Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-07 09:37:28 följande:
Nu har jag inte koll på vad ditt mål är, och jag själv behöver gå ner i vikt så jag kanske inte har belägg för att yttra mig... men det där verkar inte vara en speciellt hälsosam diet.... Du verkar inte ha ätit speciellt mycket så nog ingen fara från ett kalorieperspektiv men detta intag verkar inte ge dig tillräckligt mycket energi för att klara dig på. Visst, i en dag eller så men inte långsiktigt.
Jag har fått en del kommentarer om att jag äter för lite på 1500 kcal , och det gör jag kanske men samtidigt ligger många viktprogram på just 1500 kcal/dag. Jag försöker även äta bra kalorier så jag får i mig så mycket näring som möjligt.
Jag tror du behöver planera dina måltider bättre.
Du ska inte lyssna så mycket på de råden du får av de andra i tråden för det låter som okunskap. De som säger att du äter för lite har inga belägg för detta eftersom alla förbränner olika mycket beroende på muskelmassa och ålder och grundläggande fysiologisk förbränning. För att gå ner 0,5 kilo per vecka behöver du ligga 500 kalorier mindre per dag än vad du förbränner. För person 1 kan detta betyda att äta 1500 kalorier och en annan 1300 kalorier per dygn. Du får testa dig fram och se vad vågen visar, om du ligger stabilt på -0,5 till -1 kilo per vecka behöver du inte ändra något i din diet.