• Anonym (Anonym)

Lämnad av sambo nu verkar han vilja tillbaka

Min sambo i 3.5 år lämnade mig på min födelsedag, från en timme till en annan. Vi har haft det väldigt kämpigt sista 6 månaderna på grund av en situation som påverkar honom hårt. så det har varit mycket upp och ner i vår relation och sedan har han haft en annan grej på sina axlar. 

han sa att han ville göra slut en timme efter han skrev fina saker och skulle hämta mig om en timme och blockerade mig överallt på min födelsedag. 

han glömde en app som jag efter 3 dagar krävde svar på vad som hände. där började vår ?konversation? och idag skrev han att vi kanske borde prata och ändra hur vi haft det senaste. att det är sorligt och synd att det ska ?gå till spillo? om vi båda är redo för det. 

obs! Under tiden har han haft tinder och jag vet att han skrivit med andra och eventuellt träffat någon. Vilket jag kommer fråga om men inte vet om jag kan lita på? Min familjemedlem skaffade dock också Tinder till mig två dagar efter och vet inte om han fick reda på det och därför skaffade tinder från början.

allt jag vill att det ska va vi, som förut innan det blev kämpigt för då va vi båda genuint lyckliga. Så kan man ta tillbaka? kommer han känna att han kan göra vad som och jag kommer finnas kvar? eller vad tänker ni?

• Svar på tråden Lämnad av sambo nu verkar han vilja tillbaka
  • Anonym (Granbarr)

Har han tagit tag i allt skit och rett ut det eller flyr han ifrån med med hjälp av dig som han verkat ha gjort när han lämnade dig?  Flyr han tillbaka till dig för att han.hamnat i nytt jobbigt skit? 

Det kan aldrig bli som förr. Den lycka ni hade då finns inte mer. Nu finns det en anledning till att ni gjorde slut och den kommer aldrig försvinna.  Ni kan liksom inte fortsätta på något som inte finns. Ni behöver i så fall starta om på nytt med nya förutsättningar .

Jag personligen skulle ha jättesvårt att lita på honom igen. Vad säger att han inte gör samma sak igen när livet blir lite jobbigt?  Hur ska du kunna vara säker på att han inte blockar och drar igen?  Det är kanske så han löser sina problem?  

• Anonym (Sara)

Jag skulle aldrig ta tillbaka någon som lämnat mig. Speciellt inte när det skett på min födelsedag genom blockning. Dessutom har han ju skaffat Tinder. Gå vidare med livet. Det finns bättre män där ute. Ha lite självrespekt. Du förtjänar bättre. 

• Anonym (Anonym)

Alltså hans ?skit? är en situation som han inte kan påverka mer än vad han försöker, och det är de jag menar att han har på sina axlar. vilket har gått ut på vår relation dom senaste månaderna. 

ja vi behöver verkligen starta om på nytt med nya förutsättningar för att det ska fungera. Men egentligen hur gör man det?

Min rädsla är det, hur släpper man det och vågar tro på att det inte ska hända igen. Jag vet att det här inte ?är han? då jag känt honom i 4 år och något måste ha klickat i hans huvud, men det kommer ta tid, och går det ens att läka? 
    Man får heller inte ta din partner för given att man tror att man kan hålla på hur som men ändå finns ens partner kvar, vilket också är min rädsla. 
    samtidigt älskar jag honom, det är min person i livet.

• Anonym (Svårt)

Vilken svår situation ... med tanke på att du säger att han länge haft det kämpigt, kan det vara så att han till slut kraschade? Alltså, ett halvårs kamp med en, eller, som jag förstår det, till och med två svåra situationer kan ju bränna ut den bäste, och när man till slut trillar över kanten i en utbränning kan man göra såna där saker. Man kämpar och kämpar och kämpar, och till slut kan minsta lilla grej vara droppen. Just det väldigt impulsiva sättet att bara göra slut fr en minut till en annan, ihop med din upplevelse att "detta inte är han", talar ju lite för att det är nåt sånt som spökar. Det kan ha varit att han förla sina nycklar, att bilen inte startade, eller till och med en skitsak som att han råkade välta ut sitt kaffe, som gjorde att det till slut bara blev för mycket. Han kan även ha känt att han måste "befria" dig från honom som bara mår dåligt. Blockandet kan ju vara dels för att han inte orkar/kan förklara (hur förklarar man att man vill göra slut pga att man spillt ut sitt kaffe, liksom?) och dels för att han inte ville riskera att ångra sig om du kontaktar honom, eftersom han tror sig ha fattat rätt beslut samtidigt som han älskar dig och ju egentligen vill vara tsm med dig.Detta skulle kunna vara förklaringen. Det enda som är lite skumt är tinderprofilen, eftersom det sista han skulle vara intresserad av om ovanstående är sant vore att träffa någon ny - men han kanske skapade den senare, när han börjat återhämta sig, och insåg att du hade gått vidare (eftersom du skaffade tinder ganska omgående)?

Hur har han själv förklarat det hela? Har han bett om ursäkt? Verkar hans förklaring och ursäkt trovärdiga? Beroende på hur han själv förklarar och hanterar det hela tror jag nog att ni kan ha en chans att bli lyckliga tillsammans igen. Det kommer så klart att kräva en del jobb, men det kan gå - under förutsättning att det finns en rimlig förklaring till hans beteende.

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-04 01:30:07 följande:

Alltså hans ?skit? är en situation som han inte kan påverka mer än vad han försöker, och det är de jag menar att han har på sina axlar. vilket har gått ut på vår relation dom senaste månaderna. 

ja vi behöver verkligen starta om på nytt med nya förutsättningar för att det ska fungera. Men egentligen hur gör man det?

Min rädsla är det, hur släpper man det och vågar tro på att det inte ska hända igen. Jag vet att det här inte ?är han? då jag känt honom i 4 år och något måste ha klickat i hans huvud, men det kommer ta tid, och går det ens att läka? 
    Man får heller inte ta din partner för given att man tror att man kan hålla på hur som men ändå finns ens partner kvar, vilket också är min rädsla. 
    samtidigt älskar jag honom, det är min person i livet.

Det låter som att du är redo att ta tillbaka honom. Var beredd på att bli dumpad igen. 
  • NinniQX

Jag hade aldrig tagit tillbaka honom. Han dumpade dig på din födelsedag samt innan han gjorde slut skrev han fina saker. Om han verkligen älskade dig så hade han inte dumpat och blockat dig. Hur skulle du kunna lita på honom igen? 

• Anonym (Anonym)
    Ja alltså han gjorde slut med mig för 10 dagar sedan och igår skrev han det. Jag har legat i hjärtekross och inte haft en fungerande liv även om det kanske har sett ut så utåt. Ja min familjevän skaffade det efter två dagar och efter ha haft det i 3-4 dagar så kom han upp. Kan ju vara så att han fick reda på det och därför laddade ner det från första början jag vet inte. Någonting som jag också kommer ha väldigt svårt att släppa isåfall, om han träffat någon osv. 

När jag ställde frågan från början på appen han hade glömt blocka fick jag ett långt meddelande som i princip sa "jag vill inte skada dig mer, om jag hade vetat att det funkat hade jag gjort allt i världen för att få tilllbaka dig" men även lite om hur det varit upp och ner i vårt förhållande, men att han även känt sig trasig i sin situation och inte har de som krävs just nu för en fungerande relation. 

Eftersom han nu skrivit att han vill prata, kommer han ha en hel del att förklara men i verkligheten, blir bättre än på sms, men då krävs det en rimlig förklaring som du säger. 
    Rädslan är mer att man blir tagen förgiven och att jag inte har vad som krävs för att kunna släppa detta, om vi kan bli lyckliga igen. 
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-04 10:33:39 följande:
    Ja alltså han gjorde slut med mig för 10 dagar sedan och igår skrev han det. Jag har legat i hjärtekross och inte haft en fungerande liv även om det kanske har sett ut så utåt. Ja min familjevän skaffade det efter två dagar och efter ha haft det i 3-4 dagar så kom han upp. Kan ju vara så att han fick reda på det och därför laddade ner det från första början jag vet inte. Någonting som jag också kommer ha väldigt svårt att släppa isåfall, om han träffat någon osv. 

När jag ställde frågan från början på appen han hade glömt blocka fick jag ett långt meddelande som i princip sa "jag vill inte skada dig mer, om jag hade vetat att det funkat hade jag gjort allt i världen för att få tilllbaka dig" men även lite om hur det varit upp och ner i vårt förhållande, men att han även känt sig trasig i sin situation och inte har de som krävs just nu för en fungerande relation. 

Eftersom han nu skrivit att han vill prata, kommer han ha en hel del att förklara men i verkligheten, blir bättre än på sms, men då krävs det en rimlig förklaring som du säger. 
    Rädslan är mer att man blir tagen förgiven och att jag inte har vad som krävs för att kunna släppa detta, om vi kan bli lyckliga igen. 
    Låter med andra ord som att det rör sig om nåt i stil med det jag skrev. Om han verkligen vill försöka så borde det ju inte vara jättesvårt att få med honom på parterapi, och se om du på det sättet kan få hjälp att våga lita på honom igen, och även att han får hjälp med att hantera stress på ett bättre sätt. Han måste ju som sagt även vara beredd på att svara ärligt på alla dina frågor, hur jobbiga de än är för honom, och omvänt: hur triviala han än kan tycka att de är. Är han med på detta tänker jag att ni definitivt har en chans, och att du kommer att kunna lita på honom igen. Det kan till och med föra er närmare varandra, och göra er relation starkare än någonsin, och att ni blir minst lika lyckliga tillsammans som ni var tidigare. Men ni måste båda vilja det.
  • Anonym (Anonym)

Tack för dina svar, ja jag har själv tänkt på att parterapi är något jag kommer att säga om vi bestämmer oss för att fortsätta. Jag har många frågor och beroende på hur de besvaras så får vi se, måste finnas en rimlig förklaring. Kommer nog ha svårt att lita på hans svar främst vad gäller "tinder" vad som hänt där, men jag måste nog bestämma mig för att lita på hans svar.  

Jag är en övertänkare och tänker alltid i förväg vilket leder till mitt nästa problem. 
    Min familj är väldigt nära och när jag och min sambo var tillsammans så är även han inkluderad och de har tyckt om han jätte mycket. Senaste tiden har det ju varit tufft och min familj har sett mig ledsen. Men framförallt när jag kom till de på min födelsedag och tiden efter när jag varit helt förkrossad, så tycker de att han är ett svin som gjorde så(såklart), jag har bott hos dem då jag inte kunnat vara hemma. Man kan inte göra ett partnerval för sin familj, men jag är rädd att de aldrig kommer acceptera och vara sura. 

• Fjäril kär

Det viktigaste här att inte ha för bråttom med större risk att det kraschar igen .

Det är fint att han reflekterar och vill försöka förklara men det betyder inte att det är samma sak som att klarar av att ha en relation på nytt.  Är han trasig av olika skäl är det inget som hux flux går över automatiskt bara sådär. Han måste läka sig själv först innan ni ens tänker tanken på att försöka igen. 

Du behöver inte en hjärtekross till om han inte fixar er relation.  Kanske en längre paus är vad ni behöver så han kan ta hand om sig och söka hjälp. 

Även om du älskar honom så måste du vara förnuftig. 

Svar på tråden Lämnad av sambo nu verkar han vilja tillbaka