Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Det är naturligt att jämföra sig med andra och jag tycker inte du ska bli arg eller försvara dig. Förklara bara med fakta att det är helt enkelt så det är och att man bara mår dåligt av att jämföra sig med andra.

Min dotter i samma ålder började känna sig fattig när hon började i skolan i grannkommunen. Då har vi ändå höga inkomster och hus plus sommarställe som är värda runt 12 miljoner (som inte är ärvda). Men vissa av hennes nya kompisar bor i villor för 30-70 miljoner och alla har fina bilar och massa märkeskläder.

När hon gick i skolan i vår kommun så var hon kanske en sådan som hennes kompisar i hyresrätter och radhus jämförde sig med.

Det jag vill säga med det är att det kan vara svårt att uppskatta och förstå vad man har när man är nära andra som har så mycket mer. Och det gäller den i hyresrätt som jämför sig med den i villan, den i villan som jämför sig med den i grannvillan som har pool och fina bilar, pch den med poolen och fina bilarna som jämför sig med den som också har ett hus i spanien osv osv

Det jag pratat med min dotter är framförallt att jag förstår att hon kanske också skulle vilja ha allt det där, men varken jag eller hennes pappa vill ändra på något utan vi mår jättebra med just det vi har. Och att hennes kompisar är kompis med henne för den hon är, inte det hon äger. På precis samma sätt som hon med kompisarna i förra skolan struntade fullständigt i hur de bodde eller om de firade sommarlovet utomlands eller vid sjöarna i kommunen.

• Anonym (123)
    Anonym (V) skrev 2024-11-15 22:43:11 följande:

Samma här!! 

Vet inte om det är denna tråden som fått mig att komma till insikt om att lycka i livet handlar om att vara nöjd med det man har och inte jämföra sig med andra. Jag känner mig så lyckligt lottad över att ha mycket ledighet, att det går bra för barnen, att jag trivs på jobbet, att jag och familjen  "peppar peppar" varit vid god hälsa m.m.  

Jag känner faktiskt inget annat par som har det så bra som oss, jag brukar inte skryta om det då jag vet att många känner sig ensamma eller inte har det så bra,  men är så glad att jag har min man och att vi har det så bra ihop, vi har kul, vi trivs alltid i varandras sällskap, barnen har aldrig behövt se oss bråka. 

Precis som jag sa att ingen tjänar så dåligt som oss så känner jag knappt nån som är direkt lycklig heller, antingen pga den fysiska eller psykiska hälsan, att dom är ensamma. Spelar ingen roll hur mkt dom tjänar, man behöver inte vara lyckligare för det som du säger. 

Absolut värt att påpeka sådana saker för din dotter. Att lycka faktiskt är viktigare än pengar. 

Men det är bra att också ha förståelse för att det faktiskt kan vara jobbigt att som tonåring se hur alla andra har "mycket mer". 

Jag skrev tidigare kopplat till att vi trots att vi har höga löner har en dotter som känner sig fattig för att hon fått vänner som har extremt bra med pengar. Vi har pratat mycket om det med henne och hon förstår ju såklart att det inte är vettigt att jämföra, men det innebär ju inte att det bara går att låta bli. 

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?