Inlägg från: Anonym (Kaos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaos)

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Herregud...

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-06 15:25:45 följande:

Det är ju så en konstellation att bonusmamma tar över föräldrarollen skapas. Börjar hon ifrågasätta hans beslut att inte fira så landar det på hennes axlar. 

Han vill inte fira barnen. Det är det enda hon vet egentligen, han fattar oberoende beslut om sina barn. vem är hon att ifrågasätta det? Skulle själv inte stå ut med en sån ansvarslös människa. 

Men vilken människa vill inte fira sina barn?
    Jag ser det inte som att hon tar över, hon upprätthåller, bibehåller en helt normal grej. Att fira en födelsedag.
    Om barnen inte specifikt avböjt sig detta så är det det rimliga att göra när man lever kring barn. 
    Men som den här pappan beter sig så skulle han väl knappt notera ens att ett firande sker, se barnets lycka eller ens tacka TS för att hon fixat så fint.
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (L) skrev 2024-11-06 17:00:14 följande:
    Ta över föräldraansvar? Att bjuda till lite är inte samma sak som att ta över föräldraansvar. Att ta fram en kaka från frysen, säga grattis och bjuda på lite fika är fan inte att ta över föräldraansvar. Det är att vara hövlig mot människor man bor med. Varför vill man inte vara en hövlig person? 

Pappan är usel, men varför ska man för den sakens skull bete sig lika uselt som vuxen?
    Jag tycker inte det heller.
    Det är inte som att ta över en uppfostransfråga eller komma med pekpinnar.
    Det handlar om en väldigt grundläggande sak som  99% av jordens befolkning uppskattar. Att bli firad när man fyller år.

Och jo, till dig som undrade, man sjunker för 17-åringar.
    I min ursprungsfamilj och i min egen (har barn mellan 6 och just 17) så överraskar man med frukost oavsett vem som fyller år och hur gammal hen är.

Sista meningen är sann men tragisk. Varför vill TS framstå som en lika usel vuxen??
  • Anonym (Kaos)
    Lönnsirap skrev 2024-11-07 07:52:13 följande:

Såväl jul som födelsedagar firas på olika sätt i olika familjer och i andra sammanhang.

Personligen skulle jag haft oerhört svårt att leva ihop med en människa som inte skulle firat något här i livet, utifrån att världen blir så satans trist. 

Med detta sagt tycker jag att det är rätt märkligt att fokusera på vad den andre har för förväntningar. Gillar TS verkligen att leva i ett hushåll där den vuxne inte överhuvudtaget taget bjuder till. Och tycker TS på riktigt att julen inte ens är viktig för hushållet i stort?

I såfall är det väl bara att köra på. Men om det skaver för att TS noterar att hennes partner faktiskt är taskig mot sina barn så är det ju rimligt att fundera på om man vill ha den rollen.

...eller om man vill leva med den personen.
Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?