Min kille är rasist?
Vilken tur att du inte hunnit bli gravid ännu. Bara lämna.
Vilken tur att du inte hunnit bli gravid ännu. Bara lämna.
Jag har haft liknande konversationer med min sambo då hon är lite som dig och jag är lite som din sambo.
Vi har barn tillsammans och allt är frid och fröjd, men i början tog det näsan slut för att jag röstar på SD. Först från hennes sida då hon tyckte att det var en sådan stor grej, och sen från min sida för att hon tyckte att det var en stor grej, men vi tog oss vidare från det.
För så här, att rösta på SD och liknande partier kommer som en direkt konsekvens över hur samhället har utvecklat sig. Många lever fortfarande på ställen där Sverige ser ut som de gjort under en väldigt lång tid och för dessa personer har framförallt nyhetsartiklarna ändrat sig. Jag däremot är uppväxt i ett så kallat utsatt område och mitt liv, och sambons liv som växte upp i ett typiskt rikt och svenskt område har sett heeelt annorlunda ut.
Därmed är det svårt för henne att helt förstå var mina åsikter kommer ifrån och jag blir ibland galen när jag känner att hon är naiv rakt igenom. Men efter många samtal har vi börjat förstå varandra även om vi inte alltid håller med varandra, och det är det fina i en demokrati.
För egen del tycker jag att invandringen sköts otroligt dåligt och förstår inte logiken i att hjälpa andra men stjälpa för sig själv. Vi är priviligierade här i Sverige och har en otrolig tur som fötts här och den turen har inte alla, jag köper det. Men om man tar in för mycket för snabbt så försvinner hela identiteten och det blir bara pannkaka av alltihopa och har upplevt det och sett det rakt igenom hela mitt liv.
Det leder även till att jag har mina fördomar, men samtidigt så hatar jag inte en arab, afrikan, asiat eller vad det nu kan vara bara för att de är just det, men bekräftar de mina fördomar så kan de snabbare hamna i ett fack där jag inte vill ha med dem att göra, men det kan även gälla svenskar med såklart. Sen har i princip alla mina vänner varit invandrare när jag växte upp och de var mina vänner av en anledning, men att bara "öppna våra hjärtan och famnar" är så galet lätt att säga när man därefter inte behöver ta de direkt konsekvenserna av dessa handlingar och därmed tror jag att många väljer att rösta på t.ex. SD.
Sen utöver det, t.ex. om han behandlar invandrare sämre eller att det spiller ut över annat, det är en annan femma, men bara åsikten över att det blivit för mycket tycker jag är lite väl extremt att överreagera på.
Det handlar nog mer om att han kalla folk bögjävlar, använder n-ordet och nedsättande ord om folk med annan hudfärg än vit.
Sedan är ju SD kända för att ha representanter som uttrycker sig nedlåtande om icke-svenskar, judar osv. Rebecka Fallenkvist t ex.
Och läser man kommentarerna inne på Samnytt blir man mörkrädd.
Så nej, SD är inte bara ett parti som ogillar invandring.