EpicF skrev 2024-11-07 22:38:23 följande:
Människor med funktionsvariationer är inte omydiga och ska självklart få ha en mobil om de önskar.
Sexuella övergrepp på nätet? Antar att du menar att de träffar folk på nätet som sedan utför sexuella övergrepp.
Självklart ska man skydda folk från det, även de som är "normala".
Tänker du att man ska stänga in människor med funktionsvariationer för att skydda de från världen? Hade du själv velat bli behandlad så?
Finns digitala våldtäkter idag.
Och självklart ska man inte stänga in personer med svårare intellektuella funktionsnedsättningar. Men skillnaden är att om du har stora svårigheter har två personer dygnet runt i din bostad som enbart är där för att ta hand om dig, för att det finns stora behov. Om personen går med två i personalen på en gata och sedan ser ett litet barn så kan personen försöka springa fram till barnet och lyfta upp detta för att den vill ha barnet. Alltså en vuxen människa.
Den tycker bara barnet är sött och så får man påminna den om att den har ju sin docka Lovisa så vi låter barnet vara?.
Att sätta den här personen framför en egen telefon och lämna den själv med telefonen är som att du ger en 6 åringar tillgång till en telefon själv, du har ingen koll på vad den gör alls. Skulle du göra detta?
Det handlar ju om att man får ha skärm tillsammans med en vuxen, på samma sätt som när man är med små barn. Min tvååring kan be mig ringa folk den vill prata med. Men ibland måste jag även säga nej, att den personen jobbar eller gör något annat eller att man inte kan ringa så många gånger. Mitt barn vet att man bara kan ta telefonen och säga ringa Eva. Så kommer den rätt. Den behöver inte kunna mer.