• Weloty

Hjälp oss hitta ett namn till vår pojke!

Hej! 

Vi väntar vårt första barn om 5 veckor och börjar nu fundera allt mer på vad han ska heta. Både jag och min man har förnamn som börjar på M, och vårt efternamn börjar på W. 

Vi har därför varit inne på att bebisen ska ha ett namn på antingen M eller W. M för att matcha våra namn, och W för att jag tycker att det är väldigt fint när förnamn och efternamn ?hör ihop? som exempelvis William Wallin.

Några namn vi har funderat på är Walter, Wilmer, Malte och Melker. Vi överväger också Oliver som egentligen är min favorit trots att det inte börjar på varken M eller W. 

Tar tacksamt emot alla typer av namnförslag! Hur har ni tänkt kring att matcha med föräldrarnas förnamn samt med efternamnet? 

• Svar på tråden Hjälp oss hitta ett namn till vår pojke!
  • Fjäril kär

Mårten
    Melker
    Mattias
    Matteus 
    Morris
    Måns
    Milian 
    Malte

Walter
    Winston
    Wilmer
    Willhelm
    Wilfred
    Walle

• Anonym (Smakfråga)
    Weloty skrev 2024-11-05 10:01:13 följande:
    Hjälp oss hitta ett namn till vår pojke!

Hej! 

Vi väntar vårt första barn om 5 veckor och börjar nu fundera allt mer på vad han ska heta. Både jag och min man har förnamn som börjar på M, och vårt efternamn börjar på W. 

Vi har därför varit inne på att bebisen ska ha ett namn på antingen M eller W. M för att matcha våra namn, och W för att jag tycker att det är väldigt fint när förnamn och efternamn ?hör ihop? som exempelvis William Wallin.

Några namn vi har funderat på är Walter, Wilmer, Malte och Melker. Vi överväger också Oliver som egentligen är min favorit trots att det inte börjar på varken M eller W. 

Tar tacksamt emot alla typer av namnförslag! Hur har ni tänkt kring att matcha med föräldrarnas förnamn samt med efternamnet? 

Jag har aldrig tänkt att barnets namn ska matcha med föräldrarnas. Då tycker jag det är viktigare att förnamn och efternamn har ett bra flyt.

Jag gillar Oliver. Eftersom det har ett V i sig, så går det ändå bra i hop med ert efternamn på W, det blir samma ljud två gånger även om begynnelsebokstäverna inte är samma.

Det finns olika åsikter kring att alla namn i samma familj börjar på samma bokstav. En del tycker det är fint att namnen hör i hop, andra tycker att det låter som en valpkull. Det kommer alltid att finnas de som tycker att ni tänkt fel oavsett vad ni kallar er son. Strunt i dem och gör vad ni tycker är bäst.

Av dina namnförslag gillar jag Oliver, Malte och Walter. Wilmer och Melker tycker jag är uttjatade (Walter är på gränsen). Om ert efternamn är långt, om det har tre eller fler stavelser, så skulle jag välja ett kortare namn. Jag tycker två stycken långa namn efter varandra blir tungt och klumpigt (men det är en smaksak förstås). Det kan också bli problem med att hela namnet inte får plats när man får brev från myndigheter, i vården, och liknande (speciellt om er son har andranamn som är långt/flera stycken).

Andra namnförslag:

Wilhelm
    Waldemar
    Winston

Maximilian
    Matteus/Matteo
    Melkior/Melchior (annan variant av Melker)
    Mika/Micha
    Milo

Svar på tråden Hjälp oss hitta ett namn till vår pojke!