• Anonym (Hjärtekrossad)

Kan någon snälla försöka hjälpa en hjärtekrossad kvinna!

Jag skulle behöva få lite input från er, jag är totalt hjärtekrossad och vet inte hur jag ska kunna ta mig vidare =(

Mitt numera ex, som jag varit tillsammans med i två år berättade helt plötsligt att han bara kände för mig som en vän. Jag förstod inget, vi har haft det riktigt bra under våra två år med mycket kärlek från båda håll. Han har hållit mycket inom sig och grät inför mig för ca fyra veckor sedan. Han hade då inte gråtit på 12 år. Det verkar som att innan han grät, kände han mer för mig men efter att han lättat på sitt lock insåg han att han inte älskade mig. Mina känslor har bara fördjupats medan han troligen bara känt för mig som en vän men trott att det var känslor, inte vet jag!

Vad ska jag göra? Igår träffades vi, jag tog mina saker han hade och han fick sina! Vi grät båda två, han säger att han tycker om mig jättemycket och gärna träffar mig och hittar på saker. Jag sa blankt nej, att jag fortfarande älskar honom och vill slicka mina sår. 

Fler som varit med om detta? Jag kan förstå att sånt här kan man komma på efter några månader men TVÅ ÅR? Han säger att han ska gå och prata med någon. Han har också sagt att han har väldigt svårt med känslor överlag och troligtvis har svårt att känna djupa känslor för någon.

Jag är helt knäckt =(

• Svar på tråden Kan någon snälla försöka hjälpa en hjärtekrossad kvinna!
  • Freddie K
    Anonym (Arne) skrev 2024-11-09 09:39:00 följande:
    Inga vänner orkar höra, tro mig. Hårt att säga, men tyvärr sanningen.
    Kan du inte vara lite mer cynisk?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Hjärtekrossad)
    Anonym (Arne) skrev 2024-11-09 09:39:00 följande:
    Inga vänner orkar höra, tro mig. Hårt att säga, men tyvärr sanningen.
    Jo, både mina barn, syster, vänner, kollegor och föräldrar lyssnar och peppar så där har du fel. Där funkar vi kvinnor och män nog olika.
  • Freddie K

Jag tror att TS behöver vara för sig själv ett tag och liksom hitta sig själv igen och bearbeta alla känslor. Skulle TS kasta sig ut i ett nytt förhållande nu så skulle det nog inte bli så bra. 

• Anonym (Hjärtekrossad)
    Freddie K skrev 2024-11-09 09:02:23 följande:
    Jag förstår dig. Jag har själv väldigt svårt att blotta mig för någon och att släppa in någon på livet.
    Ja, nu blir det ännu svårare för mig, efter detta!
  • Anonym (Hjärtekrossad)
    Freddie K skrev 2024-11-09 09:45:31 följande:

Jag tror att TS behöver vara för sig själv ett tag och liksom hitta sig själv igen och bearbeta alla känslor. Skulle TS kasta sig ut i ett nytt förhållande nu så skulle det nog inte bli så bra. 

Du har helt rätt! Jag behöver verkligen hitta mig själv nu, är inte ett dugg sugen på att träffa någon nu, inte än, det är alldeles för tidigt.
  • Freddie K
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2024-11-09 09:46:13 följande:
    Ja, nu blir det ännu svårare för mig, efter detta!
    Jo, det förstår jag, men jag tror att träffar man rätt person så kommer man nog att våga blotta sig och släppa in den på livet. 
  • Freddie K
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2024-11-09 09:47:15 följande:
    Du har helt rätt! Jag behöver verkligen hitta mig själv nu, är inte ett dugg sugen på att träffa någon nu, inte än, det är alldeles för tidigt.
    Det gör du rätt i. Det kan vara bra att vara på egen hand ett tag. 
  • Anonym (Man)

Jag var tillsammans med en kvinna i tre år. Det var mitt första förhållande.

Innan vi blev ihop så var vi vänner. Hon fick känslor för mig och jag trodde att jag kände något för henne. Men efter ett tag så hade mina känslor lagt sig. Jag insåg att de inledande känslorna inte var kärlek utan snarare en slags kick över att hon ville ha mig. Att även jag kunde få en flickvän.

Jag tvingades inse att jag inte kände något för henne. Jag tyckte att detta var jättejobbigt och kände att jag hade lurat henne. Jag lät tiden gå och hoppades att jag skulle få känslor för henne. Men så blev det aldrig. Vi var sambos men jag smygrunkade i duschen istället för att ha sex med henne.

Till slut var det oundvikligt att det tog slut. Utan känslor från båda håll finns det ingen grund för en relation.

Jag hoppas kunna känna något för en kvinna i framtiden och då kunna bli ihop med henne. Det går inte så bra tyvärr. Det är endast två kvinnor som jag känt något på riktigt för de senaste 15 åren men de är upptagna, tyvärr?

• Anonym (Hjärtekrossad)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-09 10:13:55 följande:

Jag var tillsammans med en kvinna i tre år. Det var mitt första förhållande.

Innan vi blev ihop så var vi vänner. Hon fick känslor för mig och jag trodde att jag kände något för henne. Men efter ett tag så hade mina känslor lagt sig. Jag insåg att de inledande känslorna inte var kärlek utan snarare en slags kick över att hon ville ha mig. Att även jag kunde få en flickvän.

Jag tvingades inse att jag inte kände något för henne. Jag tyckte att detta var jättejobbigt och kände att jag hade lurat henne. Jag lät tiden gå och hoppades att jag skulle få känslor för henne. Men så blev det aldrig. Vi var sambos men jag smygrunkade i duschen istället för att ha sex med henne.

Till slut var det oundvikligt att det tog slut. Utan känslor från båda håll finns det ingen grund för en relation.

Jag hoppas kunna känna något för en kvinna i framtiden och då kunna bli ihop med henne. Det går inte så bra tyvärr. Det är endast två kvinnor som jag känt något på riktigt för de senaste 15 åren men de är upptagna, tyvärr?

Tack för ditt svar!

Mitt ex var ganska på i början, det var han som sa att han var kär först, frågade chans osv. Därför är det extra svårt att hantera. Han levde tidigare i en kärlekslös relation och hade inga känslor för henne. Hsn har berättat att hans känslospektrum ser annorlunda ut och att han har svårt att få djupare känslor för någon. Sex har vi haft, ja, allt som par har.

Hoppas du kommer träffa någon en dag som du känner något för!
  • Anonym (Man)
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2024-11-09 10:40:03 följande:
    Tack för ditt svar!

Mitt ex var ganska på i början, det var han som sa att han var kär först, frågade chans osv. Därför är det extra svårt att hantera. Han levde tidigare i en kärlekslös relation och hade inga känslor för henne. Hsn har berättat att hans känslospektrum ser annorlunda ut och att han har svårt att få djupare känslor för någon. Sex har vi haft, ja, allt som par har.

Hoppas du kommer träffa någon en dag som du känner något för!
    Tack själv för att du delar med dig så att vi kan försöka hjälpa.

Ditt ex har alltså levt i en kärlekslös relation som tog slut. Sedan blev han kär i dig och ni blev ihop. Men hans kärlek dog. Det är väldigt sorgligt men man kan tyvärr inte styra över sina känslor.

Att han tycker att detta är jobbigt visas av det faktum att han grät. Som du själv var inne på så krävs det i allmänhet väldigt mycket för att en man ska gråta. Det innebär även att om en man väl gråter så är det en omtumlande upplevelse. Man har hållit mycket inom sig men tvingas konfrontera sina känslor. För mig går det vanligtvis flera år mellan de tillfällen då jag gråter men det brukar leda till nya insikter när det faktiskt sker. Så det låter troligt att ditt ex som inte gråtit på 12 år tvivlade på sina känslor men efter att ha gråtit insåg att han faktiskt inte älskade dig.

Tiden läker alla sår, även om det inte känns så nu när det är som mest intensivt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hjärtekrossad) skrev 2024-11-09 08:42:30 följande:
    Oavsett om det är vanligt eller inte är jag skräckslagen över framtiden, jag vet inte om jag vågar träffa någon igen, jag vill aldrig någonsin råka ut för detta igen. 

Yes, jag ska fokusera på att gå vidare men det är tufft!
    Fullt förståeligt att du känner så just nu.

Du har blivit utsatt för att få trygghetsmattan ryckt från fötterna helt oväntat. 
    Du behöver bearbeta chock och sorg.
    Låt det ta tid men inte för mycket tid.

Det kan lätt bli att du istället väver ett skyddsnät av avstånd som inte skyddar utan skadar dig i längden.
    För detta är en del av livet och en del av kärleken.
    Att våga älska trots risken av förlust
    Att våga vara sårbar trots risken att bli sårad.

Om du framåt inte vågar öppna upp ditt hjärta så råder jag dig att söka proffesionell hjälp....

Ta hand om dig
  • Lynx123

Jobbigt! Verkligen! Tyvärr är det nog bara att bita ihop och fokusera på annat. Kan tänka mig att han verkligen ville älska dig på "rätt" sätt men till sist insåg att han inte gjorde det. Vad kan man göra - vi är ju inte känslorobotar.

Du kommer att må bättre så småningom men visst blir det jobbigt att ta. Hoppas att du har vänner att prata och göra roliga saker med.

• Anonym (Sailor)

Har han träffat någon annan är en tanke som seglar upp ? 

• Lynx123
    Anonym (Sailor) skrev 2024-11-09 12:01:11 följande:

Tänker också lite i de banorna.
  • Anonym (Hjärtekrossad)

Nej då, han har inte träffat någon annan.
  • Anonym (Hjärtekrossad)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 12:07:46 följande:
    Tänker också lite i de banorna.
    Nej, det har han inte. Vi pratade ut igår och han säger samma sak, att när han väl började gråta den dagen när vi pratade började känslor bubbla upp och efterhand insåg han att han inte hade de rätta känslorna för mig! 
  • Anonym (Man)

Så kan det givetvis vara, men det behöver inte vara så.

Jag hade ingen annan kvinna på gång när jag gjorde slut med mitt ex. Men av olika anledningar så ville jag hellre vara singel än ihop med henne.

Jag pratade med en psykolog bland annat om relationer och min nya livssituation. Det var väldigt värdefullt.

Än idag har jag inte träffat någon ny då jag inte har fått känslor för någon ledig kvinna.
Svar på tråden Kan någon snälla försöka hjälpa en hjärtekrossad kvinna!