• Anonym (Ekonomen)

Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer?

Är det bara jag som tycker att folk lägger alldeles för mycket pengar på juldekorationer? Då menar jag adventsljusstakar, julprydnader, julgranskulor osv. Jag är ekonomisk av mig och köper aldrig något som jag verkligen inte behöver men jag verkar ganska ensam om det i min umgängeskrets. Redan nu har en vän köpt juliga prydnadskuddar, lyktor, muggar med julmotiv, dörrkransar, en till julgran och jättedyra julgranskulor. Om hon inte hade något av de sakerna redan så hade jag förstått. Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer?
  • Anonym (inte en spänn)

Jag har nog inte lagt en krona på juldekorationer i mitt liv. Allt jag har är ärvt tror jag. Utöver förbrukningsvaror då som lampor och ljus.

Jo, förresten. Jag köpte faktiskt en julmugg för 3 år sedan på coop. Så, 20 kronor på mina 28 levnadsår.

• Anonym (Beror på)

När jag bodde själv kanske 300kr.

I villa med familj och julfirande på julafton, flera tusen kronor. Det mesta återanvänds även om vi dragit ned på firandet.

• Freddie K

Jag lägger inte en spänn på juldekorationer. Jag vill inte stötta kommersialismen. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Kammen320

Jag köper inte nytt, återanvänder det jag har. Det mesta har jag köpt på Tradera då jag tycker äldre julpynt är finast. Det enda vi köper är julgran varje år då sambon vägrar plastgran.

• Dexter dot com

Nån hundralapp om ljusstakarna behöver nya lampor. Pyntar väldigt sparsamt då 
    jag inte firar hemma.

• Anonym (Jul)

Skilde mi förra året, och tog väldigt lite julpynt med mig. Förra året var jag bortbjuden på julafton sant annandagen, så köpte inget nytt. I år kommer barnen med respektive till mig på julafton, så i år blir det nog några tusenlappar totalt. 

• Anonym (LelleLusse)

Nästan inget. Jag har köpt på mig och fått och ärvt pynt. Senaste jag köpte var en elljusstake för några år sedan. Vi hade ingen. 

Förutom själva granen då. Det köper vi en ny varje år!  

• Anonym (A)

Vi köper inte mycket nytt av sånt. Fyllde på med lite fler kulor för nåt år sen då några gamla gått sönder. Inga dyra. Julblommor lägger jag en liten slant på för att jag tycker om både hyacinter och amaryllis men även de är av billigare sort.

• Postman

Några hundra upp till någon tusenlapp kanske. Man använder ju det mesta om och om igen. 

• Embla twopointoh

Det mesta jag dekorerar med återanvänder jag från år till år, jag har massor med dukar och pynt som är arvegods. Ibland behöver man köpa nya lampor till stakarna, eller en ny ljusslinga till granen till exempel, men det handlar inte om stora summor utslaget på tiden som sakerna används.

Däremot köper jag julkrans till ytterdörren och julgrupp varje år, för att stötta olika föreningar. Vi köper också granen från en lokal idrottsförening.

Så, jag lägger kanske max en tusenlapp varje år på nytt eller engångssaker.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på juldekorationer?