• Anonym (Ssri)

Råkat ta dubbel dos venlafaxin? Någon som varit med om liknande?

Jag brukar ta min medicin på morgonen. Idag fick jag en känsla av att jag kanske inte tagit den. Kan verkligen inte minnas, då morgonen var stressig.
    Så jag tog en dos för en stund sedan. 
    Är lite oroad nu över att jag kanske tagit dubbel dos?

Tar 112,5 mg. Om jag tagit dubbelt så är det då 225 mg. Alltså ingen livsfarlig dos men ändå hög för mig.

Vad kan man förvänta sig nu? Någon som varit med om liknande? Vad blev det för biverkningar?

• Svar på tråden Råkat ta dubbel dos venlafaxin? Någon som varit med om liknande?
  • Anonym (Ssri)
    Maggena skrev 2024-11-08 12:14:42 följande:

Ring 1177

Nej! Vill höra andras erfarenheter, som faktiskt varit med om det. 1177 kommer inte ge mycket. Dessutom en oerhörd lång väntetid. 
  • Anonym (Ssri)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-11-08 12:34:08 följande:

Det kommer inte att hända någonting. Du har inte ens överskridit maxdosen. Möjligen kan du ans något av ev insättningsproblem du hade. Ingen fara. Ta morgondagens dos lite senare sen har du planat ut det.

Tack så mycket för ditt svar! 🙂 Tänkte faktiskt göra precis så, ta medicinen lite senare i morgon. 
  • Anonym (Ssri)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-11-08 14:41:28 följande:

Japp, du behöver inte göra nånting.  Inget kommer hända. Värre blir om du nån gång vill avsluta.

Tack för svar. Jo den har jag testat på. Förstörde mig totalt så började igen. 
  • Anonym (Ssri)
    EpicF skrev 2024-11-08 14:50:48 följande:

Ert tisp är att införskaffa en dosett, så det inte händer igen. 

Yes tack. Det har jag gjort idag 😁
  • Anonym (Ssri)
    Anonym (Venlafaxinet) skrev 2024-11-08 22:15:01 följande:
    Jag åt 300mg per dag och räknade fel i några månader å åt istället 600 per dag. Blev väldigt andfådd och hög puls vilket fick sin förklaring. Men det var det enda som hände mig iaf. 
    Men oj, flera månader! Hur mådde du rent psykiskt av sådan hög dos? Ingen skillnad? 
    Tack för att du delar med dig! 
  • Anonym (Ssri)
    rosenrot skrev 2024-11-08 22:27:02 följande:

Nu tar jag ganska låg dos - 75 mg. Tog en gång 150 mg (precis som du, trodde att jag glömde att ta den). Hände absolut ingenting. Jag var också orolig, googlade och frågade chat gpt om vad som kan hända mig. Fick lugnande svar från både. Det kommer att bli bra!

Tack för svar!
    Man blir ju lite orolig, denna medicin är ju lite obehaglig då man snabbt kan känna skillnad bara om man diffar på någon timme med medicinen. 

Men det har gått bra! 
  • Anonym (Ssri)
    Anonym (Venlafaxinet) skrev 2024-11-09 06:15:56 följande:
    Ja det uppdagades inte förrän 2-3 månader hur fel jag räknat 😅 jag är väldigt opåverkad överlag på alla mediciner jag provat. Ett tiotal nu. Så en annan kanske känt mer men nä jag kan inte påstå jag kände något speciellt faktiskt 
    Kanske lite tur på så vis? För den dosen är ju en bra bit över max dos 🙈 
    Tar du fortfarande Venlafaxin?
  • Anonym (Ssri)
    Anonym (Bipacksedel) skrev 2024-11-10 08:54:27 följande:

Ber om ursäkt om detta är självklart för dig, men i bipacksedeln står det ibland hur man ska göra om man missat eller råkat dubbla en dos. Kan vara värt att kolla om du inte gjort det. Har du ingen bipacksedel hemma brukar de gå att hitta på nätet. 

"Om du missar en dos ska du ta den så snart du kommer ihåg det" 
    Som jag misstänkt att jag hade gjort. 
    Sen kom såklart tanken, tänk om jag bara glömt att jag tagit den. Därav lite oro kring det. 
    Bipacksedel kan absolut vara bra,  jag brottades mer med tanken kring om jag mår bättre av att eventuellt stå över helt, eller riskera ta dubbel. Missar man venlafaxin mår man skit. 
    Kan vara att jag faktiskt bara fick i mig en dos den dagen. Oavsett gick det ju bra. 

• Anonym (Ssri)
    Anonym (Venlafaxinet) skrev 2024-11-10 06:58:33 följande:
    Jajemen. Venlafaxin är den enda medicin som jag haft kvar alla dessa år. Har gått ner till 150mg nu. Å kombinerar just nu med abilify. I somras hade jag litium men det hjälpte inte. Återstår å se om denna combo 
    Samma här. Testade byta för något år sen. Sämsta jag provat på att göra!! 
    Är du bipolär? Tänkte du nämnde litium. 
    Hoppas din combo ger bra resultat! 🙂
Svar på tråden Råkat ta dubbel dos venlafaxin? Någon som varit med om liknande?