• Lynx123

Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?

Den som är ansvarig för barnen måste kunna köra dem till sjukhus vid behov. Så länge ingen blir berusad.det okej.

• Lynx123
    EpicF skrev 2024-11-06 20:33:52 följande:
    Eller ta taxi. 

Alla vuxna har inte kört, och inte ens alla med körkort har bil. Och då finns taxi. Väldigt bra uppfinning.

Man ringer ett nr, får en bil till dörren och blir körd dit man ska mot en slant. Effektivt och bra om man saknar körkort eller bil. Eller av andra orsaker inte kan köra  
    Absolut. Men också vara så snabbtänkt att kunna hjälpa till på stört. Om den ansvarige är hemma och har körkort är det hens ansvar att kunna köra iväg snabbt. En taxi kan ta tid.
  • Lynx123
    Anonym (Vind) skrev 2024-11-06 20:24:02 följande:
    Vi har ingen bil. Ska vi inte ha övernattande kompisar menar du?
    Jo, men ni ska inte vara berusade.
  • Lynx123
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-07 02:51:57 följande:
    Hur tänker du med personer som inte har bil eller körkort då? Vet inte var du bor men här i Stockholm är det jättevanligt att inte ha det så ditt krav känns väldigt märkligt . Både jag och flera av mina barns kompisars föräldrar har inte bil eller körkort, skulle inte barnen få komma hem till varandra alls då?
    Händer det något akut tar man väl taxi eller ringer ambulans 

Jag dricker inte alls nu (är gravid) och dricker nästan inte alls annars heller (något glas bubbel vid speciella tillfällen bara) men nej jag skulle inte tycka att det gjorde nått att mina barn var hos eller sov över hos någon som tar något glas till maten eller så. Är någon förälder verkligen full skulle jag däremot inte tycka det var bra såklart 
    Har man inte bil så är det ju ändå ens ansvar att vara alert om det händer något. Om du har ansvar för barn är det ju jätteviktigt att inte vara alkoholpåverkad till den grad att det sänker reflexer och uppmärksamhet. Många märker inte av den gränsen och tror att det är okej med ett glas till. Klarar man det är det okej, men skulla själv vilja att minst en vuxen var nykter.
Svar på tråden Alkohol och barnens kompis hemma. Ok eller inte?