• Anonym (Gnällspik)

Hör bara min frus gnäll!

Min fru pratar otroligt mycket. Det är säkerligen mycket positivt hon säger men det som fastnar hos mig är gnället. Det behöver inte vara gnäll på mig utan gnäll på vad som helst. Det är som att min hjärna blir intresserad då och försöker hitta en lösning på problemet. Allt det här gnället tar så mycket energi av mig. Vad behöver jag ändra för att få en positivare bild av min fru?

• Svar på tråden Hör bara min frus gnäll!
  • Anonym (Em)

Prova säga till henne precis som du skriver här. Hon kanske inte förstår att hennes gnäll påverkar dig negativt. Ge henne en chans att ändra på sig

• Anonym (Orka)

Det ska du inte, det är hon som behöver ändra attityd. Såna där människor är sjukt jobbiga att vara omkring.

• Anonym (Simme)

Det kanske är du som är orsaken till allt gnäll. Börja uppvakta henne och visa din uppskattning så kommer du nog få en mindre gnällig käring Jag kan skriva under på att det funkar

• Anonym (Mimmi)

Vad handlar gnället om? Att hon får göra allting där hemma, och du inte gör någonting? Eller gäller det pengar? Stör hon sig på något som du gör? 

• Anonym

Hon behöver värme, tröst, omtanke och kärlek.

Ge henne en kram

• Reasonandsense
    Anonym (Gnällspik) skrev 2024-11-08 11:35:25 följande:
    Hör bara min frus gnäll!

Min fru pratar otroligt mycket. Det är säkerligen mycket positivt hon säger men det som fastnar hos mig är gnället. Det behöver inte vara gnäll på mig utan gnäll på vad som helst. Det är som att min hjärna blir intresserad då och försöker hitta en lösning på problemet. Allt det här gnället tar så mycket energi av mig. Vad behöver jag ändra för att få en positivare bild av min fru?

Jag tycker det är fint att frågeställningen är "vad behöver JAG ändra på...". Många lägger fokus på vad den andre borde ändra på. Så det är väldigt bra av dig (i dom flesta fall, ibland svänger det över till ursäktande av den andres dåliga beteende). Du behöver kanske fokusera mer på att bara lyssna istället för att försöker lösa problemet.
  • Tecum
    Reasonandsense skrev 2024-11-08 16:52:37 följande:
    Jag tycker det är fint att frågeställningen är "vad behöver JAG ändra på...". Många lägger fokus på vad den andre borde ändra på. Så det är väldigt bra av dig (i dom flesta fall, ibland svänger det över till ursäktande av den andres dåliga beteende). Du behöver kanske fokusera mer på att bara lyssna istället för att försöker lösa problemet.
    Du ska sluta vara så förstående och fråga henne varför hon gnäller så mycket och vad hon vill att ni ska göra åt det. Förklara att det är jobbigt att lyssna på och att du inte vill höra mer gnäll annat än när hon har konstruktiva lösningar, Eller åtminstone försöker ta fram såna!
  • Anonym (vem)
    Tecum skrev 2024-11-08 17:26:30 följande:
    Du ska sluta vara så förstående och fråga henne varför hon gnäller så mycket och vad hon vill att ni ska göra åt det. Förklara att det är jobbigt att lyssna på och att du inte vill höra mer gnäll annat än när hon har konstruktiva lösningar, Eller åtminstone försöker ta fram såna!
    Hade hon haft konstruktiva lösningar så hade hon väl inte klagat
  • Anonym (Pytte)

Den absolut gnälligaste personen jag träffat gick till sist in i väggen. Hon gnällde i första hand om människor som hon tyckte gjorde fel. Som bodde fel, gjorde fel yrkesval, gifte sig med fel person, hade fel husdjur, uppfostrade sina barn fel osv. Framför allt gnällde hon när folk inte gjorde saker på ett normalt sätt ( dvs plugga, förlova dig, köp bostadsrätt, gör karriär, gift dig, köp hus, få barn).

Hon letade fel hos andra för att själv känna sig mindre dålig och för att ge sig själv cred för att hon misann slet som f-n för att leva upp till hennes bild av hur alla borde leva. 

Du vet bäst själv om det är den typen av gnällighet, TS. I så fall behöver du ta hand om din fru och gärna ta henne till en psykolog också. 

• Tecum
    Anonym (vem) skrev 2024-11-08 17:37:51 följande:
    Hade hon haft konstruktiva lösningar så hade hon väl inte klagat
    Då ska hon lyssna på TS och trappa ner gnällandet!

Många gnäller för gnällandets skull, även om det finns lösningar vill de inte lyssna på det örat.
Svar på tråden Hör bara min frus gnäll!