Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Har gått ner dryga 20 kg, 20 kvar. Är gärna med. Äter 1900-2000 kcal/ dag. Har inga andra förbud men äter mat jag kan äta mycket av och ser till att äta 3mål plus 2 mellanmål för att inte vara hungri.

• mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-04 16:27:02 följande:

Orkar inte räkna varenda måltid utan jag räknar tex hela paketet som jag öppnar och sedan när jag tar av samma nästa dag så räknar jag inte med det. Så drar jag av 1500 en gång per dag från den totala summan. Borde väl bli rätt i slutändan?

Förstår faktiskt inte hur du menar.
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-04 18:34:26 följande:
    Varje gång jag tar en ny vara så räknar jag hela den varans kalorier, även om jag inte äter upp allt då. Men att allt jag äter sammanlagt blir medräknat
    så om du kokar en portion ris från en förpackning, räknar du då hela förpackningen? och sen inte räknar alla andra gånger du äter? Fattar inte ändå. Hur gör du om du brer en macka? Räknar hela limpanm osten och smöret?
  • mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-04 20:39:06 följande:

Nu har nästan hela första dagen gått. Som vanligt går ju alltid första dagen mycket bra, haha. Jag tror man har så fyllda reserver i början att det inte är så svårt. Var det god mat i dag då? Inte direkt... men det kan man ju jobba på. Hamnade på 1230 ätna kcal, dvs för lågt för att det ska funka i längden. Alltför lite grönsaker också. 
    Fick till ett 5 km löppass. Träningen är förvisso inte ett problem. Brukar träna 4 ggr i veckan men trots det så sätter sig hg efter hg.. det är väl åldern. Jag tror också man lurar sig och tror att tränar man bara så kan man slarva lite med maten. Inte då. Inte jag ivf. 
    Jag har bestämt mig för att försöka ta en dag i taget den här gången ist för att tro att det ska gå så snabbt att få en förändring. 

Mitt absolut heta tips är att verkligen se till att du äter mer kalorier. För det är det som gör det hållbart i längden, annars trillar man snabbt dit när suget blir för stort. och att äta god mat. Kalorisnål mat kan vara god.
  • mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 12:47:48 följande:

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

För att det ska bli hållbart över längden ska du kunna unna dig men inte allt. Två korvar på grillen i skogen är helt normalt. En pizza på helgen helt ok. Men kanske inte en pizza ena kvällen o god middag med vin andra. 
    Sen är det viktigt att komma ihåg att har du gått upp ett par kg över helgen är det inte fett. Äter du pizza och god mat innejåller det mycket salt och kolhydrater som binder vatten .Väg sig inte på måndagar utan hellre på fredagar. Se till att du äter tillräckligt med mat under veckan så du inte har för stort underskott till helgen. Så har du lättare att kontrollera dig och äta lagom.
    Jag unnar mig godis på helgen men om jag har en bra grund att stå på blir jag nöjd på en liten påse. Ibland äter vi ute en dag på helgen och det är helt ok. 

• mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 22:52:05 följande:

Dag 2. Landade idag på 1600 kcal men hungrigare än vad jag var igår. Men såhär brukar det vara för mig. Hungern trappas upp dag för dag när jag ligger på underskott. Måste bara hålla hungern på en hanterlig nivå, annars börjar jag fantisera om pizza och nybakta bullar. Haha. 

Jag måste hitta ett mellanmål som mättar mer men med mindre kalorier tror jag. Det är vid sänggåendet som det blir jobbigt att inte vara mätt?

Då behöver du hitta saker att äta som du kan bli mätt på. Sen är 1600 kalorier väldigt lite för de flesta om man inte är totalt stillasittande och en väldigt liten person. Risken är att du bygger upp en hunger och ett sug som gör att du trillar dit och överäter.
  • mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-06 21:48:25 följande:

Dagen nästan slut och hamnade på 1492 kcal. Ersatte mitt kvälls mellanmål med havregrynsgröt gjord på vatten med härmat äpple och kanel, och 0,5 dl mellanmjölk = 190 kcal. Dvs mindre än mellanmålet igår, trots det känns det lite ?syndigt?.. havregrynsgröt äter jag ofta till frukost och därmed känns det som en stor måltid på kvällen? men det är i huvudet såklart. 

Nu tycker jag att jag ansträngt mig en evighet och borde rrrsn ha gått ner mina 10 kg 😂 men hoppas på 2 kg på fredag. Första veckan brukar det gå snabbare för att sedan plana ut?

Du äter alldeles för liitee. risken är att du blir hungrig o sugen så trillar du dit.
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-08 17:43:22 följande:
    Kan du kanske prova att gå någon slags mellanväg över helgen? Eller klarar du inte att sluta om du tex börjar äta godis?
    Kom ihpg att en så stor viktnedgång på en vecka är mest vätska. och går du upp över helgen är det också vätska 
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-08 23:11:55 följande:
    Jag försöker hålla de kalorier som min målvikt kräver per dygn och jag går ner i vikt ändå. Så det stämmer inte att man behöver äta mindre än man förbränner för att gå ner i vikt.
    Klart du måste äta mindre än du förbränner för att gå ner i vikt. Det är ju hela poängen. Går du ner i vikt förbränner du mer än du äter.
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 19:09:19 följande:
    Jag har svårt att förstå det faktisk. Om det var sant då kommer jag ju inte stanna på min målvikt?
    Jobför du äter ju de kalorier kroppen behöver vid målvikten. Nu väger du mer och kroppen gör så av med mer kalorier men du äter ju inte för det du väger nu utan vad so kroppen behöver vid målvikten.
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-10 10:13:13 följande:
    Fast du skrev ju att jag förbränner mer än jag tar in och kommer gå ner i vikt då kommer jag inte stanna
    När du gått ner i vikt förbränner ju kroppen mindre kalorier. så om du nu äter det som motsvarar det du behöver när du gått ner 30kg. Då kommer du ju stanna i nedgång när du gått ner 30 kg. 
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?