Viktnedgång- någon som vill vara med?
Så jag tänkte hoppa på detta nu även om det inte är så mycket i aktivitet i tråden. Jag är en 43-årig man som kört nägra rundor med viktnedgång tidigare. Första gången var jag nog runt 26-27 och gick ner från kanske 85 till 75 kg (dvs från ett bmi på 26,2 till 23,1). Sedan dess har jag gjort liknande vid tre ytterligare tillfällen, men varje gång har jag gått upp igen efter något år och sen fortsatt att öka ytterligare. Senast var för två år sedan då jag gick ner från ca 95 till strax över 80 och sprang milen på ca 46 minuter vilket var bästa tiden för mig någonsin. Men så blev jag sjuk och slutade träna, och började äta onyttigheter med min tjej som jag just träffat då. Jag har oturen, eller turen beroende på hur man ser det, att vara i en relation med en kvinna som älskar godsaker men som är otroligt disciplinerad med sin egen kosthållning så att hon kan vara smal och fin trots att vi äter mycket onyttigheter. Dvs. vi köper mycket onyttigheter och hon äter lite av det och jag mycket.
I dagsläget väger jag ca 98 och har därmed för första gången passerat gränsen till fetma (bmi 30,2 nu då) och eftersom vikten bara ökat stadigt under åren lär det väl bara fortsätta uppåt om jag inte gör någonting åt det.
Felet jag gjort innan är ju klassiskt. Jag vet det så väl, för jag har läst om det och jag förstår logiken i det, men jag har gått in hårt för att gå ner i vikt och haft en tillfällig livsstil som inte alls är hållbar i längden. Det har varit proteinpulver och lätt mat och ett energiintag på ca 1200-1500 kcal om dagen kombinerat med ffa löpträning men och styrketräning. Det funkar ju jättebra för att gå ner i vikt, men jag kan inte leva på det sättet någon längre tid.
Så nu tänkte jag sluta äta godsaker helt under en period, och kanske också sluta dricka lightläsk för jag tror att det gör mig mer sugen på godsaker. Oklart om det är en psykologisk effekt eller inte, men det känns som en tydlig effekt. I längden kommer jag att behöva tillåta mig själv att äta godsaker någon gång ibland men jag kanske kan ta några månader utan nu och sen bestämma mig för en lämplig frekvens. Jag slutar också äta frukost nu och kör lunch med lite kvarg, någon grönsak och sen en frukt på eftermiddagen, men på kvällarna kommer jag att äta som normalt, men också med mindre portioner. Gymmet börjar jag gå till i morgon och det blir främst löpträning nu i början.
När jag skriver det på det här sättet blir det tydligt att jag kommer att göra ungefär samma sak som tidigare, men det är skillnad, jag lovar! :) Jaja, vi får se. Men den här gången är jag iaf inställd på att inte gå ner i vikt så snabbt som möjligt utan lite mer på att etablera mer hållbara levnadsvanor. Jag vet inte riktigt vad jag har för mål med vikten. Det är klart att det skulle vara härligt att väga 75 kg igen i framtiden men mindre än 85 skulle också kännas helt okej.