Inlägg från: Anonym (Skumt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skumt)

Är inte vidskeplig, men vad i helvete?

Denna tråd handlar om en man som heter Fredrik (pseudonym). Mitt senaste ex, vi kallar henne "Irene", var tillsammans med denna Fredrik när vi träffades, och gjorde slut för att bli tillsammans med mig. Han visste inte om mig och jag tror än idag inte att han vet vem jag är för vi var väldigt diskreta på sociala medier. Irene berättade att denna Fredrik var otroligt svartsjuk och att han flera gånger gjort saker mot henne (exakt vad vet jag inte). Efter drygt ett och ett halvt år tog det slut mellan mig och Irene.

I somras stötte jag på en kvinna som jag snabbt förälskade mig i, vi kallar henne "Clara". Jag och Clara har nu varit officiella i drygt två månader. För två dagar sedan berättade Clara om sitt ex för första gången. Hon berättade att den relationen varit destruktiv och att han varit kontrollerande mot honom. Hon gick sen in på hans Facebook och det var till min stora förvåning ingen mindre än denna Fredrik igen! Två gånger har jag alltså blivit tillsammans med Fredriks exflickvänner. Men nu kommer det absolut sjukaste av allt. När vi var inne på hans Facebook såg vi att han hade ett nytt förhållande, och den kvinnan han nu har ett förhållande med är ingen mindre än min exsambo, kallad "Yulia" (stavar med Y; pseudonym). Jag och Yulia var sambos mellan 2016 och 2019.
    Jag och Fredrik har exakt noll gemensamt. Vi bor i olika städer, arbetar med olika jobb och Fredrik vet nog inte om att jag existerar. Ändå har han och jag haft exakt samma kvinnor TRE GÅNGER! Hur i helvete är detta möjligt? Det är den sjukaste tillfälligheten jag varit med om.
    Kan någon ge en logisk förklaring till detta? Visst att vi med största sannolikhet har samma smak på våra damer, men inte fan kan detta vara möjligt?
  • Svar på tråden Är inte vidskeplig, men vad i helvete?
  • Anonym (Skumt)

Tillägg: Clara vill nu att vi båda kontaktar Yulia för att varna henne för denna relation. Jag tänker på det, men jag tror att det är bättre om Clara gör det för Yulia kan ta det som att jag är svartsjuk.

• Anonym (Skumt)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 20:14:40 följande:

Sjukt egentligen. Du kanske borde prata och se vem den där Fredrik är. 

Prata med vem? Mina ex? Saken är den att det jag vet om honom är bara det dessa kvinnor sagt, att han är svartsjuk och kontrollerande. Clara berättade nyss för mig att han tydligen var jättecharmig när de träffades och att hon egentligen bara föll för att han var så charmig. Däremot ville han väldigt snabbt flytta ihop men det gick hon inte med på och då började hans svartsjuka, vilket ledde till att hon så småningom lämnade honom. Exakt samma sak hände med Irene, och hon testbodde med honom i ett par veckor, men sen tröttnade hon.

Det sjuka är att Yulia nu, efter bara ett fåtal månader, flyttat ihop med honom. Jag undrar varför i helvete han är så ivrig att flytta ihop så snabbt? Borde man inte bara vänta och se innan man sätter igång med sånt? Nåväl, skitsamma. Det är egentligen inte mitt problem. 
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (M) skrev 2024-11-03 21:38:58 följande:

Snacka om att ha samma smak. Detta enda som fattas nu är att du och Fredrik testar en relation med varandra ;) Ni kanske är de sanna själsfränderna {#emotions_dlg.djavulsk}

Hahaha det vore nåt ;) 

Men seriöst, det är helt sjukt att han och jag varit tillsammans med exakt samma kvinnor. Och inte bara kortvariga relationer utan tvärtom långvariga sådana.
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Liknande) skrev 2024-11-03 22:02:52 följande:

Vi har varit med om något liknande och visst är det lustigt!

Du kanske är Fredrik?Flört

Nej men lustigt vet jag inte... Snarare känns det hela bisarrt. 
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Liknande) skrev 2024-11-03 22:13:22 följande:
    Haha! 

Så vad säger valen av damer om dig och Fredrik? 😁
    Jadu... Antingen att vi är väldigt bra på att få attraktiva damer (alla tre har ett väldigt fint yttre) eller att damerna har en ovanligt dålig smak (varken jag eller Fredrik är några ögonfröjder direkt)
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 22:09:59 följande:
    Prata med Fredrik. Ni verkar ju ha samma smak. Kanske mening att ni ska bli väldigt goda vänner 😄
    Haha kanske...

Nej men jag har faktiskt konstigt nog snarare en konkurrenskänsla mot Fredrik. Jag tror att såna här saker triggar sånt hos mig, även fast det är fult av mig.
  • Anonym (Skumt)
    Konny Leggins skrev 2024-11-04 12:56:00 följande:

Mina erfarenheter ifrån amerikansk film säger att detta kommer att sluta med att det visar sig att du och Fredrik egentligen är samma person.
    Nu får vi liksom hänga med dig i din story, men i trådens slut uppdagas en twist och du får reda på att du egentligen varit Fredrik hela tiden.

Vadå? Jag är alltså egentligen Brad Pit?Flört
    Anonym (Liknande) skrev 2024-11-04 12:56:51 följande:
    Ni har säkert något mer gemensamt, kan jag tänka mig

Men fattar att det känns bisarrt! Vi är ex till våra senaste ex, och möttes av en slump vi än idag inte kan hitta någon förklaring till. Vi hade hört talas om varandra genom våra ex men inte sett några bilder så vi hade verkligen ingen aning förrän vi bytte namn och nummer med varandra. Det är som om någon högre kraft fick nog av att se oss kämpa med våra ex med liknande problem och bara bytte plats på oss

Haha det är helt sjukt. Det verkar ju bara vara märkligt med såna tillfälligheter. En sak jag dock inte blir klok av är att det vid två (!) tillfällen hänt exakt samma sak. Både Irene och Clara träffade mig ganska omgående efter att de träffade Fredrik, och båda två beskrev exakt samma process. Fredrik började med att vara otroligt charmig och verkade ha ett städat liv, så både Clara och Irene fick förslaget om att flytta in till honom. Clara ville inte för hon tyckte att det gick för fort medan Irene provade att bo hos honom i några veckor, och det hela slutade exakt likadant. Han blev svartsjuk på Clara för att han kände att han saknade kontroll, han blev likasåväl svartsjuk på Irene eftersom att han där verkade ha kontroll men var orolig för hur det såg ut utanför hemmet när hon jobbade. Båda träffade mig, Irene under relationen och Clara efter den, varpå de såg mig som ett långt bättre alternativ än Fredrik.

Skillnaden mellan mig och Fredrik är att han har en väldigt kontrollerande personlighet medan jag tvärtom är väldigt icke-kontrollerande eftersom jag tror att om man älskar nägon ska man låta denna vara fri. Däremot har Fredrik ett mycket mer städat liv än jag. Han har ett välbetalt jobb, bostadsrätt och har ekonomisk trygghet. Själv är jag slarvig med pengar och är dålig på att sköta om mitt yrkesliv (utreds för ADHD just i denna stund). Enligt Clara drogs hon till Fredriks charm men också hans städade liv. Sen har hon dragits till mig för mitt spännande liv och min excentriska personlighet. Så jag och Fredrik är i grunden väldigt olika, men ändå lockar vi samma typ av kvinnor.
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (korven) skrev 2024-11-05 18:57:42 följande:

Tycker ni ska varna Yulia. Han låter som en obehaglig typ.

Jag kan säga såhär: Yulia skulle aldrig lyssna på mig. Hon skulle se detta som att jag är svartsjuk och vill förstöra, även om det är inte sant då mina känslor för Yulia försvann för länge sen.

Clara skulle däremot kunna varna Yulia. Frågan är dock om Yulia skulle lyssna för hon är enormt envis och har svårt att ta kritik över hennes livsval. Kom också ihåg att Yulia flyttat ihop med Fredrik, vilket är, såvitt jag vet, första gången sen vi var sambos.
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Liknande) skrev 2024-11-06 13:17:22 följande:
    Men vad har han inte berättat för Yulia om Clara då? 

Jag hade inte kontaktat Yulia om det inte vore fara på liv och död, varken som exet eller exets ex. Bor de redan ihop så märker hon väl vid det här laget själv hur han är. Har hon däremot inte märkt något utan tvärtom om trivs bra ihop så kan ni istället förstöra för dem. Fredrik kanske har gått i terapi och utvecklats?

Jag är också orolig för mitt ex (som jag inte haft någon som helst kontakt med öht på över ett år, pga den svårnavigerade situationen) som bor ihop med mitt ex ex. Har fått höra massor som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Men jag landar om och om igen i att han är vuxen och kan separera om det nu är så illa. Han har familj och vänner att vända sig till. Och skulle det vara på liv och död oavsett anledning så tror jag att han vet att jag skulle åka och hämta honom mitt i natten om det vore så. Men jag hör inte av mig, känner att han måste få leva sitt eget liv, få samla ihop sina egna erfarenheter och ha sitt förhållande ifred från exen. Jag har inget positivt att bidra med där alls, all info jag har om henne är färgad, har ingen egen erfarenhet av henne och känner lukten av dumpster fire bara jag tänker på att lägga mig i. 

Mitt råd är att släppa det här och låta Yulia höra av sig till dig eller Clara om hon har några frågor eller tvivel om Fredrik.
    Lite så känner jag också. Jag känner inte riktigt att det är mitt problem eftersom Yulia är en vuxen kvinna, och jag vet ju inte hur mycket av det de säger om Fredrik faktiskt stämmer. Problemet är att Clara faktiskt vill varna henne om Fredrik, men jag sa faktiskt till henne igår när vi satt och pratade under valvakan att om hon vill berätta för Yulia får hon göra det, men jag kommer inte göra något. För helt ärligt, jag känner Yulia väldigt bra och jag vet att hon har väldigt strikta gränser. För övrigt vet jag inte om Yulia ens vet om att jag och Clara är tillsammans.
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-06 13:28:12 följande:

Den som låter väldigt svartsjuk och kontrollerande i denna situation är ju du!
    Varför går du in på Fredriks fb? Varför frågar du ut alla tjejer om "denna Fredrik". Det är nog du och bara du som verkar ha kraftiga problem faktiskt. 

Läs:

Anonym (Skumt) skrev 2024-11-03 19:59:18 följande:

Är inte vidskeplig, men vad i helvete?

Denna tråd handlar om en man som heter Fredrik (pseudonym). Mitt senaste ex, vi kallar henne "Irene", var tillsammans med denna Fredrik när vi träffades, och gjorde slut för att bli tillsammans med mig. Han visste inte om mig och jag tror än idag inte att han vet vem jag är för vi var väldigt diskreta på sociala medier. Irene berättade att denna Fredrik var otroligt svartsjuk och att han flera gånger gjort saker mot henne (exakt vad vet jag inte). Efter drygt ett och ett halvt år tog det slut mellan mig och Irene.

I somras stötte jag på en kvinna som jag snabbt förälskade mig i, vi kallar henne "Clara". Jag och Clara har nu varit officiella i drygt två månader. För två dagar sedan berättade Clara om sitt ex för första gången. Hon berättade att den relationen varit destruktiv och att han varit kontrollerande mot honom. Hon gick sen in på hans Facebook och det var till min stora förvåning ingen mindre än denna Fredrik igen! Två gånger har jag alltså blivit tillsammans med Fredriks exflickvänner. Men nu kommer det absolut sjukaste av allt. När vi var inne på hans Facebook såg vi att han hade ett nytt förhållande, och den kvinnan han nu har ett förhållande med är ingen mindre än min exsambo, kallad "Yulia" (stavar med Y; pseudonym). Jag och Yulia var sambos mellan 2016 och 2019.
    Jag och Fredrik har exakt noll gemensamt. Vi bor i olika städer, arbetar med olika jobb och Fredrik vet nog inte om att jag existerar. Ändå har han och jag haft exakt samma kvinnor TRE GÅNGER! Hur i helvete är detta möjligt? Det är den sjukaste tillfälligheten jag varit med om.
    Kan någon ge en logisk förklaring till detta? Visst att vi med största sannolikhet har samma smak på våra damer, men inte fan kan detta vara möjligt?

Ett tips för framtiden är att läsa vad folk skriver innan du svarar så slipper du göra bort dig som du gjorde nu.

• Anonym (Skumt)
    Anonym (Fredrik och jag) skrev 2024-11-06 06:55:28 följande:

Fredrik och

Nu blir jag faktiskt ännu mer vidskeplig för exakt den låten har ekat i mitt huvud de senaste dagarna Skrattande
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-06 18:07:40 följande:

Du skrev när VI var inne på hans fb. Vad f*n har Du för intresse av hans fb? Lämna killen ifred!

Fast vi satt och kollade eftersom Clara gick in på hans Facebook. Jag gick aldrig in på någonting utan jag kollade när hon gick in på hans Facebook. Ska jag låta Fredrik vara? Vad exakt har jag gjort mot Fredrik? Var konkret nu.
  • Anonym (Skumt)
    Ikaros12 skrev 2024-11-06 18:12:48 följande:

Det måste kännas helt sjukt! Att detta händer någon på jorden är inte konstigt däremot, men lite galet. Däremot att det händer just dig är väldigt konstigt. Tänk lotto. Människor vinner högsta vinsten på lotto då och då, men att just du ska vinna högsta Vinsten är osannolik.

Haha, ja det är väldigt osannolikt! Helt ärligt, Irene och Yulia var båda riktigt bra kvinnor enligt mig. Men till sättet var de helt annorlunda. Yulia var extrovert och impulsiv, medan Irene var tillbakadragen och väldigt betänksam. Så redan när jag träffade Irene tyckte jag att hon och Yulia var totalt olika till sättet och faktiskt också till utseendet, så jag förstod inte hur jag träffat och förälskat mig i så olika kvinnor. Att nu Fredrik gått exakt samma väg blir också intressant.

• Anonym (Skumt)
    EpicF skrev 2024-11-07 15:08:45 följande:
    Och ta det som att Clara är svartsjuk. Låt henne vara istället. Vem vet, Fredrik kanske är helt annorlunda nu mot tidigare. 

Du och Fredrik har tydligen samma smak för kvinnor. 
    Jag har sagt exakt samma sak. Yulia är en vuxen människa och måste fatta såna här beslut själ . Jag kan inte bestämma åt henne. Och som du säger, mycket kan vara överdrivet om Fredrik och jag vet ju inte om allt stämmer. Oavsett kommer inte jag säga något.

Clara kanske är svartsjuk, vad vet jag.
    EpicF skrev 2024-11-07 15:09:08 följande:

Kan också vara så att Fredrik faktiskt vet vem du är. 

Nu tror jag definitivt att han vet vem jag är eftersom jag faktiskt bodde med Yulia i 3 år. Hon har definitivt nämnt mig på gott och på ont.
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Liknande) skrev 2024-11-09 14:36:56 följande:
    Kom Clara fram till något?

Ja håll dig utanför om Fredrik, du som aldrig ens träffat honom. Yulia känner honom bättre än vad du gör och särskilt nu när hon t.o.m. bor ihop med honom. Det blir bara löjligt om du hör av dig för att "varna" och utan några konkreta exempel dessutom. Det är bara taskigt och du kommer bara framstå som en drama llama. Om du bryr dig på riktigt så hade du bara hört av dig för att fråga hur hon har det i så fall, utan att komma med varningar eller annat. Eller innebär de strikta gränserna att hon avsagt sig all kontakt med dig?
    Om du läser mina inlägg så ser du att jag aldrig velat säga något. Så din rant om att jag ska låta honom vara är vad man kallar "sparka in en öppen dörr".

Och varför frågar du om hon avsagt kontakten med mig? Antyder du att jag var dålig för Yulia?
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Liknande) skrev 2024-11-11 00:18:19 följande:
    Öh, nej? 
    Och vad är det då för fråga? Hur är den relevant eller ens intressant?
    Anonym (korven) skrev 2024-11-11 07:54:18 följande:
    Okej säkert sant.

Men om Fredrik är en narcissist som misshandlar kvinnor kan han vara farlig. En sådan är så manipulativ att det inte spelar roll hur tuff kvinnan är innan (Yulia). 

Jag hade hört med min nuvarande flickvän om hon tror han är potentiellt farlig, eftersom hon trots allt vill varna ditt ex om Fredrik. 

Som någon skrev i tråden, om det är på liv och död så kan det vara värt en varning. Trots allt mördades 15 kvinnor i genomsnitt per år mellan 2018-2021 av sin partner. 

"Forskning tyder på att det största bakomliggande motivet till dödligt partnervåld mot kvinnor är mannens behov av kontroll över kvinnan. Detta blir tydligt då brotten ofta begås i samband med separation eller med svartsjuka som motiv."
    Källa: www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

OBS, Fredrik kanske inte är farlig, han kanske bara är en idiot.
    Problemet här är att jag inte vet något om huruvida Fredrik är narcissistisk eller om han misshandlar någon. Att anklaga någon för misshandel är väldigt allvarligt och man kan inte göra det om man inte har några bevis. Enligt Clara var han kontrollerande och väldigt svartsjuk. Irene sa samma, och sa dessutom att han "gjort saker" mot henne men hon sa aldrig vad (Irene är väldigt hemlighetsfull). Visst kan man tänka sig än det ena, än det andra, men så länge jag inte vet exakt vad så kan jag inte anklaga någon.

Dessutom säger ju Anonym (Liknande) att vi ska låta honom vara och hans ord är vår lag Flört
Svar på tråden Är inte vidskeplig, men vad i helvete?