• Kaga

Hur sminkar man sig?

Skulle vilja pigga upp mitt ansikte med lite smink. Men har ingen aning om hur man gör!?
    Försöker man läsa lite om vad man ska in inhandla och hur man ska göra så förutsätts att man redan kan endel och bara vill få nya tips!!

Men jag är helt nybörjare. Jag vet vad en mascara är i princip. Har köpt mascaror ibland men vet knappt hur man sätter på det? Tex sätter man på de undre fransarna också? Stryker man då på dom eller underifrån??

Jag har i min ungdom köpt mascaror, puder och foundation. Men gjorde nog helt fel. Kletade in ansiktet i foundation och täckte med puder, såg nog inte klokt ut egentligen. Nu är jag 43 år, hur börjar jag, vad ska jag köpa?

• Svar på tråden Hur sminkar man sig?
  • Anonym (Julie)

Jag är också rätt ovan och använder sparsamt. Mascara på övre fransarna bara tar jag. En svart som går bort med varmt vatten men inte kallt så den tål väder och tårar.

Sen tunn flytande foundation. Och så lite solpuder på det, eventuellt också rouge men solpudret viktigare. Viktiga delar för pigga upp-effekten.

• Anonym (C)

Nu är jag kille så kan inte säga exakt hur du ska sminka dig. Men jag har ett tips. Och det är att läsa på om skillnaden mellan feminina och maskulina ansikten. 

Jag prövade att läsa på om det när jag hade svårt att göra kvinnor som såg realistika ut, var snygga och såg kvinnliga ut i spel. Och lärde mig väldigt mycket om det. 

Så som att ögonbryn för kvinnor sitter mycket högre upp, medans det för killar sitter mycket längre ner, vilket gör att man ser mer aggressiv och dominant ut. 

Eller att mäns näsa och haka är väldigt mycket större.. Medans kvinnor har mindre samt är mycket rundare medans män snarare är fyrkantig.

Har sett kvinnor på bild därefter som inte alls kan sminka sig och kan säga att det gör väldigt stor skillnad på ett ansikte när folk accentuerar det. 

• Anonym (Em)

Börja med lite och lägg till mer när du lärt dig, är ett tips.

Lumene cc cream som bas. Du kan applicera den med händerna som en vanlig ansiktscreme, börja med tunt lager. (Välj nyans genom att applicera på halsen och se vilken ton som är närmast din egen)

Steg 2 är puder, Lumene sheer finish loose powder translucent. (Det är färglöst så du behöver inte välja färg).

Steg 3 är mascara, Idun mascara vtn. Du behöver inte ha något på underfransarna. Den tvättas bort med varmt vatten

Steg 4 Settingspray som får sminket att se snyggare ut och hålla hela dagen. Urban decay all nighter, spraya lite i hela ansiktet.

Steg 5 läppar. Valfritt läppglans

Klart! 

När du lärt dig det kan du lägga till bronzer, bryn och rogue

• Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-08 07:34:18 följande:

Börja med lite och lägg till mer när du lärt dig, är ett tips.

Lumene cc cream som bas. Du kan applicera den med händerna som en vanlig ansiktscreme, börja med tunt lager. (Välj nyans genom att applicera på halsen och se vilken ton som är närmast din egen)

Steg 2 är puder, Lumene sheer finish loose powder translucent. (Det är färglöst så du behöver inte välja färg).

Steg 3 är mascara, Idun mascara vtn. Du behöver inte ha något på underfransarna. Den tvättas bort med varmt vatten

Steg 4 Settingspray som får sminket att se snyggare ut och hålla hela dagen. Urban decay all nighter, spraya lite i hela ansiktet.

Steg 5 läppar. Valfritt läppglans

Klart! 

När du lärt dig det kan du lägga till bronzer, bryn och rogue

Pudret applicerar du enklast med en stor puderborste. Behövs bara ett tunt lager. Dutta lite i pudret i locket och stryk på ansiktet
  • Anonym (Elin79)

Jag gör det väldigt enkelt. 
    Som fjortis var det en helt annan grej och sen såg man ju ut därefter också
    Men nu tänker jag oftast att less is moore om det inte är fest.

Ansiktstvätt

Serum

Dagcreme som gärna får vara lite lite färgad. Inte som en brunkräm utan bara lite tintad så. Köper jag en som jag upplever blir för täckande så  har jag en liten burk där jag brukar preppa hälften av den krämen och hälften av en vanlig dagcreme så att det blir en bra mix.

Concealer under ögonen och där det annars kan behövas.

En slags blush/puder i form av små kulor som ligger i en burk, kör på lite sånt med borste. Det är samma märke som dessa men jag har inte solpuder varianten utan en annan:

Solpuder och bronzer ger en lätt solbrun ton - Dermosil

Lite ögonskugga.

Lite mascara.

Lite rouge på kinderna.

Allt som allt tar det väl 5-6 minuter. 

Har sett att folk håller på med lager på lager, olika penslar, skuggor, fejkfransar, man tatuerar eller färgar bryn etc men det vore överkurs. Till fest gör jag som ovan fast kanske lite mer och starkare färger bara. Läppstift ibland.

• Anonym (Sminknovisen)

Om man, som jag, är både lat och okunnig. Jag fick hjälp på KICKS där kan man få hjälp med sminkning och får lära sig gör. Fråga där.

• Anonym (f)

Varför är det 4 nedåttummar på Elin79s post? Fattar inte?

• Anonym (hola)

Jag vill slå ett slag för BBcream, jag använder den från L'oreal - smälter in och har många effekter utan att synas för mycket (har tex mjukgörande och solfaktor osv).

Sedan har jag bara mascara och ibland rouge.  (om jag inte går all in och sminkar mig jättemycket för special occasion) Jag använder mascara både på över och underfransarna men det är för att jag tycker att det passar min ögonform.

Lek med smink! Meningen är att det ska vara kul och kännas tjusigt!

• Dexter dot com

Mineralpuder,mascara och läppglans räcker bra. Gå in på Kicks och be om hjälp vilka produkter som passa dig.

• Lönnsirap

Väldigt vad folk var irriterande på detta temat idag, utifrån alla tummar ned 

Smink handlar om att VÄLJA vad man vill framhäva, och vad man vill göra mindre synligt.

Folk som har ögonfransar som inte riktigt syns hyllar ju mascara, medan jag som lätt får röda fläckar naturligtvis tycker att grön concealer är det viktigaste.

Likaså kan ögonskuggor göra effekter, men de kan också förstärka rynkor.
    .
    Mascara kan man sätta på alla fransar, uppe och nere. Men man kan också förstärka ögon på andra sätt. Eftersom jag någon gång lärt mig att röra handen lite fram och tillbaka samtidigt som inifrån och ut är detta sättet jag gör, men det är liksom inte "rätt" utan en teknik.

Spontant tänker jag att du troligen vet en del om att sminka sig, och att du helt enkelt igen får skaffa vad du tror du "behöver"

Svar på tråden Hur sminkar man sig?