• EpicF

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Anonym (S) skrev 2024-11-06 18:39:29 följande:

Jag saknar körkort, bor i city. Ska inte barn få hänga hos oss då (Mamma till 3)?
    Händer det något tar jag en taxi.

Förstod inte heller det. Har man inget körkort kan man ta taxi om det händer något, alt buss. Samma om man har körkort med saknar bil. 

Och för att svara på ts, ja inga problem med att lämna mina barn till någon som dricker vin/öl en fredag/lördag kväll. 
  • EpicF
    Lynx123 skrev 2024-11-06 19:55:16 följande:

Den som är ansvarig för barnen måste kunna köra dem till sjukhus vid behov. Så länge ingen blir berusad.det okej.

Eller ta taxi. 

Alla vuxna har inte kört, och inte ens alla med körkort har bil. Och då finns taxi. Väldigt bra uppfinning.

Man ringer ett nr, får en bil till dörren och blir körd dit man ska mot en slant. Effektivt och bra om man saknar körkort eller bil. Eller av andra orsaker inte kan köra  
  • EpicF
    Freddie K skrev 2024-11-07 05:39:19 följande:
    När jag såg de i min familj ta en öl till maten så ville jag också dricka öl, för jag ville vara vuxen. Sedemera fick jag alkoholproblem. Jag säger inte att det var tack vare det, men det var andra händelser som spelade in också.
    Finns absolut de barn som blir påverkade av att föräldrarna tar en öl till maten och sedan får ett står alkoholberoende i ung ålder. Men det finns också de barn som blir påverkade utan får ett sundt förhållande till alkohol. 
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-07 05:46:50 följande:

Jag hade inte reagerat på ett glas vin eller en öl till maten. 

reagerade en annan gång när jag var ute på restaurang med min ungdoms idrottslag. Ungdomar mellan 17-20 år och föräldrar. En föräldrar var jättebestämd med att det inte fick vara någon öl/vin till maten för oss vuxna. Körde bil så jag skulle inget ha men tyckte det var otroligt överdrivet.

Kanske berodde på att idrott och alkohol inte hör ihop? 

Men jag håller med om att det var överdrivet. Men jag förstå varför 
  • EpicF
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 08:08:46 följande:
    Tror inte det kommer bli problem då vi har en dialog om alkohol. Vilket gift det är för kroppen och hur det förändrar en, varför vissa väljer att dricka det och varför andra väljer bort det. Sen får andra familjer göra som dom vill men jag har sett alkoholens baksida, fått uppleva flera anhöriga med alkoholproblem. Så därav har jag nolltolerans mot att mina barn ska vara där andra dricker. Vi kan helt enkelt ses en dag då alla väljer att inte dricka. Jag blir inte arg om andra väljer att dricka bara att jag vill inte att mina barn ska vara i närheten av de som dricker. Finns inte alkohol överallt. Har man den synen så har man nog problem eller otur med umgänge. Det beror på vad man väljer att göra och vilka man umgås med. Min mamma dricker mycket vi har sagt det att för oss får hon dricka när och hur mycket hon vill men vi vill inte umgås när hon druckit. Sen om man är på allmän plats och någon druckit som inte är i vårt sällskap och barnen reagerar på att någon beter sig lite konstigt ser inte jag som ett problem. Vi kan inte göra något åt hur andra gör och det kan vara bra att de får se att det finns men att vi som är barnens förebilder visar att vi inte står bakom något drickande av alkohol överhuvudtaget. 

Kompisars föräldrar, släktingar osv får dricka när de känner för det. Vet vi så väljer vi bara en annan dag. :) Inte så komplicerat eller svårt. 
    Jag hoppas verkligen att ditt beteende mot alkohol inte får omvänd effekt för ditt barn, men tyvärr så är den risken  relativt stor. 
  • EpicF
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 08:11:22 följande:

Vi säger exakt så som det är att kroppen kan skadas av alkohol och att man blir förändras som person om man dricker. Sen om barnet frågar så svarar vi så ärligt vi kan. Har faktiskt hört att föräldrar som är nykter har barn som debuterar senare med alkohol. 

Eller tidigare. 

Man kan jämföra lite med svenska och finska ungdomar. Finska ungdomar har ett annat förhållande till alkohol och kan hantera det bättre jämfört med svenska ungdomar. 

Jag var i min ungdom på språkresa till Österrike, där det har 16 som åldersgräns för alkohol. På redan var både svenskar, normän, finska och från andra länder men vi skandinaver umgicks. Du kan ju gissa vilka som inte klarade av att hantera alkohol.... 
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2024-11-07 10:43:13 följande:
    Det gör de visst.
    Nej, det gör det verkligen inte. 
  • EpicF
    Anonym (-) skrev 2024-11-07 11:15:51 följande:
    Det gör de visst.
    På vilket sätt? 
  • EpicF
    Anonym (MNOP) skrev 2024-11-07 11:15:44 följande:
    Det finns studier som visar att barn som INTE blir bjudna på alkohol hemma börjar dricka senare och dricker mindre.

Sedan är det så att svenska ungdomar dricker rekordlite idag. Det är som bekant andra droger som har tagit över - marijuana, lustgas mm. 
    Och det finns också studiet som visar tvärtemot. 
  • EpicF
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 12:17:29 följande:
    Jag ser inte på det sättet att man kan hantera alkohol bra. Då det är en drog som är giftig. Enda sättet att hantera det bra är att undvika helt (enligt mig). Sen respekterar jag att andra tycker annat. Men eftersom jag ser det så, så vill jag inte att mina barn ska vara hos kompisar när föräldrarna dricker alkohol. 

Vad jag sett och märkt av de jag känner är att de som inte haft föräldrar som dricker är de som hanterat alkohol bättre än de som är uppväxt med alkohol och flera jag känner dricker inte alls eller väldigt lite. Jag själv hade väldigt tidigt alkoholdebut och drack mig ofta väldigt full. Har flera släktingar med alkoholproblem och mamma drack i mitt sällskap. Jag drack inte för att jag ville, jag gjorde det för att jag trodde vuxna gjorde så och jag ville känna mig vuxen. Har vart nykter i många år nu för insett hur fel det känns i mig att dricka alkohol. När barnen kom så blev det ännu tydligare att vara bra förebilder och visa att vi inte dricker alkohol. 
    Och svenska ungdomar har svårt att undvika det helt. 
  • EpicF
    Anonym (SK) skrev 2024-11-07 12:17:29 följande:
    Jag ser inte på det sättet att man kan hantera alkohol bra. Då det är en drog som är giftig. Enda sättet att hantera det bra är att undvika helt (enligt mig). Sen respekterar jag att andra tycker annat. Men eftersom jag ser det så, så vill jag inte att mina barn ska vara hos kompisar när föräldrarna dricker alkohol. 

Vad jag sett och märkt av de jag känner är att de som inte haft föräldrar som dricker är de som hanterat alkohol bättre än de som är uppväxt med alkohol och flera jag känner dricker inte alls eller väldigt lite. Jag själv hade väldigt tidigt alkoholdebut och drack mig ofta väldigt full. Har flera släktingar med alkoholproblem och mamma drack i mitt sällskap. Jag drack inte för att jag ville, jag gjorde det för att jag trodde vuxna gjorde så och jag ville känna mig vuxen. Har vart nykter i många år nu för insett hur fel det känns i mig att dricka alkohol. När barnen kom så blev det ännu tydligare att vara bra förebilder och visa att vi inte dricker alkohol. 
    Tyvärr så kan du inte styra vad föräldrarna till dina barns kompisar dricker till middag en fredag/lördagskväll. Även om din barn är på besök. 
  • EpicF
    Anonym (Farlig väg) skrev 2024-11-15 06:28:57 följande:
    Finns risk för langning. Skulle inte ta risken med mina barn.
    Ok, så bara för att man tar sig ett glas vin/öl en fredag eller lördag så är det risk för att man ska langa till sina barn och andras barn samt att det är risk för missbruk. 

Du kände inte att du överdrev rejält nu....?!
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?