• Lynx123

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (också) skrev 2024-11-08 23:11:55 följande:
    Jag försöker hålla de kalorier som min målvikt kräver per dygn och jag går ner i vikt ändå. Så det stämmer inte att man behöver äta mindre än man förbränner för att gå ner i vikt.
    Jo det stämmer. Det är ren biologi. Samma för människor och alla andra djur. Om du går ner äter du helt enkelt mindre än du förbränner. Hur mycket det är kan vara väldigt individuellt däremot. :)
  • Lynx123
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 14:56:21 följande:
    Jag räknar ju kalorierna och de är som min målvikt behöver. Ändå går jag ner och när jag är på min målvikt så kommer jag inte gå ner mer antar jag för det är min förbränning
    Men hur kan du veta exakt hur.många kalorier du behöver om dagen? Har du gjort ett test på sjukhus? Om du går ner förbränner du fler kalorier än du konsumerar - är det en bra grej så har du hittat en korrekt nivå på dagsintaget. Är det inte vad du önskat behöver du äta fler kalorier.
  • Lynx123
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 18:33:57 följande:
    Jag vet inte vad jag behöver utan vad min målvikt ska ha för att hålla vikten. Jag kan ju inte plötsligt ändra
    Kanske formulerade mig dåligt! Vad jag menar är att alla har lite olika dagsförbränning. En muskulös person på 80kg bränner fler kalorier än en otränad. En stillasittande person som.joggar en gång om dagen bränner färre kalorier än en som rör sig hela tiden. Eftersom du just nu går ner i vikt så förbränner du fler kalorier än du tar in.
  • Lynx123
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 19:09:19 följande:
    Jag har svårt att förstå det faktisk. Om det var sant då kommer jag ju inte stanna på min målvikt?
    Precis. Du kanske kommer stanna innan eller efter. Det beror helt på ditt dagsintag/förbränning. :)
  • Lynx123
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 23:38:17 följande:
    Inte efter heller väl? Om jag förbränner mer än jag tar in som du skrev? Men jag tänker säkert fel fortfarande 
    Nej, du tänker rätt. Om du äter tex. 2000 kcal om dagen för att hamna på.70kg så kan det ju visa sig att du förbränner lite färre kalorier än så, tex  1900. Då kommer du kanske stanna på 72 istället. Bränner du fler, låt oss säga 2200, kommer du plana ut vid 68. Det får du se så småningom.
  • Lynx123
    Anonym (också) skrev 2024-11-10 10:13:13 följande:
    Fast du skrev ju att jag förbränner mer än jag tar in och kommer gå ner i vikt då kommer jag inte stanna
    Just nu, ja. Men så småningom kommer viktnedgången att stanna - när du når punkten där kaloriintag och -förbränning är samma.
  • Lynx123

Ja, och så länge du håller dig till det intaget då kommer du varken att gå upp eller ner. Tex. 2000 kcal/70kg. Vill du gå ner ytterligare då får du äta lite färre kalorier än innan.

Får jag fråga vad ditt mål är?

• Lynx123
    Anonym (Solros) skrev 2024-11-11 20:43:22 följande:

Ett tips på om ni vill ha något riktigt gott...

Säkert jättegoda men i princip samma mängd kalorier som vanliga pepparkakor.
  • Lynx123
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-15 09:02:59 följande:
    Det är både en ögonöppnare det här med att inte äta upp sina tränings kalorier men också lite deppigt?
    Jag förstår utan problem att fetma är så utbrett. I vår värld där det är ganska normalt med någon  utelunch,  en hämtmatskväll i veckan och ev god middag med vänner eller familj på helgen och ett eller två glas vin till det, så är man över kaloriintaget. Att äta 1200-1400 kcal om dagen kräver disciplin. Det kräver att man aktivt väljer rätt vid varje måltid?

hur klarar du dig att hålla dig på 1200 kcal dagarna igenom? Hur ser en typisk vardag ut? Hur ser en typisk lördag ut?
    Det där låter väldigt nedbrytande för din kropp. Du behöver fler kalorier för hälsans skull.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?