• XcxX

Planerad insemination / letrozol / Ovitrelle - söker tips och erfarenheter!!!

Hej!

Vad spännande att du o din tjej snart ska påbörja behandling - håller tummarna för att allt går vägen. 🤞❤️

Undrar bara varför du ska ta Letrozol och Otrivelle om du har regelbunden mens och ägglossning om ni ska göra inseminering? Har du låg äggreserv eller annan medicinsk anledning?

Jag och min fru har gjort både inseminering och IVF men aldrig med läkemedel under inseminering. Endast ÄL-test hemma o meddelat kliniken vid positivt test för o boka tid. 

Vi har inte informerat jobb under pågående behandlingar då det känns som en privat sak och inget vi har velat dela med chef/kollegor förens senare i graviditet. Har alltid löst sig med en vit lögn de gånger vi behövt besöka kliniken med kort varsel, men vad man har för jobb påverkar såklart hur lätt det är att komma iväg. Beroende på förutsättningarn (och tur) kan det ju bli en längre process än väntat och då kan det vara bra att ha funderat igenom innan hur öppen man vill vara med processen och med vem/vilka? vad man ev får energi av o inte mitt i allt. 

Tycker det finns för-och nackdelar med båda behandlingsmetoderna. Tänker dock att det inte borde vara risk för överstimulering om du bara ska ta Otrivelle-spruta en gång som en del av inseminationsbehandling?

Allt gott o pepp,
    🏳️?🌈

• XcxX

Skulle bli en regnbågsflagga på slutet men verkade inte finnas på familjeliv därav ?🏳️?🌈?

• XcxX
    RainbowFamilyDreams skrev 2024-11-03 21:41:40 följande:

Hej! Och tack så jättemycket för ditt svar! Tack för omtanken om att allt ska gå bra för oss ❤️.
    Mitt AMH-värde är 18 pmol/L, vilket de har lyft som ett ?bra? värde, men givetvis hade det kunnat vara ännu bättde, så det kanske motiverar hormonstimuleringen? 

Tack för bra kommentarer angående jobbet. Jag tycker det känns väldigt svårt, är kluven i det hela men jag tror det löser sig allteftersom. Det tuffa tycker jag är att vi med väldigt kort varsel kommer behöva vara borta en del. Men det visar sig nog efter hand :).

Har du och din fru fått behandling via landstinget eller gjort det privat :)?

tack för peppen!!😊🙏🌈

Ok, lite dålig koll på var gränsvärdena för AMH ligger men är säkert bra om de säger det :) hade dock varit nyfiken på varför Letrozol då jag förstår det som att det kan bidra till fler äggblåsor vilket kan leda till uteblivet försök i cykeln då flerbarnsgraviditet räknas som risk. Speciellt om det är ert första försök. Vilken klinik har ni?

Både jag och min fru har blivit gravida i naturlig cykel med inseminering och vi har gått både via landstinget och privat då vi har flera barn. Valt IVF nu senast pga högre ålder o större sannolikhet till lyckat försök. 

Svar på tråden Planerad insemination / letrozol / Ovitrelle - söker tips och erfarenheter!!!