Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Trump vann- fascisterna förlorade

Jag tycker att det är trist att vi har en så extremt vinklad mediabevakning av USA. Trump framställs som totalt galen så varför röstar majoriteten på honom? Hans sociala kompetens får man nog leta efter med mikroskop men vilken politik vill han föra och vilken politik ville Harris föra? Vilka frågor var viktiga för de amerikanska väljarna i presidentvalet? Det här är inget som slås upp stort i svensk media direkt.

Nu är Trump kanske värre än tidigare republikanska presidenter och kandidater, till sin personlighet i alla fall, men svensk media framställer alltid en republikan i värsta tänkbara dager. Det gör att vi inte kan förstå USA:s väljare. Det var likadant med Bush och Reagan.

• Mentat
    Anonym (K) skrev 2024-11-06 18:36:06 följande:

Han vann pga att han fejkade attentat mot sig själv och fick sympatier. För sådant känner man bara förakt.

Syftar du på när han blev skjuten i örat? Att tro att det var fejkat är helt obegripligt. Han råkade vrida huvudet litet just när skottet gick, hade han inte gjort det hade han blivit träffad i huvudet. Det var riktigt, riktigt nära. 
  • Mentat
    Anonym (Vik) skrev 2024-11-07 21:27:43 följande:
    Jag håller med dig i att vänstern är alldeles för frikostig med benämningen fascist men samtidigt gör ju högern detsamma vilket ts visar. 

Det som hade behövts är ett samtalsklimat där man bemöter varandra respektfullt och i den aspekten är den gamla devisen sann, att det var bättre förr. Vill ts uppnå make America great again borde hen såldes bemöta sina politiska motståndare med respekt.

för övrigt vill jag påpeka att om  AFA stormat Kapitolium så hade det varit annat ljud i skällan från maga och ts. Samma inkonsekvens gäller frågan om valfusk.  Valet har gått rätt till nu när Trump vann men det var fusk när han förlorade för fyra år sedan. 

Håller helt med om att man skulle önska att politiska motståndare kunde bemöta varandra respektfullt. Tyvärr räcker det med att läsa på forumet för att finna alltför många exempel på motsatsen.
  • Mentat
    Anonym (sins) skrev 2024-11-10 13:21:30 följande:
    Miljöpartiet är inte ett vänsterparti. Däremot har miljöfrågan börjat räknas som en utpräglad  vänsterfråga, men så har det inte alltid varit.
    Länge framställdes det i media som om (mp) varken var höger eller vänster men de har alltid varit ett vänsterparti. Redan i deras första partiprogram, 1982, sades det t.ex. 
    " Produktionen av varor och tjänster får inte vara självändamål utan ska fylla grundläggande mänskliga behov."  - Vem avgör vad det är? Det är så nära planekonomi man kan komma utan att använda det ordet
    "De ekonomiska och sociala klyftorna mellan människor ska utjämnas"
    "För att vi ska kunna skapa bästa möjliga resursbevarande samhälle krävs demokratiskt inflytande över produktionen."

Etc, etc. Det finns mycket mer. För den som läser partiprogram har det alltid varit självklart att (mp) är ett vänsterparti.
  • Mentat
    Kunniglingvist skrev 2024-11-12 10:44:45 följande:
    Blandade ihop sakerna när jag höll på att redigera, det skulle stå 1.5 miljoner är trans av befolkningen 

Det går bara till poängen att outrage media förstorar transfrågan något fruktansvärt. Nu när samma människor inte kan använda samma outrage mot homosexuella så måste man ha något annat att förstora i oändlighet
    Nåja, 0,01% av USA:s 335 miljoner blir fortfarande inga 1,5 miljoner. Inte ens om man räknar hela jordens befolkning kommer man upp i de siffrorna.

Vi kan dock vara överens om att media förstorar upp transfrågorna något oerhört. Jag kan tänka mig att väljarna i USA var trötta på det.
  • Mentat
    Anonym (sins) skrev 2024-11-12 22:39:32 följande:
    Planekonomi är när produktionen planeras centralt av statliga myndigheter. Exempelvis att "så och så många ton spik ska produceras i landet i år".

Om MP 1982 skrev att det ska produceras varor och tjänster som "uppfyller grundläggande behov" så kunde de även genomfört det med restriktioner på de varor som de ansåg vara skadliga. Exempelvis förbjuda vissa varor eller belägga dem med riktigt höga skatter. 

Det verkar i alla fall vara Miljöpartiets tanke idag, om man läser deras nu gällande partiprogram. De talar om en marknad, vilket man inte har i en planekonomi.

Vår nuvarande ekonomi är en marknadsekonomi.

Tack, jag har sett planekonomi i verkligheten och är mycket väl medveten om vad det innebär. Det centrala i just den passusen är vem som definierar vad som är människors behov. Sedan fanns det mycket, mycket mer i partiprogrammet som indikerade att de var ett vänsterparti. Det har de alltid varit.
Svar på tråden Trump vann- fascisterna förlorade