Inlägg från: Anonym (Massageterapeut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Massageterapeut)

Vågar inte gå till massage

Nu är jag massageterapeut och behandlar mest folk med skador, men om du får stånd, så tycker jag att du ska stanna hemma faktiskt. Det vore väldigt obekvämt och äcklande om det skulle hända. Om du har ett problem som du verkligen behöver hjälp med, gå till en man, om det hjälper.

Anonym (spa) skrev 2024-11-03 18:44:55 följande:

Vad är det jag hör? 

Inom massageutbildning så får man lära sig att massage påverkar kroppens autonoma nervsystem och att erektioner hos män kan ske och är en naturlig reaktion. Så länge inte personen gör det med vilja eller har en sexuell tanke med det så är det något massörer tränas till att ignorera och vara förståendes till. 

Finns mycket om detta på nätet.

Nedan finns en svensk länk och några citat från flera sidor när man söker på detta.

Har ni verkligen inte talat om detta alls under din utbildning till massageterapeut?

"Är livrädd för att få stånd hos massören" | Hälsoliv

En professionell massör vet att detta kan vara en bieffekt av kroppskontakt och tar förhoppningsvis inte illa vid sig.

But let me just say, erections during a massage are totally normal and on average I would estimate that 70% of clients get one.

You aren?t wrong for getting erections during massages?that is common, seemingly out of your control, and most seasoned therapists are already aware that such a bodily response is possible. 

Som jag skrev så behandlar jag folk med skador/smärta. Aldrig varit med om att någon fått stånd. Slipper därmed de män som går enbart går för beröring, för ja, det skulle äckla mig otroligt. Står för det jag skrev. Om du inte kan kontrollera ståndet, så gå till en man eller gå inte på massage som inte behövs.
    Anonym (spa) skrev 2024-11-03 18:57:49 följande:

Inom spamassage så är det något som händer då och då. Inte varje dag men något som både utbildas inom och som kan hända. 

Även om du personligen inte gillar det så måste det väl ha utbildats om på den kurs du gått? 

Det handlar inte om att mannen inte kan kontrollera, som om det vore ett aktivt val. Har man den synen behöver man nog läsa på om hur nervsystemet fungerar. En man kan somna till på massagebordet och vakna med erektionen helt utom hans kontroll att göra något åt det. Att då lägga skulden på honom vore inte korrekt. 

Vi vill heller inte skrämma iväg våra manliga kunder. 

Har inte gått en kurs. Har gått en tvåårig utbildning inom medicinsk massageterapi. Och nej, den omfattade inte stånd. De som besöker mig har ont och de kommer för att de faktiskt har ett problem (alltså ingen som somnar eller kåtar upp sig). Gissar att det är helt annat hos dig. Därför också jag påpekade att jag är massageterapeut. INTE massös.
    Tecum skrev 2024-11-03 19:21:39 följande:
    Bea att du svarade så inte "massageterapeuts" fördomsfulla svar fick stå oemotsagt. Självklart måste en massör kunna hantera ett ofrivilligt stånd, annars bör vederbörande genast byta jobb.
    Vilka fördomar har jag?
    Tecum skrev 2024-11-03 19:33:53 följande:
    Att män alltid kan kontrollera sitt stånd och att de som följd av det medvetet får stånd vid massage.
    Och att en professionell massös inte är utbildad att hantera det.
    Har inte skrivit något av det.
    Anonym (massage) skrev 2024-11-03 19:45:25 följande:

Oj. Vad ska man säga. 

Tänker att en medicinsk utbildning låter lite som vårdpersonal. Hittills har vårdpersonal (läkare o sjuksköterskor) vid vårdmöten varit väldigt förstående och normaliserat hela grejen då det har hänt. Fått förklarat att alla är olika känsliga och inget jag behöver skämmas över.

Det verkar också psykologiskt riktigt eftersom jag går färre av dem när jag inte behöver oroa mig för att bli dömd för dem.

Tänkte spontant att vårdpersonal är duktiga o utbildade på att få en patient att känna sig lugn o trygg. I det här fallet känns det som att spaterapeuter som troligen inte har lika lång utbildning hanterar det lika professionellt som läkare. Skönt o veta i alla fall. 

Självklart måste man agera professionellt mot kund/patient. That goes without saying. Vad man känner för det är en annan sak.
    Tecum skrev 2024-11-03 19:45:47 följande:
    Men varför ser du det då som ett problem att han får stånd och vill hindra honom från att få massage, som du skriv i ditt första inlägg?
    För att det uppenbarligen finns män, som signaturen (/) i den här tråden, som går på massage för att de vill ha "kvinnlig beröring". Jag tycker att det är fel faktiskt. Som att utnyttja personen i sitt yrke.
    Anonym (massage) skrev 2024-11-03 19:45:25 följande:

Oj. Vad ska man säga. 

Tänker att en medicinsk utbildning låter lite som vårdpersonal. Hittills har vårdpersonal (läkare o sjuksköterskor) vid vårdmöten varit väldigt förstående och normaliserat hela grejen då det har hänt. Fått förklarat att alla är olika känsliga och inget jag behöver skämmas över.

Det verkar också psykologiskt riktigt eftersom jag går färre av dem när jag inte behöver oroa mig för att bli dömd för dem.

Tänkte spontant att vårdpersonal är duktiga o utbildade på att få en patient att känna sig lugn o trygg. I det här fallet känns det som att spaterapeuter som troligen inte har lika lång utbildning hanterar det lika professionellt som läkare. Skönt o veta i alla fall. 

Varför går du på massage, TS? Får du stånd om du går till en manlig massör?
    Tecum skrev 2024-11-03 21:07:13 följande:
    Jaha, jag fick intrycket att TS snarare är rädd för just kvinnlig beröring och därför inte vågar gå på massage? Så han söker inte massage för att få stånd.
    Beröring är en av poängerna med massage, att det ger ett välmående, inte bara att bearbeta spända muskler.
    Vi får väl se vad TS svarar. Vore intressant att höra lite mer.
    Dr Nail skrev 2024-11-03 22:42:31 följande:
    I dessa dagar vilken klåpare som helst är "massageterapeut".  Ungefär som att titulera sig "psykolog".

Tsk. Vad har hänt med branschen, gott folk?
    Ja, det är ärligt talat för jävligt. Ynka två års utbildning för att ge män stånd. Vart är världen på väg?
    Anonym (massage) skrev 2024-11-03 22:51:47 följande:
    Jag går inte på massage. Men jag skulle vilja för att det verkar avstressande och har positiva effekter på hälsan. Men jag går inte för jag vågar inte dit eftersom jag vet hur lätt mitt system sätter igång av beröring. Har inte vågat boka just därför. 

Därför jag tänkte dryfta frågan här hur man ska göra i mitt fall o hoppades få lite pushning till att våga prova massage som så många andra pratar varmt om. 

Eftersom jag fått erektion med både manliga o kvinnliga läkare så tror jag inte könet skulle spela så stor roll. 
    Fast avstressande lär det ju inte bli för dig, eftersom du oroar dig över att få stånd. Du kanske kan hitta något annat som passar dig bättre.
    Anonym (massage) skrev 2024-11-03 23:07:26 följande:
    Det har du rätt i. Det lär det inte bli till en början i alla fall. Om man inte har ett ställe som kan skapa en avslappnad inkluderande atmosfär som inte bryr sig. 

Tycker samtidigt det såklart är tråkigt att man ska bli diskriminerad från aktiviteter på grund av hur min kropp fungerar. 

Vården har i alla fall varit väldigt inkluderande på den punkten och normaliserat det som inget konstigt. Men de är väl vana på ett annat sätt med att hantera alla kroppsliga funktioner och har ju kunskapen också. 
    Vem diskriminerar dig menar du? Ingen! Det kommer självklart att hanteras professionellt. Precis som personer som kissar/bajsar på sig, spyr etc. Du är inte diskriminerad.
Svar på tråden Vågar inte gå till massage