Inlägg från: Anonym (Vind) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vind)

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Hur hade ni reagerat om ert barn varit bjuden på middag hos en kompis, eller sovit över hos en kompis, och kompisens föräldrar druckit lite alkohol? Nu talar jag inte om att fyllna till, utan att ta en öl till maten, en drink till fredagschark eller nåt glas vin till pastan. Är ni okej med det?

• Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?
  • Anonym (Vind)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-06 16:05:33 följande:
    Ja, varför skulle jag inte det? Så länge de inte är fulla så är det ok. 
    Vi pratade om det i ett sammanhang idag och åsikterna gick isär en del. Jag tycker till och med att det är okej om "värdföräldrarna" delar på en flaska vin om de bedömer det lämpligt. Lämnar jag mitt barn i andras vård, får jag också ta deras traditioner.
  • Anonym (Vind)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-06 16:18:18 följande:
    Tycker inte jag, jag tycker det beror helt på deras traditioner. 
    Är deras traditioner så pass avvikande från våra att jag inte kan acceptera dem, lämnar jag inte mitt barn i deras vård.
  • Anonym (Vind)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-11-06 18:17:14 följande:

Det beror på.
    Är barnen små så tycker jag man är nykter.
    Är barnen mellanstora så vill jag att det finns en körbar vuxen.
    Har vi tonåringar så är de vuxna nyktra. 

Full på riktigt aldrig i barns sällskap.

Så du lämnar inte ditt barn till en vuxen som saknar körkort?
  • Anonym (Vind)
    Lynx123 skrev 2024-11-06 19:55:16 följande:

Den som är ansvarig för barnen måste kunna köra dem till sjukhus vid behov. Så länge ingen blir berusad.det okej.

Vi har ingen bil. Ska vi inte ha övernattande kompisar menar du?
  • Anonym (Vind)
    PH76 skrev 2024-11-07 08:40:44 följande:

Det är många i tråden som pratar om fylla, osv. TS ingång är ju ett glas vin, eller en öl till middagen. Jag har absolut noll problem med detta.

Låt oss hålla oss till vad tråden faktiskt handlar om.

Haha, det drog iväg lite där. Jag pratar ju inte om en helkvällsfylla, utom om alkohol till maten, en konjak till filmen, eller liknande.

Jag växte upp med föräldrar som drack måttligt och med vänners föräldrar som gjorde detsamma. Jag minns det som väldigt trevligt att äta middag hos kompisar om helgerna, när de serverades god mat och något gott att dricka. Jag minns fortfarande den varma sommarkvällen när vi satt på min bästa kompis balkong och åt oliver, chips och ost och drack saft, medan hennes pappa satt och läste tidningen och drack whisky. Ingen var full, stämningen var mysig och saften god. Det hade så klart varit lika mysigt också om hennes pappa inte druckit whisky, men det blev inte heller mindre mysigt för att han gjorde det.
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?