Inlägg från: Anonym (också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Orkar inte räkna varenda måltid utan jag räknar tex hela paketet som jag öppnar och sedan när jag tar av samma nästa dag så räknar jag inte med det. Så drar jag av 1500 en gång per dag från den totala summan. Borde väl bli rätt i slutändan?

• Anonym (också)
    mammatill6 skrev 2024-11-04 18:23:23 följande:
    Förstår faktiskt inte hur du menar.
    Varje gång jag tar en ny vara så räknar jag hela den varans kalorier, även om jag inte äter upp allt då. Men att allt jag äter sammanlagt blir medräknat
  • Anonym (också)
    Anonym (också) skrev 2024-11-04 18:34:26 följande:
    Varje gång jag tar en ny vara så räknar jag hela den varans kalorier, även om jag inte äter upp allt då. Men att allt jag äter sammanlagt blir medräknat
    Och att mitt mål är 1500 kalorier per dag, så en gång per dag drar jag ifrån den summan
  • Anonym (också)
    mammatill6 skrev 2024-11-04 18:39:26 följande:
    så om du kokar en portion ris från en förpackning, räknar du då hela förpackningen? och sen inte räknar alla andra gånger du äter? Fattar inte ändå. Hur gör du om du brer en macka? Räknar hela limpanm osten och smöret?
    Nej just ris äter jag så sällan så i det fallet skulle jag bara räkna en portion den gången när jag väl tar en, men de varor jag tycker att jag använder ofta så räknar jag med hela på en gång så att jag slipper räkna så många gånger. Så i längden borde det ju bli samma sak?
  • Anonym (också)
    Anonym (också) skrev 2024-11-04 19:08:27 följande:
    Nej just ris äter jag så sällan så i det fallet skulle jag bara räkna en portion den gången när jag väl tar en, men de varor jag tycker att jag använder ofta så räknar jag med hela på en gång så att jag slipper räkna så många gånger. Så i längden borde det ju bli samma sak?
    Alltså jag blev trött på att flera gånger dagligen väga upp tex hur mycket smör jag tar till de olika måltiderna 
  • Anonym (också)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-08 17:35:26 följande:

Invägning fredag: Minus 2.8 kg sedan i månadags. Det får jag vara nöjd med. Men samtidigt ser jag inte dessa första kg som 'riktiga' kg. Jag kan snabbt gå upp dem igen bara genom att äta som 'vanligt' över helgen. Min kropp är så känslig för utsvävningar. Så nu börjar det riktiga arbetet... HELGEN. Fasiken vad det är tufft med heg och att hålla sig på mattan. Helgen är så förknippad med mat, vin och godis för mig. Vardagen är något helt annat. Men nu vill jag ju gå ner i vikt, då det spårat totalt.. 
    Hoppas på att vågen ska visa detsamma på måndag....
    Hur går det för er andra?

Kan du kanske prova att gå någon slags mellanväg över helgen? Eller klarar du inte att sluta om du tex börjar äta godis?
  • Anonym (också)
    Anonym (Hyacint) skrev 2024-11-08 22:10:06 följande:
    Du ska inte lyssna så mycket på de råden du får av de andra i tråden för det låter som okunskap. De som säger att du äter för lite har inga belägg för detta eftersom alla förbränner olika mycket beroende på muskelmassa och ålder och grundläggande fysiologisk förbränning. För att gå ner 0,5 kilo per vecka behöver du ligga 500 kalorier mindre per dag än vad du förbränner. För person 1 kan detta betyda att äta 1500 kalorier och en annan 1300 kalorier per dygn. Du får testa dig fram och se vad vågen visar, om du ligger stabilt på -0,5 till -1 kilo per vecka behöver du inte ändra något i din diet. 
    Jag försöker hålla de kalorier som min målvikt kräver per dygn och jag går ner i vikt ändå. Så det stämmer inte att man behöver äta mindre än man förbränner för att gå ner i vikt.
  • Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-08 23:14:52 följande:
    Jo det stämmer. Det är ren biologi. Samma för människor och alla andra djur. Om du går ner äter du helt enkelt mindre än du förbränner. Hur mycket det är kan vara väldigt individuellt däremot. :)
    Jag räknar ju kalorierna och de är som min målvikt behöver. Ändå går jag ner och när jag är på min målvikt så kommer jag inte gå ner mer antar jag för det är min förbränning
  • Anonym (också)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-09 15:11:09 följande:
    Fast din målvikt kräver väl mindre kalorier än din nuvarade vikt? Jag tycker att du gör rätt, men det låter som en liten tankevurpa.
    Det gör jag säkert, förstår inte riktigt vad ni menar?
  • Anonym (också)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-09 16:36:21 följande:
    Som sagt, jag tycker att du gör rätt, så ta det inte det här som en attack eller något.

Men.

Om du äter så många kalorier som din målvikt kräver, och du väger mer än din målvikt, så kräver din nuvarande vikt mer kalorier, vilket gör att du ligger på underskott mot din nuvarande vikt, vilket gör att du går ner i vikt.

Det är DET de menar. Att du går ner i vikt för att du äter mindre än du egentligen behöver NU. 
    Nejdå ingen fara, jag menade att jag säkert gör en tankevurpa som du skrev. Vill vara säker på att jag tänker rätt

fast jag behöver ju inte det?  Eller menar du att jag behöver/borde börja äta som innan igen, sen när jag är klar?
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?