• Kaga

Hur sminkar man sig?

Skulle vilja pigga upp mitt ansikte med lite smink. Men har ingen aning om hur man gör!?
    Försöker man läsa lite om vad man ska in inhandla och hur man ska göra så förutsätts att man redan kan endel och bara vill få nya tips!!

Men jag är helt nybörjare. Jag vet vad en mascara är i princip. Har köpt mascaror ibland men vet knappt hur man sätter på det? Tex sätter man på de undre fransarna också? Stryker man då på dom eller underifrån??

Jag har i min ungdom köpt mascaror, puder och foundation. Men gjorde nog helt fel. Kletade in ansiktet i foundation och täckte med puder, såg nog inte klokt ut egentligen. Nu är jag 43 år, hur börjar jag, vad ska jag köpa?

• Svar på tråden Hur sminkar man sig?
  • Anonym (Julie)

Jag är också rätt ovan och använder sparsamt. Mascara på övre fransarna bara tar jag. En svart som går bort med varmt vatten men inte kallt så den tål väder och tårar.

Sen tunn flytande foundation. Och så lite solpuder på det, eventuellt också rouge men solpudret viktigare. Viktiga delar för pigga upp-effekten.

• Anonym (C)

Nu är jag kille så kan inte säga exakt hur du ska sminka dig. Men jag har ett tips. Och det är att läsa på om skillnaden mellan feminina och maskulina ansikten. 

Jag prövade att läsa på om det när jag hade svårt att göra kvinnor som såg realistika ut, var snygga och såg kvinnliga ut i spel. Och lärde mig väldigt mycket om det. 

Så som att ögonbryn för kvinnor sitter mycket högre upp, medans det för killar sitter mycket längre ner, vilket gör att man ser mer aggressiv och dominant ut. 

Eller att mäns näsa och haka är väldigt mycket större.. Medans kvinnor har mindre samt är mycket rundare medans män snarare är fyrkantig.

Har sett kvinnor på bild därefter som inte alls kan sminka sig och kan säga att det gör väldigt stor skillnad på ett ansikte när folk accentuerar det. 

• Anonym (Em)

Börja med lite och lägg till mer när du lärt dig, är ett tips.