Olsdotter skrev 2025-01-21 14:27:51 följande:
Det verkar som att du skriver utifrån egna observationer ute i livet än till mig och TS. Hur är detta ett svar på mitt inlägg?
Även med tung träning (som behövs även för benhälsan efter klimakteriet ) så behöver många kvinnor hålla igen mer på kalorierna. Detta då östrogennivån sänks och kroppen desperat vill lägga på bukfett för att ha en östrogenbuffert. Insulinresistensen ökar, och därmed hungerkänslor. Detta är dessutom bara en bråkdel av vad som händer.
Ja, många tränar fel, bantar, äter fel osv... Men tycker då rakt inte att TS gör konstaterade radikala missar av det slag du skriver om.
Konditionsträning behövs verkligen också med åren, pga hälsan. Framförallt är det då fråga om kärl/hjärt/lunghälsa.
Kaloribehovet per dag är väldigt individuellt. Skulle jag äta mer kalorier än jag gör ökar jag bukfett, och det finns absolut inga fördelar med det. Likaså om jag äter över ca 25 g protein/ måltid, då ökar jag inte i muskler utan i bukfett.
Detta är i sig normalt.
Lägg till att jag helst vill periodfasta då det hjälper mot hungerkänslor, insulinresistens och för att bygga en bra tarmflora, så blir det 50 g protein,/ dag. Detta är förstås för lite, och jag lägger därför på extra efter träning.
Jag kan tillägga att jag har en bra form, är över 50 år och ser ut som 30 i kroppen med ca 69 i h/w och bmi ca 22. Samtidigt vet jag vilken kamp det är och utan att ändå nå dit jag var för bara 10 år sedan helt utan att bry mig om hur jsg åt eller tränade. Förstår man inte detta då förstår man inte TS heller.
Och som tilläg kroppen behöver ungefär samma kval intag varje dag för att växa och för att återhämta sig.
Det är med något som tog mig tiotals år att förstå.
man lägger på sig fett och vatten under dagen oavsett, sedan så korrigerar kroppen det på natten
så antingen är du lite smalare eller lite tjockare dagen efter.
Sedan så kan man få platåer ibland och du får man bara låta det vara
och så kommer resultaten igen
så ska du få en rättvis bild så får du titta morgon.
Det är därför att det är bättre att ta ett kort än att bara hålla på att väga sig.
Nästan alla som vill gå ned eller upp i vikt blir lite knäppa och framför allt blinda så man ska inte hålla på att klämma och titta för mycket.
Det tar sin tid