Inlägg från: Anonym (också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Lynx123 skrev 2024-11-09 18:22:45 följande:
    Men hur kan du veta exakt hur.många kalorier du behöver om dagen? Har du gjort ett test på sjukhus? Om du går ner förbränner du fler kalorier än du konsumerar - är det en bra grej så har du hittat en korrekt nivå på dagsintaget. Är det inte vad du önskat behöver du äta fler kalorier.
    Jag vet inte vad jag behöver utan vad min målvikt ska ha för att hålla vikten. Jag kan ju inte plötsligt ändra
  • Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 18:41:12 följande:
    Kanske formulerade mig dåligt! Vad jag menar är att alla har lite olika dagsförbränning. En muskulös person på 80kg bränner fler kalorier än en otränad. En stillasittande person som.joggar en gång om dagen bränner färre kalorier än en som rör sig hela tiden. Eftersom du just nu går ner i vikt så förbränner du fler kalorier än du tar in.
    Jag har svårt att förstå det faktisk. Om det var sant då kommer jag ju inte stanna på min målvikt?
  • Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-09 23:20:52 följande:
    Precis. Du kanske kommer stanna innan eller efter. Det beror helt på ditt dagsintag/förbränning. :)
    Inte efter heller väl? Om jag förbränner mer än jag tar in som du skrev? Men jag tänker säkert fel fortfarande 
  • Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-10 08:15:44 följande:
    Nej, du tänker rätt. Om du äter tex. 2000 kcal om dagen för att hamna på.70kg så kan det ju visa sig att du förbränner lite färre kalorier än så, tex  1900. Då kommer du kanske stanna på 72 istället. Bränner du fler, låt oss säga 2200, kommer du plana ut vid 68. Det får du se så småningom.
    Fast du skrev ju att jag förbränner mer än jag tar in och kommer gå ner i vikt då kommer jag inte stanna
  • Anonym (också)
    mammatill6 skrev 2024-11-10 09:26:08 följande:
    Jobför du äter ju de kalorier kroppen behöver vid målvikten. Nu väger du mer och kroppen gör så av med mer kalorier men du äter ju inte för det du väger nu utan vad so kroppen behöver vid målvikten.
    Blir helt slut i huvet av den här diskussion haha? ja det var det jag tänkte ett tag i ett annat inlägg ska jag plötsligt ändra då liksom? Att kroppen ändrar det plötsligt
  • Anonym (också)

Fast jag har ju tänkt fortsätta ha samma kaloriintag så då är enda alternativet att min förbränning kommer plötsligt avstanna när jag når den punkten då. Om jag fattar rätt 

Lynx123 skrev 2024-11-10 15:22:08 följande:
    Just nu, ja. Men så småningom kommer viktnedgången att stanna - när du når punkten där kaloriintag och -förbränning är samma.
  • Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-10 16:37:41 följande:

Ja, och så länge du håller dig till det intaget då kommer du varken att gå upp eller ner. Tex. 2000 kcal/70kg. Vill du gå ner ytterligare då får du äta lite färre kalorier än innan.

Får jag fråga vad ditt mål är?

47-50 kg någonstans där
  • Anonym (också)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-10 17:05:15 följande:
    Fast du fattar inte rätt här, tyvärr.

Kan det hjälpa med ett räkneexempel?

Här har du ett, obs att det bara är ett exempel:

Säg att du idag är kvinna,  30 år, 168 cm lång, väger 80 kg, och tränar på medelnivå två gånger i veckan. Då behöver du 2116 kcal.

Du VILL vara exakt samma som ovan, fast väga 60 kg. Med ditt sätt att gå ner i vikt, dvs att äta rätt antal kalorier för vad du VILL väga, så äter du istället 1840 kcal.

Alltså, för att hålla din nuvarande vikt på 9+ kg så BORDE du äta 2116, men du ÄTER som om du vägde 60 kg, det vill säga NU äter du 270 kcal FÖR LITE, vilket gör att du går ner i vikt, TILLS du väger 60 kg. NÄR du väger 60 kg så äter du inte längre för lite, och kommer alltså inte gå ner mer i vikt fast du fortfarande äter 1840 kalorier, för få är 1840 kalorier inte längre för lite, utan precis lagom.
    Ja det är så jag tänkt men det är det med förbränningen som någon skrev i tråden, som jag inte kommer förbi i tankegången. Det borde betyda att den kommer plötsligt ändras för annars kommer jag för alltid fortsätta gå ner i vikt om det är sant att jag förbränner mer än jag äter
  • Anonym (också)
    Olsdotter skrev 2024-11-12 20:33:40 följande:

Jag vill också tappa lite i fettvikt, men föredrar att mäta w/h istället för att räkna kilon eftersom att jag försöker träna upp rumpan och låren samtidigt. Hoppas att jag får haka på här ändå?

Just nu går det halvdåligt då jag har slarvat med träningen och tappat 2cm i höftmåttet. Midjan har dock samtidigt krympt 1 cm av någon anledning jag inte förstår, så det är tacksamt.

Jag började på 71/100, så det var inte dåligt direkt men jag var klart påväg mot en form jag inte föredrar. Hade 65/98 innan, som jämförelse.

Idag mätte jag 66/97. Nöjd med midjan som den är även om jag behöver jobba på att hitta ny balans så jag kan stanna där. Samtidigt blir jag URHUNGRIG verkligen av träningen, så risken är att jag ökar i midjan när jag börjar träna igen.

Passar jag inte i tråden med mitt måttagagande så känn er fri att sparka ut mig!

Vad betyder w/h ?

Vad gör du för träning för att minska i midjan? Just det är vad jag skulle önska mest av allt! mer än att minska i kg egentligen
  • Anonym (också)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-14 07:57:57 följande:

Hur resonerar ni andra runt att äta de kalorier man förbränt vid träning? Förr har man ofta hört (jag är som sagt 43) att det är så enkelt som ett nollsummespel. På senare tid finns det en del rön om att det kanske inte fungerar helt så. Dvs att man kan inte äta upp de kalorierna förbränt via träning. Några av dem, yes, om man tränar hårt, men annars är teorin att kroppen kompenserar på annat vis för att hålla kaloriförbränningen ganska jämt med eller utan träning. Med det sagt så är träning bra av så många andra orsaker! Man känner sig gladare, kroppen mår bättre och man ser ofta bättre ut. 

hur resonerar du?

Denna veckan känns ganska seg? har levt typ som förra veckan. Ligger nu 1 hg lägre än i fredags. Hade hoppats på mer resultat? skillnaden mot förra veckan är att jag inte har haft med mig lunchlåda på jobbet. Vi har buffé på jobbet nämligen. Där har jag ätit denna veckan. Valt så rent och nyttigt som möjligt, samtidigt vet man ju inte kalorierna till 100% när man själv inte lagar. Får väl börja med matlådorna igen? suck 

Jag har förstått det likadant, förbrukar man kalorier med träning då drar kroppen ner på grundmeetabolism istället.
    men hur mycket kroppen kompenserar beror på hur överviktig man är tror jag vet var? Alltså att ju mer man väger ju mindre träningskalorier kan man räkna med. Eller om det var tvärtom?

Sen kan ju kroppen inte kompensera hur mycket som helst

Jag räknar inte träningskalorier alls

• Anonym (också)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-14 22:54:41 följande:

Jag kollade upp min förbränning utan aktiviteter. Ca 1600 kcal för att behålla nuvarande vikt, och det vill jag ju inte. För att gå ner i vikt och man inte räknar med borttränade kalorier så ska jag ligga strax över 1200 kcal! Ivf om det ska ta ca 6 månader och inte längre. Det är ju ingenting! Knappt jag får äta!
    men det förklarar ju massvis samtidigt. Jag tycker inte jag har ätit så illa. Men jag har ju säkert ätit mer än 1600 kcal dagligen snittat över veckan. Men kanske tänkt att träningen ger mig lite buffert. Har lagt med en bild som visar att min aktivitets nivå ligger på ca 485 kcal senaste året. 

så att jag nu ska ner på 1200 kcal, och inte räkna med träningskalorierna? ja det kommer bli tufft. Alltså, fasiken att vara 40+ 😂

Ja, när man får koll på kalorierna så förklarar det mycket är min erfarenhet också.

Du kan ju prova att räkna enbart hälften av de träningskalorierna om det känns för tungt att bara äta 1200 kalorier. Så alltså äta ca 1400 och ha verkligen koll på att du inte äter mer. Och sen se vad som händer med vikten.

Eller håll dig till 1200 om det går, träna som vanligt och du eventuellt får en glad överraskning att det gick fortare än 6 mån
  • Anonym (också)
    Olsdotter skrev 2024-11-18 21:31:51 följande:
    Det är ungefär så mycket jag kan äta om jag vill hålla mina 57-58 kg.

Säger bara k l i m a k t e r i e t. Det är ett elände.

Jag äter inte alltid så lite dock, och det är när jag äter mer jag plötsligt rusar upp i vikt. Precis som TS märker jag av det direkt.

Och innan någon säger något om det:
    Nej, jag är inte mager. Bmi runt 21 just nu vilket är precis lagom. Äter jag enligt tabellerna går jag upp massor, vi snackar 10 kg på några månader...
    Vilka tabeller?
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?