• Anonym (Ekonomen)

Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer?

Är det bara jag som tycker att folk lägger alldeles för mycket pengar på juldekorationer? Då menar jag adventsljusstakar, julprydnader, julgranskulor osv. Jag är ekonomisk av mig och köper aldrig något som jag verkligen inte behöver men jag verkar ganska ensam om det i min umgängeskrets. Redan nu har en vän köpt juliga prydnadskuddar, lyktor, muggar med julmotiv, dörrkransar, en till julgran och jättedyra julgranskulor. Om hon inte hade något av de sakerna redan så hade jag förstått. Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer?
  • Tom Araya

Jag lägger inte en spänn.

Jag har kunnat ärva juldekorationer för ett kvarter men har bara tagit några fåtal grejer och i övrigt tackat nej.

Har bara pyntat ett fåtal gånger då jag levt ihop med någon, annars aldrig.

• Anonym (Jul)
    Mentat skrev 2024-11-06 12:32:30 följande:
    Instämmer. Att köpa julpynt är en engångsutgift, därefter återanvänder man. Det är bara om något går sönder man behöver skaffa nytt för att ersätta den saken.

Flyttar man från lägenhet till hus så behöver man kanske mer saker.

Man kanske vill pynta mer när man får barn. . 

De som flyttar in i sin första lägenhet behöver pynt, om de vill pynta. 

Saker går sönder, blir omoderna osv. Många byter ut en äkta gran till en i plast. 

Så nej, alla har inte en massa pynt att ta fram år efter år. Ibland behöver man köpa nytt. 

• Virriga Vera

Allt från några tior till någon tusenlapp, beroende på vad som behövs ersättas. Jag köper alltid en ny julgransprydnad varje år. Det brukar kosta allt från 10-100:-. Förra året så behövde vi ersätta alla ljusslingor vi har runt vårt trädäck, vilket blev dyrt, men det blir förhoppningsvis en engångskostnad. Kostnaden i år blev 29,95.

• Mentat
    Anonym (Jul) skrev 2024-11-06 13:21:23 följande:

Flyttar man från lägenhet till hus så behöver man kanske mer saker.

Man kanske vill pynta mer när man får barn. . 

De som flyttar in i sin första lägenhet behöver pynt, om de vill pynta. 

Saker går sönder, blir omoderna osv. Många byter ut en äkta gran till en i plast. 

Så nej, alla har inte en massa pynt att ta fram år efter år. Ibland behöver man köpa nytt. 

Som sagt engångsutgift (beroende på boende) + ersättning av saker som går sönder. Om du bryr dig om vad som är modernt så är vi oense på den punkten.
  • Anonym (Umi)
    Mentat skrev 2024-11-06 12:32:30 följande:
    Instämmer. Att köpa julpynt är en engångsutgift, därefter återanvänder man. Det är bara om något går sönder man behöver skaffa nytt för att ersätta den saken.
    Håller med, med undantag för att vi dekorerar med saker som bara håller för en jul. Som gran, blommor, pepparkakshus, candy canes, ljus, mm.
  • Mentat
    Anonym (Umi) skrev 2024-11-06 14:09:27 följande:
    Håller med, med undantag för att vi dekorerar med saker som bara håller för en jul. Som gran, blommor, pepparkakshus, candy canes, ljus, mm.
    Jo, det är ju sant: Förbrukningsvaror är något annat.
  • Anonym (E)
    Mentat skrev 2024-11-06 13:53:36 följande:
    Som sagt engångsutgift (beroende på boende) + ersättning av saker som går sönder. Om du bryr dig om vad som är modernt så är vi oense på den punkten.
    Dock kan man ändra sig genom livet vad man vill ha. Vill man plötsligt ha en annan färg på gran eller bara ha mer granar blir det lite mer pynt. Gå från knappt gilla julen till att bli glad av pynt i varje rum etc.

Tror de största inköpen sammanfaller med nytt boende eller barn ändå.
    För egen del köper jag hellre max några saker per år (mest second hand) så man hinner känna in vad som passar. Arvegods får stanna eller går vidare till nya personers hem.
  • Anonym (Jul)
    Mentat skrev 2024-11-06 13:53:36 följande:

Det handlar inte om mig, utan varför folk köper julpynt. Finns många olika anledningar, även om du inte gillar dom. Det behöver du inte. 

• Mrs Moneybags

Jag köper inga såna grejer eftersom jag är 53. Men det är ju såna saker man bara köper en gång och kanske fyller på när något går sönder eller om man ser något fint. Just julpynt är ju inte något som folk köper mängder av av just den anledningen - det kan återanvändas! 

• Hjelm
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-06 15:40:12 följande:

Jag köper inga såna grejer eftersom jag är 53. 

Varför skulle man inte köpa julpynt när man är 53?
  • Räkan77

Jag brukar köpa nåt varje år efter julen när det reas ut. Försöker även köpa julservetter, julpapper mm då.

• Anonym (Kvinna ...)

Inget då jag inte har småbarn hemma.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer?