• Svensson5

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-25 10:31:54 följande:

Helgen är överstökad. Fuskvägde mig i lördags, vågen stod still från fredagen. Vägde mig igen idag- upp 1 kg igen, som vanligt över helgen 😂 men om vågen visar 0,5 kg mindre på fredag än förra fredagen så är jag fortfarande nöjd. Jag accepterar att det är såhär, så länge som min långsiktiga viktnedgång visar på minus.

Man kan inte äta skräp och dricka alkohol varje helg om man ska komma någon vart.

Du får i dig tillräckligt med kemikalier och annat skräp genom den vanliga maten så att det räcker och blir över 

• Svensson5
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-25 10:27:34 följande:
    Om det nu är så att du har rätt och det är ett missbruk, så förändrar det väl inte poängen med mitt inlägg? Tråden är tänkt som en plats för oss som vill gå ner i vikt, där vi vill uppmuntra varandra genom pepp. Att klanka ner på någon som har en tendens att överäta, om det så är en dålig vana eller missbruk hjälper väl inte? Att peppa personen till att ta nya tag är väl det enda riktiga? 
    Till skillnad från andra missbruk är det ju så med mat att vi inte kan sluta äta den. Om vi nu leker med att du har rätt i att detta är ett missbruk, så tänk så mycket mer pannben det krävs för at inte överäta iom att du inte kan sluta äta helt. Och nej, det fungerar inte bara så att det är viss mat som triggar en, och undviker man den så är det lugnt. Det kan vara så enkelt att aptiten just den dagen är överväldigande. Din portion blir lite för stor, såsen smakar lite för bra och man äter lte för mcyket, det kan vara tillräckligt för att man då även tar av godisskålen, kakan eller vad fan som helst, för att man blivit igång triggad. 
    Fortsätter man sen även nästa dag, och nästa dag så kommer det ju gå åt helvete med vikten. Kan man ist acceptera att just idag blev det inte så bra, men det var en dag av 364 kommande där jag kan göra bätre val så är det nog inte hela världen. Skuldbeläggning är nog den värsta känsla som man ska ingjuta hos någon som kämpar med vikten. 
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-12-04 16:40:32 följande:
    Okej, maten är också en jättestor del. Jag vill ju ha muskler till slut av det jag tränar på gymmet, så jag prioriterar mina kalorier på protein... 

Men även om jag tränar gym 3-5 grr/v och äter rätt så händer ingenting om jag inte lägger till promenader...

Eller jo, jag bygger muskler under fettet, men vill ju bli av med fettet så att musklerna syns...:)

Om du inte går ner med 3-5 pass i veckan så äter du helt fel, eller så tränar du helt fel.
    Gruppträning tex ger minimalt muskler ,  det är som att ta en promenad 
    Dvs cardio
  • Svensson5
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-12-06 14:34:14 följande:
    Jag äter för lite det vet jag, men får inte i mig mer mat nu när jag prioriterar proteinet, blir så mätt... väger ALLT.

Sedan har jag problem med sömnen, och det behövs också för att bygga musklerna... 

Kör ingen gruppträning, utan tränar styrka. 

...............

Vikt 70,6 idag, bara 6 hg kvar till byta 10-tal, hoppas det går till nyår Skål
    Det är bra att du gör det, då många tror att de tränar bara för att de har en aktivitet.
    Tänk på att det inte spelar någon roll om du kör 6 eller 10 rep, det viktiga är att inte ha något kvar att ge i sista setet i varje övning
    Nu är säkert sömn bra men Arnold sov bara 6 timmar, han sa  sleep faster 
  • Svensson5
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2025-01-09 16:04:24 följande:

Nu är jag också tillbaks. Varit på långresa nästan 3 veckor. Tränat men ätit mer än normalt. Gått upp 1 kg. Nu har jag ätit nyttigt i 3 dagar men är redan sååå hungrig. För mig är det svåraste att dra ner på kalorierna, inte att äta nyttigt eller låta bli godis. Men att gå hungrig, fy tusan vad det är svårt. För det måste jag tyvärr för att hålla mig till ca 1500-1600 kcal. jag lovar att jag äter ganska optimalt men tränar mycket så blir hungrig iaf tyvärr. 

Håller jag inte mig till de kalorierna händer ingenting med vikten 

Jag tror att erat problem  är att ni tränar fel
    Man måste lyfta ?tungt? och komma när fail iaf i det sista setet 

Det blir mer en cardioträning om man lyfter lätt och då ökar eran hunger och ni bygger inga muskler  
    om ni samtidigt ligger lågt på kcal så tappar ni muskler och över tid ställer kroppen om sig och drar mindre energi.

Det är därför många får problem och går upp i vikt när de slutar att ?träna?
    kroppen har sämre förutsättningar än när de började.

Ni ska även äta mer och bättre mat, då får ni en högra förbränning över dagen.
    Boddybuilders ligger på underskott i några månader sedan ställer kroppen om sig
    och då måste man låta det plana ut ett tag och ligga i caloribalans eller t.o.m ett litet överskott samtidigt som man lyfter tungt dör att på så sätt bygga mer muskler, för att sedan börja om.igen 

Ni har inget vapen kvar om ni ligger länge på ett underskott och kör samma cardio konstant hela tiden.
     Isf måste ni minska maten ännu mer eller öka cardion och det är omöjligt i längden.

Man kan inte ha bråttom och man måste ställa om och laga bättre mat alla dagar
    och sedan så låter man sig själv fuska lite då och då utöver det

• Svensson5
    Olsdotter skrev 2025-01-12 18:16:16 följande:
    Svepskäl?

Det är fakta att med åren krävs mer träning för att behålla muskelmassa, vilken som bekant är vad som håller förbränningen igång även i vila.
    Mer träning innebär ökad kaloriförbrukning.
    Där hamnar vi i en situation där gamla knep/ tidigare vanor inte längre fungerar, och vi måste lära känna vår kropp på nytt. Dessutom är det inte ett trappsteg det är fråga om, utan en spiral nedåt.

Vidare är det fakta att i klimakteriet är binjurarna det enda organ som tillverkar östrogen, och detta lagras i fettvävnad. Då östrogennivån blir konstant låg hamnar vi i hormonell obalans med relativt förhöjda testosteronnivåer, vilket gör att fett hamnar på buken. Det finns saker att göra för att förbättra hormonbalansen, men det kräver kunskap.

Att hålla formen genom klimakteriet är definitivt en utmaning för de flesta, och det är konstigt att kalla det "skylla på ålder". Det räcker absolut inte med att "äta mindre", då detta riskerar göra att muskelmassa (som är nyckeln till både hälsa och figur, förloras i ännu snabbare takt. Inte heller hjälper det till att även dopaminet påverkas.

Mer träning ökar även förbränningen utav muskler. Ska man få större muskler så ska man lyfta tungt och man behöver även vila och mycket mat. Så mer träning är inte per automatik bättre. Det går ett tag om du ligger på minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt : sedan så måste du lägga dig i kaloribalans ett tag samtidigt som du lyfter tungt för att du bygga mer muskler.

jag har sett  det där i årtionde både för de som vill gå upp eller ner i vikt 
    Man tränar för mycket och för dåligt och man äter för lite och dåligt
    de kommer aldrig någonstans 

sedan kommer klyschan att det är bättre än ingenting vilket jag kan hålla med om
    men i 90% av fallen så blir det just ingenting över tid 

• Svensson5
    Olsdotter skrev 2025-01-21 14:27:51 följande:
    Det verkar som att du skriver utifrån egna observationer ute i livet än till mig och TS. Hur är detta ett svar på mitt inlägg?

Även med tung träning (som behövs även för benhälsan efter klimakteriet ) så behöver många kvinnor hålla igen mer på kalorierna. Detta då östrogennivån sänks och kroppen desperat vill lägga på bukfett för att ha en östrogenbuffert. Insulinresistensen ökar, och därmed hungerkänslor. Detta är dessutom bara en bråkdel av vad som händer.

Ja, många tränar fel, bantar, äter fel osv... Men tycker då rakt inte att TS gör konstaterade radikala missar av det slag du skriver om.

Konditionsträning behövs verkligen också med åren, pga hälsan. Framförallt är det då fråga om kärl/hjärt/lunghälsa.

Kaloribehovet per dag är väldigt individuellt. Skulle jag äta mer kalorier än jag gör ökar jag bukfett, och  det finns absolut inga fördelar med det. Likaså om jag äter över ca 25 g protein/ måltid, då ökar jag inte i muskler utan i bukfett. 
    Detta är i sig normalt.

Lägg till att jag helst vill periodfasta då det hjälper mot hungerkänslor, insulinresistens och för att bygga en bra tarmflora, så blir det 50 g protein,/ dag. Detta är förstås för lite, och jag lägger därför på extra efter träning.

Jag kan tillägga att jag har en bra form, är över 50 år och ser ut som 30 i kroppen med ca 69 i h/w och bmi ca 22. Samtidigt vet jag vilken kamp det är och utan att ändå nå dit jag var för bara 10 år sedan helt utan att bry mig om hur jsg åt eller tränade. Förstår man inte detta då förstår man inte TS heller.

ja jag skriver det jag har kommit på genom årens lopp 
    Nu är det inget jag säger irl men 60-70-80% av de som tror att de tränar på gym gör fel
    de tränar för mycket i förhållande till vad de äter och vilar, eller så tar de inte i tillräckligt 

Du slipper insulinpåslagen om du äter mer protein tillsammans med kolhydrater och fett.

så det ni genomgår är marginellt om man äter bättre, men det blir extra dåligt om man äter dåligt och framför allt snabba kolhydrater 

Du behöver inte bli kränkt jag försöker bara hjälpa er på traven 

Du ska tex äta minst 100gram protein varje dag från rena proteinkällor 
    för att inte tappa muskler när du tränar eller motionerar 

Du får kondis på 3-4 riktiga gympass i veckan och kanske ett par promenader på det.

Det är fullt tillräckligt för att tävla i fitness om man nu äter bra

Din kropp får en högre förbränning om du äter bra mat.
    Kött ger tex 0,7 kcal per kcal och skräpmat ger troligtvis mer än en kcal per kcal på grund av långa och höga insulinpåslag 

Som jag skrev ni kan inte göra allt på en ggn? Du kan inte löpträna 2 ggr i veckan samtidigt som du tränar på gym

Det blir för mycket och då motarbetar man bara kroppen och sedan blir det pannkaka av allt. 

• Svensson5
    Olsdotter skrev 2025-01-21 14:27:51 följande:
    Det verkar som att du skriver utifrån egna observationer ute i livet än till mig och TS. Hur är detta ett svar på mitt inlägg?

Även med tung träning (som behövs även för benhälsan efter klimakteriet ) så behöver många kvinnor hålla igen mer på kalorierna. Detta då östrogennivån sänks och kroppen desperat vill lägga på bukfett för att ha en östrogenbuffert. Insulinresistensen ökar, och därmed hungerkänslor. Detta är dessutom bara en bråkdel av vad som händer.

Ja, många tränar fel, bantar, äter fel osv... Men tycker då rakt inte att TS gör konstaterade radikala missar av det slag du skriver om.

Konditionsträning behövs verkligen också med åren, pga hälsan. Framförallt är det då fråga om kärl/hjärt/lunghälsa.

Kaloribehovet per dag är väldigt individuellt. Skulle jag äta mer kalorier än jag gör ökar jag bukfett, och  det finns absolut inga fördelar med det. Likaså om jag äter över ca 25 g protein/ måltid, då ökar jag inte i muskler utan i bukfett. 
    Detta är i sig normalt.

Lägg till att jag helst vill periodfasta då det hjälper mot hungerkänslor, insulinresistens och för att bygga en bra tarmflora, så blir det 50 g protein,/ dag. Detta är förstås för lite, och jag lägger därför på extra efter träning.

Jag kan tillägga att jag har en bra form, är över 50 år och ser ut som 30 i kroppen med ca 69 i h/w och bmi ca 22. Samtidigt vet jag vilken kamp det är och utan att ändå nå dit jag var för bara 10 år sedan helt utan att bry mig om hur jsg åt eller tränade. Förstår man inte detta då förstår man inte TS heller.
    Och som tilläg kroppen behöver ungefär samma kval intag varje dag för att  växa och för att återhämta sig.
    Det är med något som tog mig tiotals år att förstå.
    man lägger på sig fett och vatten under dagen oavsett, sedan så korrigerar kroppen det på natten
    så antingen är du lite smalare eller lite tjockare dagen efter.
    Sedan så kan man få platåer ibland och du får man bara låta det vara 
    och så kommer resultaten igen 
    så ska du få en rättvis bild så får du titta morgon. 
    Det är därför att det är bättre att ta ett kort än att bara hålla på att väga sig.
    Nästan alla som vill gå ned eller upp i vikt blir lite knäppa och framför allt blinda så man ska inte hålla på att klämma och titta för mycket.
    Det tar sin tid
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?