• Anonym (Förälder)

Hur kan jag hjälpa mitt barn?

Mitt barn går i åk 1 och är alltid den som blir utanför i skolan det var likadant i förskoleklassen och på dagis. Jag förstår inte varför för han är precis som vem som helst inga diagnoser och inget som är udda med honom. Social och en glad prick. Han är inte mobbad eller så men ingen vill leka med honom förutom något annat utstött barn eller om någon är sjuk eller borta. Hur kan jag hjälpa honom att få kompisar i klassen? Jag är så orolig att han ska må få dåligt självförtroende. 

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa mitt barn?
  • Anonym (Hur gjorde du?)

Hur har du gjort den här bedömningen? 

Att han inte har några som helst sociala svårigheter 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Hur gjorde du?) skrev 2024-11-07 23:49:50 följande:

Hur har du gjort den här bedömningen? 

Att han inte har några som helst sociala svårigheter 

Hans lärare på skolan säger att han inte har några sociala svårigheter. Jag känner mitt barn och har sett honom interagera med andra barn på fotbollsträningar osv 
  • Anonym (Mhm)

Tror inte du kan göra så mycket. Man kan inte tvinga barn att gilla andra barn. Men skolan borde fånga upp detta medan det fortfarande finns tid och skapa bättre gemenskap i klassen innan dynamiken cementeras. 

• Anonym (4)

Hur vet du att han inte har några diagnoser? 
    Vissa får inte sina diagnoser först i vuxen ålder. 

• TvillingmammaVästgöte

Ta med barn hem från skolan, ett åt gången, så att de får leka hemma i lugn och ro. 
    Ordna lekdater hemma på helgen. Bjud på fika.
    Bjud hem klasskamraters familjer på middag, om de bor i närheten, så att ni lär känna hela familjen och barnen får chans att leka 
    Sätt pojken i fritidsaktiviteter så att han får fler kontaktytor och mer social träning.

Så här gjorde vi för att främja barnens sociala liv.

• Anonym (Goat)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-08 01:50:41 följande:
    Hans lärare på skolan säger att han inte har några sociala svårigheter. Jag känner mitt barn och har sett honom interagera med andra barn på fotbollsträningar osv 
    Där var du svaret.

Fortsätt med att skapa flera grupperingar där han kan ha kompisar. Fotbollen, scouterna, golfen, mm mm.

Var positiv själv och skapa bra kommunikativa rutiner hemma. Middag, frukost tillsammans etc.
  • Anonym (Goat)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-08 05:53:30 följande:

Ta med barn hem från skolan, ett åt gången, så att de får leka hemma i lugn och ro. 
    Bjud hem klasskamraters familjer på middag, om de bor i närheten, så att ni lär känna hela familjen och barnen får chans att leka 
    Sätt pojken i fritidsaktiviteter så att han får fler kontaktytor och mer social träning.

Bra ideer detta...
  • Anonym (?)

Här spelade barnen sociala spel (roblox) redan på lågstadiet. Gör han inte redan det så ta reda på vilka spel som gäller i klassen och erbjud honom samma

Sen tycker jag att du låter lite nedvärderande kring utstötta barn. Peppa till mer lek med dessa istället. Han kanske kan finna fin vänskap där

• Anonym (lisa)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-07 23:44:57 följande:
    Han är inte mobbad eller så men ingen vill leka med honom förutom något annat utstött barn 
    Alltså? 

Jag tror du har alldeles för höga förväntningar på att ditt barn ska vara "socialt lyckad".
    Ta fasta på att han inte är mobbad. Det är ju jättebra. 
    Barnet ska alltså inte leka med "utstötta barn"? De duger inte i dina ögon? vad är ens en utstött unge som går första klass? 

Om du skulle se alla barn som att de duger att umgås med så har ditt barn kompisar. Men du tycker inte att det duger att leka med "de utstötta"?
    Jag tror du har mycket att tänka kring vad gäller detta. 

Försök se det från ett annat perspektiv. Varför inte odla vänskaper med de som inte har någon fast kompis?
  • Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-08 05:53:30 följande:

Ja, såhär skulle jag också göra och har gjort med min son som är endabarn och ändå har många kompisar. 
  • Anonym (H)

Min dotter är i liknande situation. Även jag som barn var den som lätt hamnade utanför. Har funderat mycket på varför men det verkar bara vara så att vissa personer dras människor till och andra inte.

• Anonym (men)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-07 23:44:57 följande:
    Hur kan jag hjälpa mitt barn?

Mitt barn går i åk 1 och är alltid den som blir utanför i skolan det var likadant i förskoleklassen och på dagis. Jag förstår inte varför för han är precis som vem som helst inga diagnoser och inget som är udda med honom. Social och en glad prick. Han är inte mobbad eller så men ingen vill leka med honom förutom något annat utstött barn eller om någon är sjuk eller borta. Hur kan jag hjälpa honom att få kompisar i klassen? Jag är så orolig att han ska må få dåligt självförtroende. 

Det här kan ju inte vara en riktig människa som skriver?
Svar på tråden Hur kan jag hjälpa mitt barn?