Jobbiga erfarenheter med mobbning och utmattning och ska nu söka arbete.
Hej,
Jag skriver här för att jag känner mig lite uppgiven, ledsen och självförtroendet sviktar. Jag är 27+ och har just tagit examen inom ett läraryrke. Jag har även arbetat inom det jag utbilda mig till under 2 års tid, så jag har erfarenhet också. Jag vet att jag är duktig inom området och min handledare på praktiken har skrivit mycket positivt om mig.
Jag har haft några olika jobb efter gymnasietiden också, men nu till saken, under nästan hela min tid i grundskolan och en kort tid in på gymnasiet blev jag brutalt mobbad. I skolan, utanför skolan, på nätet. Kortfattat ledde allt detta till väldigt jobbig psykisk ohälsa med anorexi/ätstörningar, depression, ångest, social fobi bl.a. Jag fick ingen hjälp eller stöd genom detta utan tog mig igenom allt själv. När det börja närma sig arbetslivet övertränade jag konstant och överpresterade på mina jobb, jag jobbade över/kom in tidigare nästan hela tiden. Tillslut gick det inte att låtsas som ingenting och köra på längre och 2018 kraschade jag totalt och var sjukskriven ca 8 månader på heltid. Därefter hade jag fortfarande väldigt höga krav på mig själv och kunde fortfarande inte bearbeta mina upplevelser, mycket på grund av skam.
Studietiden på universitetet gick utöver pandemin, väldigt bra och jag har fått utmana mig själv mycket, men efter examensarbetet, som jag överarbeta och fick jobba för två personer kraschade jag igen, dock inte lika hårt, men jag var sjukskriven från våren inpå hösten förra året innan jag började genomföra mina sista praktikperioder. Men det första utmattningssyndromet har liksom påverkat mig nu under en lång tid och jag är allmänt tröttare. Under min andra sjukskrivningsperiod gick jag återigen till psykolog för att bearbeta det som tidigare hänt och jag fick även en kort ptsd-behandling. Jag har verkligen arbetat med mig själv så det är absolut inte att jag har suttit och gjort ingenting. Under min utbildning har jag verkligen kämpat med prestationsituationer och att presentera något muntligt inför andra.
Till var jag befinner mig (nu som arbetslös):
Bara tanken av en ?riktig? arbetsintervju (nu med utbildning också) får mig att må illa, och nu ska jag behöva förklara mig med luckor i mitt CV och svar på varför min utbildning drog ut på tiden också, en arbetsintervju klarar jag väl men det är just den här delen som är jobbig. Jag är allt annat än lat, och det var ju även därför jag blev utmattad för att jag har kört på så hårt. Jag känner att jag vill ha utrymme för att känna mig glad över min examen också men just nu känns det faktiskt ganska tungt. Jag hoppas att någon har orkat läsa texten, svårt att skriva en så lång historia kortfattat. Tack i så fall.
Hur tänker ni? Vad hade ni sagt och hur hade ni gjort om ni var i mina skor? Jag är rädd att jag inte ska bli kallad på intervju pga mina luckor, eller anställd på grund av mina tidigare perioder med sjukskrivning och utmattning.