad. Inte kul att höra att ens förälder är ogillad om man inte har problem med föräldern själv. 
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-10 12:12:02 följande:
    Här har du problemet.

Människor säger en sak, men det du alltid skall kolla efter är beteendet. Ord är bara ord, likt fantasi. Saknar mening om det bara sägs utan att klaffa med verkligheten.

Varför han beter sig så mot din pappa är därför att:
    1. Det är så han är van att hantera sin egen situation, han vet inte hur det är att ha en bra pappa. 
    2. Att se dig få kärlek, medan hans pappa föraktar honom kan riva upp extremt jobbiga känslor hos honom. 
    Jag ser detta hos min sambo vars föräldrar uppfostrat honom mycket hårdare än mina. Hans far har skitit i honom i princip. Hans syskon med. Däremot tar han ut sina aggressioner på min mor som är raka motsatsen. Det blir sådana kontraster på våra familjemedlemmar och han känner sig kvävd och kontrollerad. Han får panik. Dessutom har han sagt att det gör ont i honom när hans far inte bryr sig och han vet inte vem han skall prata om med det. Jag tyckte ändå det var fint att han sa det till mig. 
    3. Försök tala om hans beteende och fråga om han tycker något är jobbigt med att träffa din far. Väcker det några känslor hos honom som han har svårt att hantera? 
    4. Berätta att du finns där om han vill prata om något jobbigt, eftersom han tydligt visar agg och flyktbeteende. 

Sista alternativet;
    5. Han är kontrollerande, en narcissist eller psykopat och klarar inte av att fler män än honom gillar dig. Kan han prata med andra män som gillar dig? Asså bröder, kollegor, vänner osv? Eller visar han agg mot dessa män också?.
    Det kan kanske var en förklaring då. Ledsamt i så fall. Tyvärr tror jag inte att han skulle öppna upp sig så mycket om hur dåligt hans pappa har fått honom att må även om jag bad om det. När jag har försökt ta upp det tidigare har han bara viftat bort att det skulle ha varit såå hemskt. Själv skulle jag må väldigt dåligt av att bland annat ha fått höra en massa glåpord skrikandes ifrån min pappa när man inte presterat på topp t.ex. 

Nja jag upplever inte att han ogillar andra män i min närhet. Min bonuspappa gillar han lika mycket som min mamma och han är den jag vuxit upp med mest, så han är verkligen en bonuspappa. Min morbror älskar han i princip. Han har också varit och är en viktig man i mitt liv. Både min bonuspappa och min morbror är däremot väldigt öppna, inbjudande och kommunikativa hmmm?
Svar på tråden Min sambo ogillar min pappa utan vettig anledning