Inlägg från: Anonym (Dags att ta tag i vikten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-18 14:09:57 följande:
    Skriver med massa kärlek, inga pekpinnar utan bara tankar, hoppas du förstår Hjärta

1. Nej hemmagjord pizza är inte bättre för att den är gjord från grunden om den innehåller likamånga kalorier som en köppizza. Dock kan du styra innehållet på en egen pizza med mer grönsaker, mindre ost, mer skinka, mindre feta såser på, och det gör att kalorierna går ner, och då blir den bättre...
    Vi åt köppizza igår, så jag är inte superduktig, jag vägde upp 125g pizza, det blev typ 300kcal, och sedan åt jag pizzasallad för att fylla ut... skulle det funka för dig? Att räkna ut före vad det kostar i kalorier och sedan avgöra om du vill äta dem? Hälften kanske räcker och fyll ut med grönsaker?

2. Om du inte vill göra någon förändring i ditt liv, hur tänker du att du ska få annat resultat? Snällt frågat, vill vara extra tydlig med det {#emotions_dlg.flower}
    1. Håller med om att den hemmagjorda pizzan inte är bättre från ett viktminsknings perspektiv. Det var mer som en kommentar till att hemmagjord pizza refererades till som skräpmat, och det håller jag inte med om. Mycket mat kan vara ett dåligt alternativ för en som ska gå ner i vikt utan att vara skräp för det

2. Jag har gjort förändringar. Dock verkar dessa förändringar inte vara tillräckliga eftersom mina utsvävningar på helgen verkar tillintetgöra mina ansträngningar på vardagen. Innan hade jag ingen direkt plan för min vardag utan att vanlig mat men utan att räkna kalorier. Jag tränar ganska mycket och har lite naivt tänkt att det borde räcka och ge mig mer uttrymme än jag uppenbarligen har.
    Även om det låter som att jag lever i sus och dus på helgen, så gör jag inte det. Jag äter samma havregrynsgröt till frukost som på vardagarna, jag tränar minst en gång på helgen, jag väljer aktivt ett ok lunchalternativ, men en middagsbjudning med vin och efterätt verkar trots det vara mer än min kropp kan förbränna när jag sen dessurtom äter pizzan med barnen. 

Jag tycker det känns jobbigt att inskränkningarna behöver vara så grava för att få resultat... jag tror nämligen att jag lever sundare än många med träning 4 ggr i veckan sedan flera år tillbaks. Jag får också in mycket vardagsmotion med pendling med tåg och cykel (cyklar 3 mil i veckan på elcykel och ca 6 km på vanlig cykel) och går til perrongen etc. Men som sagt räcker det inte och det gör mig lite nedstämd. 

så väger jag igen 68.6 kg. Dvs 3 hg mer än i fredags men inte 69.7 som jag vägde igår? så nu får jag se hur det ser ut på fredag. Förra veckan var det en förändring på 2 hg sedan veckan innan. Det hade känts skönt att komma under 68.. så man känner att det händer något. 

Jag borde ju typ låta bli att väga mig på måndagar men vill samtidigt få den här ?chocken? av hur kroppen reagerar på helgen mat. Det är ju lite tråkigt att helgen ska radera ansträngningarna i veckan. 

tänker att jag också ska jobba lite med mått och foton. Ibland ser man bättre ut av bättre matval trots att vågen går långsammare 

Ja, jag ska ta  foton. Men än så länge finns inga framgångar att dela.
    Jag gjorde foodprep igår förresten. Så lagade lunch och middag till idag och imorgon. la in allt i Lifesum direkt också. Landade på 1250 kcal kcal. Känns ganska ok, fick mycket mat för kalorierna tycket jag.
    2 ägg och 2 skivor danskt rågbröd till frukost
    125 g kycklingfilé och 1 dl kokt ris som jag gjorde friedrice på med paprika, morot, pak choy, smaksatte med en matsked sweet chili och ostronsås.
    Middag blev 125 g kycklingfilé, 2 potatisar, 2 dl vitkål med äpple, smaksatt med vitvinsvinäger och dijon, tog 0,5 msk cremefraiche på potatisen
    1 äpple och en banan blev det till mellanmål. 

allt var faktiskt ganska gott! 

Fick även till träningen. 3 km löpning och 35 min tung styrketräning överkropp.

först nu vid läggdags känner jag mig hungrig. Enligt Apple watchen har jag bränt 769 kcal på rörelse. Det kan man ju ta en nypa salt förvisso. Har även cyklat som en del av min pendling till jobbet idag. 

Anonym (29) skrev 2024-11-20 06:44:13 följande:

Bara nyfiken fråga varför cyklar du inte på vanlig cykel även dessa 3 mil ? Jag menar om det är på om det är sammanlagt 3 mil på en vecka så är det ju inte många kilometer och vill man verkligen utnyttja varje tillfälle till motion så ger ju vanlig cykel mer. 

Elcykel är bra om man pendlar flera mil om dagen eller om man inte av någon anledning inte orkar/kan trampa på vanlig cykel. 

Hade sommarstuga för några år sedan där jag bor och ibland cyklade jag ut dit på vanlig cykel  2 mil enkel resa med slingrande och backig väg. Tog 50 min att cykla

Jag cyklade med vanlig cykel innan jag köpte elcykel. Har tidigare kört bil till jobbet då jag har ca 1 timmes pendling och bor 5 km från tågstationen. Jag bor på landet med åker och hav som närmsta granne. Dvs det blåser nästan varje dag. När jag kom fram till stationen hade jag svettat ner hela blusen och ansiktet var blankt av svett. Sen skulle jag på ett överfullt tåg i 45 min. Det var helt enkelt inte en lösning som jag tyckte fungerade. Jobbar på kontor med formell klädsel så att komma i funktionskläder är inte ett alternativ.
    Så jag hade gärna cyklat om jag inte blev så svettig.

Hur går det för er andra?

Olsdotter skrev 2024-11-20 20:15:42 följande:
    Idag har det gått dåligt. Började med en stor kebab med bröd till lunch. Blev sedan bjuden på fläskkotlett och potatis stekt i mängder av fett. Till det ädelostsås... Efterätt: tårta. Jag åt mest av alla.... Ingen träning idag.

Jag fungerar så där: börjar jag så finns ingen hejd. Ja ja, ny dag imorgon... Tycker det är svårast när jag blir bortbjuden, precis som du...

Jag är likadan. Om det går snett känns det ofta kört och då äter jag allt i min väg?. 

men nya tag imorgon! det är ju det som är bra att det alltid finns en ny möjlighet  

Anonym (Kg) skrev 2024-11-20 20:58:29 följande:
    Då kanske det är det beteendet du måste jobba med. Trycker du i dig 3000 kalorier en lördag är det sämre än 2000 kalorier.

Kalorierna i tårtan försvinner inte om du äter ett stort lass med gräddsås
    Det är det ju ingen som tror heller. Vi som har en tendens att överäta är också fullt medvetna om att det inte är en god vana. Tråden är tänkt som pepp för oss som vill gå ner i vikt. Dumförklaring genom att simplificera  ett problem är inte så peppigt?

Ställde mig på vågen imorse. 67,9! Det är alltid lite extra när man flyttar sig från ett heltal till ett annat Men är det inte galet att det kan skilja nästan 2 kg från i måndags 😯 Nu har det ju vart så varje måndag men iaf, galet att man binder så mycket vätska från maten över helgen. Därför har jag min invägning på fredagar och jämför med fredagen innan. Om det inte blir någon ytterligare reduktion så har jag tappat 0,4 kg denna veckan. Det går verkligen inte snabbt men iaf. Jag startade på 71 kg 4 November så snittar man så är det ca 1 kg i veckan.
    Nu ska jag inte surra om det igen att det går så långsamt, för jag fattar ju det egentligen...jag kan väl bara inte låta bli attt jämföra med när jag var 30 år.. vägde ca 58 kg. Tränade mycket sporadiskt. Brydde mig om vad jag åt men inte så att det var bättre än det är idag. Dock hade jag inte den dåliga vanan att äta godis på fredagar- detta är någor som kommit med barnen, dvs de senaste 8 åren (har inte gjort det sedan jag startade tråden). Vi gick mycket ut och åt på restaurang innan barnen, typ varje helg. Det gör vi inte längre men desto fler middagar hemma med vänner och mer hämtmat (har dock inte köpt någon hämtmat sedan jag startade tråden). 
    I kombination med nya ovaner när vi fick barn så fortsatte jag vara otränad. Antar att det var då kg började smyga sig på. För 5 år sedan började jag träna 4 dagar i veckan, såsom jag gör idag. De första åren så gjorde det att jag gick ner i vikt, ändrade inte så mycket annat. Nu är jag tillbaks på den högre vikten trots att träningen består. Antar att min basförbränning sjunkit. Så nu ska det mer till.
    Men det är jobbigt att inte kunna välja vanlig mat. Tex jag skulle inte kunna äta vanlig husmanskost till lunch varje dag, no way, då hade vikten stuckit iväg. Jag måste aktivt välja rent protein, rena kolhydrater, helst ingen sås och grönsaker utan dressing (dvs buffésallader går bort). Vanlig husmanskost kunde jag äta förr, och det tror jag att många kan och tänker som normalt. Detta är för att förtydliga att jag inte anser att godis och hämtmat är normal mat. 

Supersemlan skrev 2024-11-21 09:42:53 följande:

Jag vägde mig i fredags och i tisdags. I tisdags vägde jag 1,4 kg mer än i fredags, trots att jag ätit bra och tränat. Är dock väldigt dålig i magen (sorry för tmi), bla pga järntabletter, och misstänker att jag kanske samlat en massa vatten pga det. Något stabilare nu och ska väga mig imorgon igen. Men känner mig helt nedslagen. :( Någon som varit med om samma när magen strulat?

Har väl inte upplevt samma men det låter inte så konstigt samtidigt 

Tänker att jag ska våga mig på en förre bild utan att ha en efter bild? kanske det inspirerar mig till att kämpa mot ett efter. Alla har vi olika kroppsform, jag är ganska grov i kroppsbyggnaden i mig själv, lite jobbigt. Någon annan som är grov byggd med lyckats med bedriften att genom viktnedgång känna sig mer ?petite??

Olsdotter skrev 2024-11-23 02:02:58 följande:

Vet inte om detta var en ok dag?

,3 ägg
    1 dl ost

1 kotlett, 50 mg
    2 dl mjölk

20 gram chips 
    3 glas rött vin, ca 4 dl totalt (min "nykteristidentitet" till trots).

2 mackor med kaviar. Kaviarmackor tycks vara min nya svaghet.

Igår:
    1 enkel hamburgare från Max+ 6 chilicheese. 

Jag är mycket på resande fot för tillfället, och det gör att jag äter ute och festar med folk.

Fortfarande är jag hungrig som en tok! Klockan är två på natten, och jag önskar klämma en påse jordnötter (försöker avhålla mig från ytterligare en macka med kaviar).

Mått:
    W: 67
    H: 98

Vikt: 58

Än så länge supermått, men jag märker ju tydligt tendensen att trycka i mig kalorier för att gå upp... Och det är inte protein jag vill ha utan FETT. Tack och lov inga cravings efter kolhydrater, typ socker...

Nu vet jag inte vad ditt mål är, om jag minns rätt så var det så smal midja som möjligt och samtligt så brett som möjligt över stussen? 
    Baserat på din vikt och mått så ser ju allt bra ut. Om maten var bra. Nej, det tycker jag inte. Antar att du är yngre mtp att du skrev att du festar mycket. 

När jag var yngre så kunde jag också äta sådär. Ofta på väg någonstans, åt i farten, gärna en fest. Åt säkert inte så många kalorier totalt så vägde 10 kg mindre än nu.. men var maten bra, nej. 

Så bara baserat på näringen i det som du ätit så tycker jag inte att det låter som en bra dag. Går det inte att beställa en sallad eller ett ordentligt mål mat när du är på resande fot? Tror att suget efter jordnötter blivit mindre. 

Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-22 17:19:42 följande:
    Grattis, du har ju muskler det är det jag jobbar egter... Jag är rund som en cylinder på alla kroppsdelar :)

Ett tips som vi jorde idag som inte känns som träning men man blir rejält svettig och man går på otympliga ställen så måste aktivera många muskler: vi går rakt ut i skogen, följer inga stigar utan behöver hoppa över stockar.... Men det är skoj....

Det var ju snällt att du tycker jag har muskler. Jag känner mig mest som en fyrkant? med fluff 😂
    vad kul att du och ditt sällskap hittat en aktivitet som ger er rörelse och glädje! Rörelse ska vara lustfyllt, det är då det blir av. 

sen kan det dock ta tid för rörelse att bli lustfyllt när man inte är van. Jag har just nu privilegiet att verkligen vilja träna. Jag känner mig sämre i kroppen de dagar jag inte gör det. Jag blir lugn efter träningen. Men kan ta någon månad att komma dit. Även när man är van vid att träna och gör ett uppehåll. Plötsligt så saknar man det inte alls 😬

Olsdotter skrev 2024-11-23 13:59:04 följande:
    Nej, jag brukar inte festa öht, den här veckan är verkligen ett undantag. Jag är över 50 år, så äldre än du 😉

Försöker ändå hålla mig på ett snitt runt 1200 kcal/ dag. Målet är att behålla den form jag har nu, den har jag absolut inte haft stabilt. Går snabbt upp till 63-65 kg, och då mest på buken, om jag inte håller i. Jag försöker hitta en balans jag kan leva med över tid... Jag har passerat klimakteriet, så går väldigt lätt upp i bukfettvikt. Det har tagit mig 2 år att återerövra formen.
    ja dør ser man hur fel man kan ha 😂 brukar du aldrig festa gær det nog inte så mycket med en festvecka - kul ska man ju också ha! 

Men bra där att du lyckats gå ner. Här går det lååångsamt, men jag går faktiskt ner även om det tar tid. 
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-11-24 20:04:32 följande:
    Inte är en god vana? Det är ett missbruk, gör det inte mindre än vad det är. Att man tappar sina hämningar och har attityden att "nu är det ju ändå kört" är inte olikt ngt annat annat missbruk. 

Skulle bara ta en liten för att orka med... 
    Alla andra tog ju av det så ville inte känna mig utanför...
    Det kändes oartigt tacka nej...
    Jag va duktig i tisdags som bara tog lite xx så då kan jag unna mig yy på helgen....
    Vad är meningen med livet om jag inte kan ta lite xx eller yy då och då... 

Kan inte sluta när jag börjat och är fast i tanken på nästa gång jag ska kunna - det är grundstenen i allt missbruksbeteende. Blandat med ursäket, undanflykter, skam och ångest. 
    Om det nu är så att du har rätt och det är ett missbruk, så förändrar det väl inte poängen med mitt inlägg? Tråden är tänkt som en plats för oss som vill gå ner i vikt, där vi vill uppmuntra varandra genom pepp. Att klanka ner på någon som har en tendens att överäta, om det så är en dålig vana eller missbruk hjälper väl inte? Att peppa personen till att ta nya tag är väl det enda riktiga? 
    Till skillnad från andra missbruk är det ju så med mat att vi inte kan sluta äta den. Om vi nu leker med att du har rätt i att detta är ett missbruk, så tänk så mycket mer pannben det krävs för at inte överäta iom att du inte kan sluta äta helt. Och nej, det fungerar inte bara så att det är viss mat som triggar en, och undviker man den så är det lugnt. Det kan vara så enkelt att aptiten just den dagen är överväldigande. Din portion blir lite för stor, såsen smakar lite för bra och man äter lte för mcyket, det kan vara tillräckligt för att man då även tar av godisskålen, kakan eller vad fan som helst, för att man blivit igång triggad. 
    Fortsätter man sen även nästa dag, och nästa dag så kommer det ju gå åt helvete med vikten. Kan man ist acceptera att just idag blev det inte så bra, men det var en dag av 364 kommande där jag kan göra bätre val så är det nog inte hela världen. Skuldbeläggning är nog den värsta känsla som man ska ingjuta hos någon som kämpar med vikten. 
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-24 19:42:45 följande:

Tjohooo... även om inget har rört sig på vågen så gick jag in och testade en ny vinterjacka.

Fick gå ner till stl S för att den skulle passa, jag som har xl i vanliga fall...

1000:- Förvånad men den fick följa med hem dom en segertrofe!!!! 

Men fettet på benen släpper kroppen inte lika lätt, men jag ska hålla i detta träningsätt/diet till sommaren, och avgöra sedan hur jag vill gå vidare...

Helgen har legat i snuvan tecken, så ingen träning, men imorron drar det igång igen... hsr saknat det...

Hur går det för er?Hjärta

Vad härligt! 
    Men fungerar vågen? Du kan ju inte ha gått från en xl till en small utan att det hänt något på vågen?!?

jag ar samma med benen, det känns aldrig som att de smalnar av riktigt...

Helgen är överstökad. Fuskvägde mig i lördags, vågen stod still från fredagen. Vägde mig igen idag- upp 1 kg igen, som vanligt över helgen 😂 men om vågen visar 0,5 kg mindre på fredag än förra fredagen så är jag fortfarande nöjd. Jag accepterar att det är såhär, så länge som min långsiktiga viktnedgång visar på minus.

Igår föll av hästen lite. Barnet är sjukt så kunde inte gå till gymmet. Märkte att kvällen blev lång utan träningen. Märkte också att jag då söker mig till kylen i brist på annan aktivitet? 
    Men jag reggade allt jag stoppade i munnen! Det tog emot men jag gjorde det! Landade på 1800 kcal. Resultatet? Var att det inte kändes som hela världen. Hade jag inte reggat hade jag nog uppskattat det till 2500 kcal och känt mig som världens looser. Men 1800 kcal var inte så farligt. Nya tag idag! 

Idag gick bättre men märker också att nu har det gått någon vecka känner lite att engagemanget tryter. Som vanligt inga issues med träningen. Den blir gjord och känner att jag ger extra mycket där just nu. Men med maten känner jag att det backar lite.. orkar inte riktigt laga? hade helst brett en macka med skinka på och ett ägg bredvid ist för att få i mig rejält med grönsaker osv. Men håller mig ok på kalorinivån idag. Ätit ca 1300 men också förbränt 540 (enligt Lifesum) men som sagt konsumerar jag inte förbrända kalorier så fem räknar jag inte, det är mer mentalt.

Här går det lite sådär... jag har inte gått upp i vikt utan ligger kvar på 68 kg... men ingen fortsatt viktnedgång. Jag VILL men klarar inte av att äta fitnessdiet mer än någon vecka. Fortsätter dock att dra ner på allting annat så jag inte går upp. Just nu vill jag bara överleva stundande långresa/ jul utan att gå upp i vikt. Om jag klarar av att hålla mig stabil så är jag mycket nöjd. Sen tänker jag ner 2 kg till efter jul, tar ca 1,5 månad, sen får jag nog ta en ny paus och hänga på platån ett tag och sedan vidare 2 kg i taget. 62 kg är målet. 6 kg låter som "ingenting" men det visar sig vara en stor utmaning. 
    Just nu har jag ett BMI på 25.9, går jag ner 6 kg hamnar jag på ett BMI på 23.6. 3 kg räcker för att komma ner till ett BMI som är under övervikt, det hade varit skönt. 
    Jag kan med avund tänka tillbaks på när jag var 24 och plötsligt fick feeling och skulle träna och komma i form. Tränade 4-5 dagar i veckan (precis som jag gör idag), stramade upp maten en del (typ som jag gör idag) sen rann kg av och jag gick från BMI 23.1 till 21. Minns att en fick komplimanger från både män och kvinnor (det är inte det som jag jagar/drivs av) men fuck gammelkroppen alltså. Nu när man går ner i vikt så syns ju även den rynkiga huden från graviditeterna mer än när man har lite hulll på magen 😂 det ska fasiken inte vara lätt

Sorry för neg inlägg

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?