Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

    Vad är mest ekonomiskt

    En bil i 30k klassen är ju billigare att köra med tills den står inför en dyrare reparation, och då reparerar man inte, man köper en annan begagnad bil i 30k klassen som är nybesiktigad och inget större fel på och kör med den tills den rasar. Drive, scrap, buy, repeat.

    Om man bara tittar på ekonomin.

    Själv väger jag in säkerhet, driftsäkerhet och komfort... men då blir det dyrt.

  • Anonym (Man)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 17:37:16 följande:
    Även om den dyrare reparationen är billigare än att köpa en annan bil i 30k klassen? Vad menar du blir skillnaden om båda bilar går igenom besiktningen?
    Det är ju helt orimligt att reparera en bil för motsvarande 50% av bilens värde, om reparationen kostar säg 15k. En bil för 30k kör man med tills den inte går att köra längre med. Man kör med den och kostar inte på den annat än normal service, dvs. Olja, filter, däck, bromsvätska, bromsskivor, bromsklossar... Och då är byte av bromsar endast nått man kostar på en sådan bil om man klarar av att byta dem själv, det kostar för mycket att lämna in det till en verkstad. Det gäller ju allt... en bil för 30k underhåller man 100% själv.

    Har man inte kunskapen, verktygen som behövs för att göra det så ska man inte köra en sådan bil, då kommer den bli dyr.
  • Anonym (Man)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 18:32:20 följande:
    Menar om bilen behöver en reparation för 15 000 så lär man inte få 30 k för den?
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
  • Anonym (Man)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 18:48:44 följande:
    Du tycker ju att man ska betala 30 000 kr istället för att betala 15 000 kr. Kan inte se varför det skulle vara mer ekonomiskt
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

    Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.


  • Anonym (Man)
    conand skrev 2024-11-07 11:56:33 följande:
    Ponera följande scenario. Jag är en bil som för 5 år sedan var värd 30k. Då, för 5 år sedan gick den sönder och behövde repareras för 15k. Jag valde att reparera den och sedan dess har den inte går sönder nåt mer. På vilket sätt hade jag varit rikare idag om jag då för 5 år sedan istället skrotat den och köpt en annan bil för 30k?
    Min tes bygger på att när dyrare slitagedelar börjar krångla och behöva bytas ut, så stannar det inte efter första stora saken. Utan det bara fortsätter en sak efter nästa.Därför ska man generellt dra i handbromsen med billiga slit och släng bilar. Naturligtvis kan det I vissa fall vara värt att reparera en gammal bil, men har man inte kunskapen eller möjligheten att ens göra en normal service på sin gamla bil så anser jag att man inte ska åka runt i något som med större risk kommer kosta mycket pengar att underhålla.

    TS eller hens partner ger mig intrycket av att inte ens klara av att fylla på olja i en bil.Då är det riskabelt att åka runt i en skrotbilar på många sätt.
Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt