Olsdotter skrev 2024-11-15 09:39:19 följande:
Jag klarar det inte speciellt bra, det går upp och det går ned... Men en dag när jag håller mig på ett lagom kaloriintag kan se ut så här:
Frukost:
Kaffe med laktosfri mjölk
Lunch:
Äts sent, runt klockan 14. Kan bestå av 400 g kyckling stekt i ugn med kryddor och 1 msk kokosfett. Till det broccoli, morötter, paprika och lök stekt i 1 msk olivolja. Brukar ta en liten förrätt för bakterieflorans skull, tex 2 dl kefir eller 1 dl kokosgurt.
Middag 17-18:
250 g lax, 1 dl neutral kvarg, 1 potatis. Grönt i form av brysselkål eller annat dylikt jag är sugen på just då.
Dryck till alla måltider:
Vatten
... Men så ser absolut inte alla mina dagar ut! Det går i perioder, inte minst då jag jobbar och någon vill äta lunch ute. Jag tycker att det är supersvårt att hålla mig inom så lågt kaloriintag, och dessutom märker jag att psykiskt blir det ännu svårare ju mer jag fokuserar på det. Därför brukar jag mest mäta upp fettet och proteinet och sedan äta så mycket grönt jag vill.
Potatis eller ris till middag, för annars blir jag extremt sötsugen under kvällen.
Det underlättar att jag är helnykterist annat än under December. Kan inte leva utan glögg 😁
Men om du håller dig stabil på ca 57 kg och du inte håller sig strikt till 1200 så snittar du kanske lite högre trots allt?
Just nu går jag ner trots att jag sällan ligger så lågt som 1200 kcal. Ligger runt 1400 kcal? men så fort jag slarvar, typ över helgen, så vips är jag 1 kg upp. Denna veckan slutade jag på 68.3 dvs 2 hg mindre än förra fredagen men då började jag måndagen på 69.4 jämfört med 68.5 där jag vägde in förra fredagen. Så är det alltid. Jag blir tokig. Det osunda jag gjorde i helgen var
1. Jag åt koreansk friterad kyckling - gjordes hemma (fredagen)
2. Åt vodka pasta till middag med sonen (hemmalagat)
Åt 1 näve popcorn på bian med barnen. 5 bitar lösgodis (lördag)
3. åt kycklinggratäng som jag blev bjuden på hos mor och far med en liten bit äpplekaka på lunchen, ett stycke Hemmalagad pizza på söndagen med familjen (söndag)
Styrketränade en gång på helgen
ingen alkohol
I övrigt ?ren? mat
men min kropp reagerar omgående!
just nu känner jag mig lite låg och ?svulten? tyvärr