• Anonym (Jul)

Klagomål julen

En i släkten vill göra det mesta av maten på julafton och tar på sig det utan att någon frågar hen. Om man erbjuder att hjälpa till så säger hen att hen inte behöver hjälp. Men efter julafton så klagar personen på att hen fick göra all matlagning. Är det rättvist?

• Svar på tråden Klagomål julen
  • Anonym (f)

Rättvist och rättvist. Jag hade varit tydligt med att när denne tackar så får det inte bli klagomål efter och hålla fast vid det efter jul, att det var dennes egna val och sen prata om något annat.

• Anonym (M)

Nej inte rättvist om släkten erbjuder sig att hjälpa till. Här är det tvärtom, har varit med om att släktingar blivit sura för att man inte per automatik ställt i ordning allt. Trots att firandet skedde hos tredje part.

• Dexter dot com

Om man blir erbjuden hjälp och tackar nej har man självklart inte rätt att klaga. Men många hur ju svårt att ta emot hjälp så dela upp mat & sysslor mellan er och meddela personen att i år så gör jag Jansson/skinka, du gör sill och köttbullar, Siv gör osv.

• Spucks

Några behöver det - att känna sig som offer eller, alternativt, som extrem viktiga och att ingenting skulle fungera utan dem. Så det är nog full medveten personen både tackar nej ("Jag är bäst, jag fixar allt själv, utan mig är de förlorade för då har dem ingen mat!") och sedan klagar ("Vad jag offrar mig för er, det är så synd om mig, stackars mig!").

Ignorerar personens klagomål eller säg knappt och tydligt att ni ville hjälpa men att personen ville göra allt själv och att hen ska sluta klaga för att ni gjorde exakt det hen ville.

• Anonym (Jul)
    Anonym (f) skrev 2024-11-09 13:54:21 följande:

Rättvist och rättvist. Jag hade varit tydligt med att när denne tackar så får det inte bli klagomål efter och hålla fast vid det efter jul, att det var dennes egna val och sen prata om något annat.

Jag tror att hen kommer bli sur då.
  • Anonym (Jul)
    Dexter dot com skrev 2024-11-09 13:57:35 följande:

Om man blir erbjuden hjälp och tackar nej har man självklart inte rätt att klaga. Men många hur ju svårt att ta emot hjälp så dela upp mat & sysslor mellan er och meddela personen att i år så gör jag Jansson/skinka, du gör sill och köttbullar, Siv gör osv.

Vi har föreslagit att vi ska dela upp det några gånger men då är hen snabb att säga att hen vill göra det och det och det. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Jul) skrev 2024-11-09 14:54:24 följande:
    Jag tror att hen kommer bli sur då.
    Då får den sura..
  • Anonym (Jul)
    Spucks skrev 2024-11-09 14:05:21 följande:

Några behöver det - att känna sig som offer eller, alternativt, som extrem viktiga och att ingenting skulle fungera utan dem. Så det är nog full medveten personen både tackar nej ("Jag är bäst, jag fixar allt själv, utan mig är de förlorade för då har dem ingen mat!") och sedan klagar ("Vad jag offrar mig för er, det är så synd om mig, stackars mig!").

Ignorerar personens klagomål eller säg knappt och tydligt att ni ville hjälpa men att personen ville göra allt själv och att hen ska sluta klaga för att ni gjorde exakt det hen ville.

Jag tror att hen vill vara snäll och vara duktig men tar på sig för mycket och inte riktigt klarar av det. Men det känns inte rättvist att man ska bli anklagad som någon som inte hjälper till när hen inte ens vill ha hjälp, 
  • Dexter dot com
    Anonym (Jul) skrev 2024-11-09 14:57:01 följande:
    Vi har föreslagit att vi ska dela upp det några gånger men då är hen snabb att säga att hen vill göra det och det och det. 
    Då säger ni att det inte fungerar då hen klagar efteråt. Ni andra får helt enkelt gå ihop och dela ut sysslorna, se bara till att ni ha pratat ihop er och är överens innan.
Svar på tråden Klagomål julen