Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
Det är naturligt att jämföra sig med andra och jag tycker inte du ska bli arg eller försvara dig. Förklara bara med fakta att det är helt enkelt så det är och att man bara mår dåligt av att jämföra sig med andra.
Min dotter i samma ålder började känna sig fattig när hon började i skolan i grannkommunen. Då har vi ändå höga inkomster och hus plus sommarställe som är värda runt 12 miljoner (som inte är ärvda). Men vissa av hennes nya kompisar bor i villor för 30-70 miljoner och alla har fina bilar och massa märkeskläder.
När hon gick i skolan i vår kommun så var hon kanske en sådan som hennes kompisar i hyresrätter och radhus jämförde sig med.
Det jag vill säga med det är att det kan vara svårt att uppskatta och förstå vad man har när man är nära andra som har så mycket mer. Och det gäller den i hyresrätt som jämför sig med den i villan, den i villan som jämför sig med den i grannvillan som har pool och fina bilar, pch den med poolen och fina bilarna som jämför sig med den som också har ett hus i spanien osv osv
Det jag pratat med min dotter är framförallt att jag förstår att hon kanske också skulle vilja ha allt det där, men varken jag eller hennes pappa vill ändra på något utan vi mår jättebra med just det vi har. Och att hennes kompisar är kompis med henne för den hon är, inte det hon äger. På precis samma sätt som hon med kompisarna i förra skolan struntade fullständigt i hur de bodde eller om de firade sommarlovet utomlands eller vid sjöarna i kommunen.