• Xenia

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Anonym (V) skrev 2024-11-08 12:17:15 följande:
    Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

1. Alla var inte fattiga på 90-talet, er dotter har noll koll.

2. Ni har tyvärr en ouppfostrad dotter som har mage att klaga på er för att ni inte är lika rika som hennes vänner. Jag skulle aldrig tagit emot det stillatigande, jag skulle ha fått ett utbrott och kallat henne för en jäkla materialist och otacksam och frågat om hon ville byta ut oss. Vi var också fattiga men aldrig har dottern kritiserat oss för det. Hon påpekade en gång att kompisen X fick åka utomlands varje år. Jag påpekade att kompisens far hade mycket högre lön. Sen var det inget mer tal om det.

3. Vi flyttade från en hyreslägenhet till ett radhus och då fick hon automatiskt rikare kompisar. Men några dyra märkeskläder har hon inte krävt, kompisarna kanske inte var så märkesfixerade.

4. Ni får säga till henne att nu är det som det är, ni tänker inte flytta för hennes skull och om pengar är så jäkla viktiga för henne så får hon se till att skaffa ett välavlönat yrke. Ni trivs med era yrken och det ska ni inte be om ursäkt för.

5. Om hon är så oförskämd att hon fortsätter att gnälla så tycker jag ni ska kritisera tillbaka. Hur duktig är hon på att städa sitt rum? Har hon skaffat något extra jobb?

Säg ifrån på skarpen om hon försöker skuldbelägga er. Lägger er inte platt och ursäkta er inte.
  • Xenia
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    Skitsnack!

Vad som är bra och dåligt bestämmer inte du. TS värderar tid och hon gillar sitt jobb. Det är mycket värt. Du tycker hon ska vara missnöjd för att andra tjänar bättre och leta nytt jobb bara för att...

Föräldrar ska inte lyda sina barn. Som om dottern vet bättre. Dottern är ung och dum och en material girl. Föräldrarna ska stå på sig och inte be om ursäkt.

Dessutom så kan man leva ett miljövänligt liv, utan att köpa och köpa hela tiden. 
  • Xenia
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 10:39:46 följande:

Jag kan förstå om dottern inte är nöjd med boendesituationen. Ni bor på 59 m2, det motsvarar en normalstor 2:a. Även om man sätter upp en vägg och kallar det 3:a. Om hon jämför med andra så har hon ju rätt i att ni lever som många som är "fattiga av en anledning" som hon säger, dvs flyktingfamiljer, ensamstående mammor, sjukpensionärer. Dock bor ni så fast ni inte behöver för ni är ju inte fattiga i ordets rätta bemärkelse. Ni är två föräldrar som tjänar strax under medellönen i Sverige. Ja ni prioriterar ledig tid och billig hyra. Men dottern kanske inte tycker samma. Ni bodde väl dessutom 4 personer innan i lägenheten om sonen nu flyttat hemifrån. 4 pers på 59 kvadrat i en billig lägenhet. Hyran säger mycket om standard och läge om det är i Stockholmsområdet. Tycker inte dotterrn nödvändigtvis är bortskämd om hon inte är nöjd. Handlar väl inte om att få massa statusprylar utan om att ha en bra levnadsstandard. Vilken tonåring vill trängas i en liten tvåa med sina föräldrar om man inte måste.

Ska dottern bestämma lägenhetens standard? I TS ställe skulle jag då påpeka att det är de som betalar hyran, dotter bidrar inte med något. Hon har ingen rättighet att ställa några krav. Om några år flyttar hon hemifrån, och om föräldrarna böjt sig för hennes vlja hade de då suttit med en onödigt stor lägenhet och en onödigt hög hyra. En lägenhet med en så låg hyra, den håller man fast vid.
  • Xenia
    Studentpappa skrev 2024-11-10 16:44:14 följande:
    Nja, det stämmer väl inte riktigt va. Visst har vi ett bolån men det är betydligt mindre än vad huset är värt, sen csn-lån visst men sen då?

Vad äger man i en HR? Tvn och möblerna?
    Vad behöver man mer? TS hade dessutom ärvt ett fritidshus.
  • Xenia
    Challenger skrev 2024-11-09 18:55:24 följande:
    Jag bortser inte från någonting. Jag skriver bara som det är. Det är först när man har insikt som det går att göra något åt problemet. 
    Problemet är inte att TS och maken tjänar för litet. Problemet är att dottern är  otacksam och ytlig.
  • Xenia
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 14:36:40 följande:

Jag känner flera nu som sålt sina hus och lägenheter med förlust Faktiskt.  Med räntan och alla utgifter skulle vi visst bli fattigare. En fyra i vårt område går på minst 5 mkr. T.o.m. äldre bostäder. När det blir ombildning är det en annan sak  

Och jag pratar främst om större hyresrätt vilket kostar ca 10.000 mer för en fyra. Det finns knappt några 50-talslägenheter som är 4or här med låga hyror.

Vi har fått flera erbjudanden om byte till större genom åren. Självklart har vi mindre att röra oss mednom vi tar en sån  

dottern rider för flera tusen per månad dessutom inte alls säkert att vi skulle haft råd med det, 
    vi unnar oss bra mat, reser utomlands en gång per år. 
    men allt beror på vad man jämför med. 

Nej, jag tycker inte ni lever på låg standard. Vi reste utanför Norden en enda gång med dottern, vi hade inte råd att resa utomlands varje sommar. Däremot bodde vi på 76 kvm, men så hade vi räntor och amorteringar också.

Ridning är ett dyrt fritidsintresse, och ändå har dottern mage att klaga, jag baxnar! Tänker ni betala det när hon blivit myndig också?

Men har dottern klagat på just bostaden? I så fall får du förklara att med större bostad så hade ni aldrig haft råd att låta henne rida.

Hon är gammal nog att ta ansvar för sina egna klädinköp. Ger ni henne hela barnbidrag/studiebidraget så får hon det och inget extra. Vill hon köpa dyrare kläder så får hon skaffa ett extraarbete. Ni är inte skyldiga att varken att betala för ridning eller dyra märkeskläder, ni är bara skyldiga att ge henne mat och husrum och annat nödvändigt.

Finn er inte i detta. Säg ifrån på skarpen. Säg att om ni var så fattiga enligt hennes standard borde ni aldrig skaffat barn. Skulle hon hellre vilja vara ofödd?

"dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar." 

• Xenia
    EpicF skrev 2024-11-13 11:40:11 följande:
    Och ts ser sig inte som fattig, men hennes dotter menar att de är det. 
    Och när har en tonåring mer kunskap och överblick än föräldrarna?

Det är bara att svara "hade vi varit fattiga så hade vi inte haft råd att låta dig rida". Eller så kan man svara "vi är fattiga för att vi låter dig rida".

Jag vidhåller att problemet inte är att föräldrarna är fattiga utan att de låter sig toppridas av sin dotter. Att de känner att de måste ursäkta sig och försvara sig inför hennes "anklagelser". 
  • Xenia
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    De har det bättre än andra genom att de ha mer tid.

Samma sak med mig. Jag jobbade deltid i ett lågavlönat yrke. Men det gav mig mer tid och ork för mitt barn. Jag tror det var bättre för henne.

Det är kanske oundvikligt att jämföra sig med andra. Men det är också ett sätt att alltid vara missnöjd. Även de med hög lön och en lyxig bostad kan jämföra sig med en som har ännu högre lön och ännu lyxigare bostad. Låter som ett recept för stress och för tidig död.

Nej, hellre sträva efter "a satisfied mind" som i de gamla visan.

"How many times have you heard someone say
    "If I had his money, I could do things my way?"
    But little they know that it's so hard to find
    One rich man in ten with a satisfied mind.

Money can't buy back your youth when you're old
    Or a friend when you're lonely, or a love that's grown cold
    The wealthiest person is a pauper at times
    Compared to the man with a satisfied mind"

• Xenia
    EpicF skrev 2024-11-13 18:49:27 följande:
    Ts har aldrig påstått att de är fattiga. 
    Hon skrev ju i sin TS: 

"Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin."

Dvs hon började själv tro att de var fattiga pga dotterns tjat. Det var ju därför hon startade tråden.

Det finns säkert något officiellt om var fattigdomsgränsen går. Men jag anser att har man råd att låta dottern rida (och så låg hyra), då är man inte fattig, även om man är lågavlönad.

Allt beror på vem man jämför sig med. En del är rikare, en del är lika, en del är fattigare. Personligen anser jag att den som avundas andras pengar, den är fattig "i anden".
  • Xenia
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 19:33:05 följande:
    Dottern ska inte bestämma och det gör hon ju inte heller. Ts bor där de bor och de tänker inte flytta. Barn har ändå rätt till en åsikt. Och jag förstår henne som sagt. Jag skulle inte heller vilja bo 3-4 pers i en tvåa. Om jag inte verkligen var tvungen. Men ts prioriterar sin tid och att ha pengar till annar. Det är ju deras val. Men dottern har rätt att vara missnöjd, även om hon inte bestämmer.
    Nej, dottern har ingen rätt att visa sitt missnöje genom att trakassera sina föräldrar!

Gud, vilka curlingföräldrar det finns i tråden!

Vad som är fattigt är relativt. TS familj är fattiga i jämförelse med dotterns kamraters föräldrar. Men inte i jämförelse med andra. Det är för övrigt ingen skam att vara fattig (el att bo tre personer i en liten trea). Däremot är det skamligt att kritisera och skälla ut sina föräldrar för att vara fattiga. Men det det tycker ni tydligen är normalt?

Dottern var nog inte missnöjd så länge hennes kamrater var lika "fattiga" som hon. Nu kan de inte längre räknas som trångbodda när hennes bror flyttat hemifrån.

Det vore helt orimligt att föräldrarna skulle flytta till något större och dyrare nu, när dottern går i gymnasiet och förväntas flytta hemfrån om ett par år.
  • Xenia
    felicityporter skrev 2024-11-14 01:57:03 följande:

TS problem är inte att de är fattigare än alla andra, de har en högst normal inkomst som de skulle kunna använda till att köpa en bostadsrätt eller villa för länge sedan. Deras problem är att de är för korkade för att faktiskt ta steget dit och  istället väljer att gömma sig att de nöjda i den gamla 2,5:an de hyr så billigt. 😢

Jag tycker du är oförskämd som kallar TS och hennes man för korkade. Fy skäms på dig!

Som om alla som bodde i hyresrätter var korkade! Förvånad

Det är tvärtom smart att hålla fast vid sin billiga lägenhet. De är inte fast i ett boende med höga lån. Det har även kommit dottern till godo, genom ridningen.
  • Xenia
    Anonym (Fattig) skrev 2024-11-14 15:16:26 följande:

Jag är tyvärr sjukskriven och ensamstående med en sjukpenning på lite över 12 tusen efter skatt. När räkningar är betalda har jag ca 3000-4000kr som ska räcka till mat och resten. snart är det jul?stressande.

Men jag har aldrig pratat med mina barn om min pengasituation. Det sista jag vill är att de börjar tänka vi och dom. 

Istället gör jag allt för att vända på slantarna och stå upp med stolthet för det vi ändå har. Ett förstahandskontrakt i Stockholm. Sen jobbar jag hårt för att bli frisk och att en dag ha en lön som ligger på en sån där 30 härliga tusen som så många verkar ha. Men med erfarenhet av att vara fattig så kommer jag akta mig för att ge efter för ett uppdämt behov att slösa då. Det är väl min stora svaghet. Vill kunna bara spara då och se ett sparkonto växa. Det är min dröm.

Men om barnen kommit upp i 15-16-årsåldern är det hög tid att prata om ekonomi. Annars kommer de att bli chockade den dag de flyttat till något eget och upptäcker hur mycket saker och ting kostar. Du prioriterar säkert barnens behov och det kan du vara stolt över. Men jag anser inte barnens behov betyder att de ska leva totalt okunniga om livets realiteter. 
  • Xenia
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-15 12:47:06 följande:
    ? Nej de skulle flyttat till ett större boende för länge sedan. Och det har ju ts redan skrivit att de tänkte. Men blev inte av. Oklart varför. Men behovet har de ju ändå känt. Nu håller jag med om är ingen idé. Förstår inte varför det är curling att ge sina barn ett större boende än en tvåa till en familj på 4. Då är det väl mer curling att låta dottern rida på Sveriges dyraste ridskola för flera hundratusen och låta familjen bo minimalt. Men ha vi har olika prioriteringar. 
    Det vore curling att flytta till ett större boende än de behöver och har råd med bara för att dottern är missnöjd. Det är curling att tycka att man måste förklara och försvara sitt val inför en missnöjd tonåring. Det är curling att tycka att barn inte behöver respektera sina föräldrar längre. Det är curling att tycka att en tonåring vet bättre än vuxna.

Ja, det var mer trångbott när de bodde 4 personer där. Men det verkar som dottern inte upptäckt trångboddheten förrän hon började umgås med sina nya rikare klasskamrater. Fattigdomen beror alltså på vem man umgås med. Nu när brodern flyttat hemifrån är det mindre trångbott men i stället för att uppskatta det gnäller hon.

Dottern hade nog mer utbyte av ridningen än av en större lägenhet. Men valet av lägenhet är föräldrarnas och de tänker längre. Den ligger 10 min bort från TS jobb. Den kostar bara runt 6000 kr/mån. De behöver alltså inte flytta när de blivit pensionärer med låg pension. Dottern struntar förstås i hur föräldrarna får det som pensionärer men de tänker längre.
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?