Viktnedgång- någon som vill vara med?
Jag är gärna med. Är 44 år och har just nu ett BMI på 29. Vill gå ner åtminstone 8-10 kg
Jag är gärna med. Är 44 år och har just nu ett BMI på 29. Vill gå ner åtminstone 8-10 kg
Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever?
Vad är liksom vanligt? Frågan är mer hur mycket är normalt att äta.? De allra flesta äter för mycket och anser att det är en normal portion.
Tex är en halv pizza som du äter ute på pizzeria egentligen för mycket för de allra flesta. Det som ryms på dagens assietter är det man max ska äta men många äter och fyller hela tallrikar, vilket inte är fel om det då är mest grönsaker och betydligt mindre med kolhydrater.
Det efterfrågades info på vad jag äter så här kommer en översikt från Lifesum på vad jag åt igår
Frukost 295 kcal
2 skivor danskt rågbröd
2 ägg
lunch 382 kcal
2 små bitar sushi lax ca 40 gram
150 g kycklingfile (innan tillagning)
0,5 dl okokt råris
några morotsstavar
lite rödkålssallad
middag 540 kcal
120 g torsk
200 g potatis kokt
1 dl vitlkål
1 msk smör
2 msk tacco färs (kunde inte låta bli att smaka)
Mellanmål 414 kcal
2 knäckemackor
1 msk bregott
2 skivor färdigakivad ost herrgård
paprika
Jag har gått ner 0,4 kg sen i tisdags. Helgen ser jag inte som något större problem. Är inte så mycket för sötsaker och dricker inte alkohol så ofta och speciellt inte om jag är ensam hemma.
Du vet att den extra vikt som du inte gått ner efter barnen fötts är till stor del det du ätit dig till?
Efter mitt andra barn så vägde jag mindre efter hon var född än innan. Det för att jag var aktiv under hela graviditeten i samband med att jag inte åt mer än vad jag behövde.
Bara nyfiken fråga varför cyklar du inte på vanlig cykel även dessa 3 mil ? Jag menar om det är på om det är sammanlagt 3 mil på en vecka så är det ju inte många kilometer och vill man verkligen utnyttja varje tillfälle till motion så ger ju vanlig cykel mer.
Elcykel är bra om man pendlar flera mil om dagen eller om man inte av någon anledning inte orkar/kan trampa på vanlig cykel.
Hade sommarstuga för några år sedan där jag bor och ibland cyklade jag ut dit på vanlig cykel 2 mil enkel resa med slingrande och backig väg. Tog 50 min att cykla