EpicF skrev 2024-11-07 10:47:53 följande:
Eller tidigare.
Man kan jämföra lite med svenska och finska ungdomar. Finska ungdomar har ett annat förhållande till alkohol och kan hantera det bättre jämfört med svenska ungdomar.
Jag var i min ungdom på språkresa till Österrike, där det har 16 som åldersgräns för alkohol. På redan var både svenskar, normän, finska och från andra länder men vi skandinaver umgicks. Du kan ju gissa vilka som inte klarade av att hantera alkohol....
Jag ser inte på det sättet att man kan hantera alkohol bra. Då det är en drog som är giftig. Enda sättet att hantera det bra är att undvika helt (enligt mig). Sen respekterar jag att andra tycker annat. Men eftersom jag ser det så, så vill jag inte att mina barn ska vara hos kompisar när föräldrarna dricker alkohol.
Vad jag sett och märkt av de jag känner är att de som inte haft föräldrar som dricker är de som hanterat alkohol bättre än de som är uppväxt med alkohol och flera jag känner dricker inte alls eller väldigt lite. Jag själv hade väldigt tidigt alkoholdebut och drack mig ofta väldigt full. Har flera släktingar med alkoholproblem och mamma drack i mitt sällskap. Jag drack inte för att jag ville, jag gjorde det för att jag trodde vuxna gjorde så och jag ville känna mig vuxen. Har vart nykter i många år nu för insett hur fel det känns i mig att dricka alkohol. När barnen kom så blev det ännu tydligare att vara bra förebilder och visa att vi inte dricker alkohol.