-
Ja detta har våra brukare. Problemet är inte juridiskt utan vad folk tycker är moraliskt försvarbartAnonym (8 kap) skrev 2024-11-08 21:38:43 följande:Finns en möjliget, sätt under förvaltare om de inte bör eller kan ansvara för sina handlingar.
-
Nu handlar det om principenKvittning skrev 2024-11-09 15:31:22 följande:
Det här blir ju en skitdum diskussion.
Om det rasar en debatt kring rätten att ha en telefon på grund av att en kvinna med funktionsnedsättning inte får ha en och ringa sina föräldrar för sin gode man så behöver man ju hålla diskussionen till den typen av fall. Inte hänvisa till den debatten men istället vilja diskutera folk som ringer 500 samtal om dagen.
Det ska mycket till för att man ska ta någons telefon ifrån den. Att ta någons telefon är ett grovt intrång i ens liv. Du fråntar personen möjligheten att ringa ambulans om något händer, att ringa sin familj för att hålla kontakten mm
-
Tar du till dig exemplen som finns i beskrivningen? Dessa personer jag pratar om förstår ändå inte när dom ska ringa ambulans och dessutom har dom personal dygnet runt. Så vi pratar inte om en specifik person utan om vissa svårigheterKvittning skrev 2024-11-09 17:20:13 följande:Ja det är extremt kränkande att ta ifrån en person dennes telefon så den inte kan ringa familj, ambulans mm.
-
Anonym (M) skrev 2024-11-10 13:05:19 följande:TS verkar nästan vilja försvara denna förvaltare och vill att debatten ska ändras till riktningen att man har gjort helt rätt.
Jag pratar om telefoner för gravt intellektuellt funktionsnedsatta som har dygnet runt stöd?.
Så släpp det där.
-
Ja för ingen sitter och stirrar på brukare dygnet runt. Du kan ju sitta i vardagsrummet och brukaren kan vara själv i sovrummet. Dom har fortfarande rätt till ett privatliv. Personalen är stöd och inte poliserAnonym (M) skrev 2024-11-10 14:26:26 följande:Om de har stöd dygnet runt varför låter personal de ringa ambulans 300 gånger?
Ditt trams går inte ihop, inse det -
Jo, frågan är om dom ska ha rätt att använda den utan sällskap.EpicF skrev 2024-11-10 15:17:25 följande:Och det har fortfarande rätt till att ha sin egna mobil.
-
trots att dom visar att dom inte klarat av detta?EpicF skrev 2024-11-10 15:26:59 följande:Självklart ska dem det. Det är deras rättighet till privatliv, som du också själv har sagt. Det innefattar även att sitte med sin mobil uten övervakning.
-
Stämmer ju inte?EpicF skrev 2024-11-10 17:31:26 följande:Ja. Trots det. Alla människor har rätt till autonomi och ett privatliv.
-
Kvittning skrev 2024-11-11 06:49:20 följande:Du startade tråden med hänvisning till debatten som blossat upp gällande UG-granskningen. Men folk då hänvisar till det fallet så förtydligar du att du vill diskutera principen. Men när folk inte håller med dig gällande principen så skriver du att det inte är principen som diskuteras, utan vad som bör gälla för gravt intellektuellt funktionsnedsatta.
Och här är mina svar på alla frågor:
1) Den debatt du hänvisar till som gäller UG-granskningen. Borde absolut inte vara lagligt att ta telefonen på det sätt som angetts.
2) Principen. Ja, det borde principiellt vara en rättighet att få ha en telefon.
3) Det finns alltid undantag. T.ex. intagna på fängelser borde inte få ha en telefon. De fall som du beskriver så bör man kanske också ta bort telefonen, men inte lättvindigt utan det måste finnas tydliga grunder för hur det görs för att inte riskera att enskilda personer tar sådana beslut.Så även om någon ringer 200 ggr om dagen till SOS alarm och inte förstår så ska personen tillåtas fortsätta?
Att folk inte får ha telefon händer ju redan. Men du tycker att man ska ge mobiler till 2 åringar också och låta dom ha dessa själva på egen hand?
-
Anonym (Jag ger telefonen till min man när det är så) skrev 2024-11-11 08:07:51 följande:
Om jag är upprörd på mamma eller syrran (de kan spamma mig sådär med massa arga meddelanden) så istället för att jag skall spamma tillbaks med arga meddelanden så ger jag telefonen till min man och så tar jag tillbaks den när jag mår bättre. Så jag tror att man kan sköta det där med hjälp om man har det problemet utan att behöva bli fråntagen telefonen, man ger ifrån sig den själv när man känner att jag kommer inte kunna hantera detta.
Har du en grav intellektuell funktionsnedsättning och har personal dygnet runt menar du?
Du verkar väldigt medveten om att du gör fel. Om man inte förstår detta då? Utan man ringer 112 för man inte hittar sitt gosedjur? och gör denna typen av ringningar konstant.
-
Finns många grupper som blir utan av olika orsakerEpicF skrev 2024-11-11 10:05:03 följande:Jo, de har rätt till ett privatliv.
-
Privatliv ja men inte att få sitta med mobiler? tittar du på anstalterna i Sverige som kommer ha två i varje cell på sikt så kan vi inte prata om privatliv? dessa blir utan egen telefon också att hantera själva dygnet runt?EpicF skrev 2024-11-11 10:10:04 följande:Nej, inga grupper blir utan privatliv. Du verkar inte helt greppa vad privatliv innebär.
-
EpicF skrev 2024-11-11 10:25:29 följande:Och du ser ingen skillnad på en anställt och ett privat hem? (Det är ett privat hem även om de i LSS-boende eller andra typer av gruppboende).
Och varför skulle det vara två i varje cell på en anstalt? Förövrigt kan man fint ha privatliv ändå. Det kallas att ta hänsyn till varandra. Även folk som är sambo har privatliv, just för att man tar hänsyn till varandra.Jag har brukare som får be om att vi ska ringa och det är varken konstigt eller någonting. Dom får inte sätta på spisen själva utan vi har knappar för strömbrytaren.
Detta är för deras skull. Men absolut så inskränker detta på vissa saker, men konsekvenserna är större att släppa dom fria, låta dom gå själva på promenad och så vidare.
-
EpicF skrev 2024-11-11 10:37:35 följande:Det låter som att ni gör saker som egentligen inte är tillåtet.
Autonomi är väldigt starkt och inget någon ska bli ifråntagen.Har du jobbat själv med målgruppen?
Vad tycker du vi ska göra med en brukare som stoppar ner sin mobiltelefon i sin blöja och bajsar ner denna. Kastar ner telefonen i toaletten. Tänder eld på sin bostad för att det var roligt att trycka på spisen och lägga saker där? Känns inte som att du har koll på målgruppen direkt.
-
Så vad ska vi görs men en mobil full med avföring menar du?? Ska vi låta den vara trasig och köpa en ny bara? Det är du som har har fina tankar men som inte funkar i praktiken. Varför ska personer som behöver två personer dygnet runt i sin bostad få hålla på med spisen på egen hand? Hade du den målgruppen?EpicF skrev 2024-11-11 11:01:03 följande:Ja, det har jag. För många år sedan.
Det finns timer man kan ha på spisen för att skydda mot bla bränder.
Att de stoppar mobilen i blöjan kan man inte göra något åt, mer än att tala om att det inte är bra.
Det är en svår målgrupp att hantera, men de precis som alla andra har rätt till sin autonomi.
Har du koll på vad autonomi är? Utbildning?
Förlåt, men då låter outbildad och absolut inte rätt person att jobba med denna specifika målgrupp. -
Men det handlar ju inte om detta?EpicF skrev 2024-11-11 13:44:20 följande:Jag ser att du inte läste vad jag skrev. Så vi kommer ingen vart.
Att neka folk autonomi är allvarligt. -
Så det är rimligt att låta brukare bränna ner en bostad bara för att dom ska få styra själva?? Inte att dom får hjälp? För en timer är ju skitsamma. handlar ju inte om tiden utan vad man gör.EpicF skrev 2024-11-11 14:09:56 följande:Det är precis det du gör och vad det handlar om.
-
EpicF skrev 2024-11-11 14:25:59 följande:Du drar allt väldigt till sin spets och påstår saker jag aldrig skrivit.
Vet du ens bad en timer på spisen är och vad den har för funktion?
För brukarnas skull så hoppas jag att du inte jobbar med denne målgrupp.En timer som jag har erfarenhet av handlar om att exempelvis spisen stängs av efter 30 minuter.
Det är mer oroväckande att du tycker att alla ska få göra som dom vill. Om jag skulle göra det mina brukare vill så kan en person ställa en fråga, typ kan vi ta en promenad. Jag berättar att vi kan göra detta men att vi behöver klä på oss skor, personen frågar då, vadå? Varför ska vi göra det? Och jag berättar att vi behöver detta för att vi ska gå ut. Då kommer det frågor om vi behöver gå ut, varför vi behöver gå ut. Och personen kan inte föra ett längre resonemang. Den kan ställa frågor om vad jag åt till middag igår och jag svarar pasta men personen glömmer bort att den frågat om min middag igår och börjar därför fråga varför jag pratar om pasta?du verkar inte ha koll på målgruppen. Skulle jag släppa ut dessa själv att ta en promenad utan personal skulle det sluta med katastrof
-
Vad tycker du man ska göra med en person som inte har koll på vad den gör då? som inte kommer ihåg vad den för 10 sekunder sedan frågade? ska den få fritt spelutrymme att sitta och ringa trots att den gjort detta 50 ggr. Inte ens kommer ihåg detta. Och så vidare. Det finns inget ont uppsåt eller något utan personen förstår inte.EpicF skrev 2024-11-11 14:57:04 följande:Problem med att läsa har du tydligen också.
Jodå, jag har full koll på den målgruppen. -
Dom som har två stycken i personal dygnet runt för att dom har stora vårdbehov?EpicF skrev 2024-11-11 20:16:05 följande:Om du har läst det jag skrivit till ts så har jag full koll på nämnda målgrupp. Både inom jobber och även privat.