Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

    Vad är mest ekonomiskt

    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:58:38 följande:
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

    Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.
    Nej vi pratar om reparationer på verkstad. Eller menade du 15000 bara i delar?

    Fast kommer de reparationerna kosta lika mycket som värdeminskning av en nyare bil? Som dessutom också kommer behöva reparationer? Plus den förlorade avkastningen av pengarna?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:40:41 följande:
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
    Och 30 000 är mer att förlora än 15 000
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-06 19:23:16 följande:

    Köper ni en bil för 100 000 kr har ni en förlorad kapitalvinst på kanske 300 kr i månaden och en värdeminskning på kanske 1000 kr.  Alltså en bil som är ca 15 000 kr dyrare per år.  Plus eventuella reparationer på den bilen. Jämför det med vad ni uppskattar för årliga reparationer på nuvarande bil


    Och dyrare försäkring
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-07 11:27:38 följande:
    Vem är det som drabbas om bilen står på verkstad eller blir okörbar en längre tid?

    Den som vill byta bil eller den som vil behålla?
    Båda drabbas lika lite (överkomligt problem) och det har aldrig här varit något problem att få en tid på en verkstad???
  • Anonym (hjälp)

    Om man inte ska sälja bilen så vad spelar det för roll vad bilen är värd? Ni skriver att man reparerar inte en bil värd 30 000 för 15 000. Om man ska sälja bilen efter den är reparerad så är det väl en sak, men om man ska fortsätta åka i den så hur är det då relevant vad man kan få för bilen på marknaden?


    Kan någon svara på det?????

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 09:34:48 följande:

    Om du säljer bilen för 30 tkr och sedan lägger till de 15 tkr du vill laga den för så kan du med största sannolikhet få en bättre bil än den du har. 


    Dessutom, det finns ingen garanti att bilen efter lagningen på 15 tkr håller så länge till, det kan ju uppstå andra saker att laga. Frågan är hur mkt pengar är man intresserad av att lägga på en gammal bil?

    Men tycker man det är ok att laga för stora summor, och man inte behöver bilen i sitt dagliga liv, så för all del, behåll den. 


    Bilen är värd 30 som reparerad utgick jag från. Tror inte man får 30 om den inte är körbar och behöver en reparation för 15
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 10:48:39 följande:

    Fakta är i alla fall att ingen vet vad er gamla bil kommer att kosta er framöver. 


    Sedan tycker jag att pengar är en del i ekvationen. Den andra är säkerhet, komfort, tillförlitlighet. 


    Om ingen av er drabbas av att inte ha bil så tar jag det som att ni inte behöver en bil. Så då kan ni ju sälja bilen och hyra bil/ta taxi de gånger ni har behov av bil. 


    Men detsamma gäller ju ditt förslag om en bil för 45, eller kommer inte den få några reparationer menar du?

    Tråden handlar om det rent ekonomiska, ingenting annat som komfort.

    Jag har aldrig skrivit att vi inte drabbas av att inte ha bil. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 11:27:53 följande:

    Du skrev att det var överkomliga problem. 


    Gör ni alltid så, att ni enbart tar beslut på ekonomiska grunder? 

    Vad är anledningen till att ni enbart tittar på ekonomin?


    Nej det är inget överkomligt problem att vara utan bil för jämnan. Det har jag inte skrivit.

    Eftersom det är just ekonomi som är diskussionen i den här frågan. Vilka bilar som är säkrast eller mest komfortabel är inget som vi är oense om.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 11:39:57 följande:

    Har inte sagt att ni är oense om det, men ni väljer ju bort det i diskussionen. 


    För hade det varit med i diskussionen så hade ni valt bort den bilen ni har nu. En nyare bil är både säkrare och ner komfortabel. 


    Känns konstigt att den som vill behålla den nuvarande bilen inte kan ge ett tillförlitligt underlag på varför den är mest ekonomiskt. 


    Ja det är ju ekonomin som diskussionen handlar om, ingenting annat. Så var snäll och respektera ämnet.

    För att det är mer ekonomiskt att behålla 100 000 kr i olika räntekonton och fonder än att bli av med dem.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 12:39:11 följande:
    Om du har räknat ut vad som är mest ekomiska, så förstår jag inte varför du frågar här. Då är ni ju överens. 
    Nej vi är inte överens. Den ena vill inte bränna runt 100 000 på en annan bil och den andre vill inte bränna pengar på reparationer på den som redan finns.
  • Anonym (hjälp)

    Men jag fick aldrig svar på min fråga om vad man kan få för bilen på marknaden har för betydelse om man inte ska sälja den.

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Nöjd bilägare) skrev 2024-11-26 20:24:55 följande:
    Jag resonera som så att kör så länge det får med en gammal bil. Är precis det jag gör. Köpte en bil 2011 årsmodell 2010 son gått 1500 mil. Idagsläget har den gått 49000 mil. Gör service och reparationer på den själv. Vad kostar det inte att byta bil? Du vet inte vad du får mem du vet vad du har och vad som är gjort med bilen. Nu har jag haft en jäkla tur med bilen, har inte haft några större fel på bilen och tänker ha kvar den länge till. Även om man får lägga ut pengar, vad kostar det inte att köpa ny bil med service kostnader etc etc
    Det verkar ju mest som att problemet med att fortsätta reparera är att det känns inte bra psykiskt för vissa människor att lägga ut pengar på en bil som inte är värd så mycket på marknaden. Men om man ändå väljer att fortsätta reparera, kommer man verkligen upp i samma pengar som det kostar att köpa och reparera nästa bil det är jag tveksam till. Försäkringen kommer ju bli dyrare också.

    Köra så länge det går skriver du, var skulle du tycka var gränsen att det inte går längre? Byta motor? Bli krockad?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bocken) skrev 2024-12-10 14:47:01 följande:
    Kolla även på andra saker än reparation och värdeminskning. Skatt, försäkring, bränsleförbrukning etc kan skilja en hel del mellan olika bilar.

    Jag skulle resonera så här:

    Alt A, bil för 25.000kr:
    Kapitalkostnad: 2500kr/år (hade fått 10% om jag istället köpt fonder etc för pengarna)
    Skatt: 3000kr/år
    Försäkring: 4000kr/år
    Service: 3000kr/år
    Däck/slitage/övrigt: 4000kr/år
    Reparationer: 6000kr/år
    Värdeminskning: 8000kr/år (räknar med att bilen är skrot om 3 år)
    Bränsle: 20000kr/år
    SUMMA: 50500kr/år

    Alt B, bil för 100.000kr
    Kapitalkostnad: 10 000kr/år
    Värdeminskning: 10 000kr/år (10% av bilens värde)
    Bränsle: 18000kr/år (räknar med att den drar 10% mindre än den äldre bilen)
    Reparationer: 3000kr/år
    I övrigt samma kostnader för skatt etc som den äldre bilen.
    SUMMA: 55000kr/år

    Trots att bil B är 4 gånger så dyr i inköp blir kostnaden bara ca 10% högre.
    Dock så är bil A en större risk, då en större reparation får hela budgeten att tippa över till den dyrare bilens fördel.

    Så mitt tips är:
    Köp typ en Volvo V70 eller en annan vanlig/tråkig bil. Denna blir billig att serva och reparera och kommer hålla värdeminskningen i schack. Lägg runt 60-100 000kr. Kommer i längden bli billigare än att köra runt i något för 20 000kr som riskerar att totalhaverera vilken minut som helst.
    Bilen har hittills kostat 20 till 30 tusen kronor per år inklusive allt. Men vet inte riktigt hur jag ska tänka med förlorad kapitalkostnad då vi fick bilen? Ska jag typ tänka vad vi hade fått för den om vi sålt den, och investerat de pengarna?
Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt